Izgradnja granične infrastrukture dio je akcijskog plana provedbe strategije integriranog upravljanja granicom u Bosni i Hercegovini za 2018. godinu koja je nedavno usvojena na sjednici Vijeća ministara BiH, piše Večernji list BiH.
Dokument je usvojen na prijedlog Ministarstva sigurnosti BiH, a sadrži više desetaka aktivnosti koje će nadležna tijela u BiH u zacrtanim rokovima i svojim programima rada provesti u 2018. u oblastima granične kontrole i carinskoga nadzora, izgradnje granične infrastrukture, nadzora državne granice, suzbijanja ilegalnih migracija, otkrivanja prekograničnoga kriminala u koordinaciji sa svim agencijama za provođenje zakona, jačanja prevencije korupcije, kao i u oblasti međuagencijske suradnje u integriranom upravljanju granicom.
U proteklom razdoblju BiH je u oblasti integriranog upravljanja granicom postigla značajan napredak, navodi se u ovom planu i dodaje da je većina smjernica za intraagencijsku, međuagencijsku i međunarodnu suradnju provedena ili je u fazi provođenja.
Pribavljanje suglasnosti
Kada je u pitanju spomenuta izgradnja granične infrastrukture, u dokumentu se navodi izgradnja II. faze GP Gradiška, zatim rekonstrukcija i izgradnja GP Vardište, gdje je u ovoj godini planirano pokretanje postupka za pribavljanje suglasnosti i odobrenja te raspisivanje natječaja za odabir izvođača radova i nadzor. U strategiji se također navode i aktivnosti na izgradnji graničnog prijelaza Bratunac i Svilaj. Uz navedeno, planirana je rekonstrukcija i izgradnja objekata u zračnim lukama Tuzla i Mostar.
Podsjetimo, izgradnja i rekonstrukcija graničnih prijelaza u BiH je u nadležnosti Uprave za neizravno oporezivanje BiH, a ravnatelj Granične policije BiH Zoran Galić u više navrata je ponovio kako je infrastruktura na nekim graničnim prijelazima jako loša. - Loše stanje infrastrukture na pojedinim graničnim prijelazima i dalje predstavlja jedan od ključnih problema s kojim se susrećemo u radu. Granični prijelaz mora biti izgrađen i opremljen tako da omogućava učinkovito i sigurno obavljanje graničnih provjera, sukladno standardima i uvjetima koje utvrđuje Vijeće ministara BiH - kazao je Galić.
Granične provjere
Naglasio je da samo manji broj graničnih prijelaza u Bosni i Hercegovini ispunjava sve potrebne standarde za obavljanje graničnih provjera, a radi se o novoizgrađenim međunarodnim graničnim prijelazima izgrađenim uz financijsku podršku Europske unije i sredstvima proračuna BiH, kao i zajedničkim lokacijama s Hrvatskom (Bijača, Rača, Orašje, Kamensko, Zupci, Klobuk, Izačić, Gradina, Karakaj, Šamac, Velika Kladuša, Neum 1 i 2, Kostajnica, Gorica, Ivanica).
Pojedini granični prijelazi, poput Vardišta, Huma, Uvca i Doljana, nemaju adekvatne uvjete, kao što su nadstrešnica, rampa, voda, električna energija, a neki čak nisu adekvatno ni osvijetljeni.
- Bitno je istaknuti i međunarodne granične prijelaze s izuzetno visokom frekvencijom prometa na kojima zbog loše infrastrukture dolazi do povećanih zadržavanja i kolona vozila, osobito u razdoblju blagdana i državnih praznika ili smjene turista tijekom ljetne sezone. Tako MGP Brod, najfrekventniji granični prijelaz u BiH, ima jedan ulazni i jedan izlazni trak za sva vozila. Infrastruktura je problem i drugih frekventnih graničnih prijelaza, poput Gradiške, Doljana, Šepka i dr. - zaključio je nedavno Galić. •