“Politički odnosi s javnošću” nova je knjiga prof. dr. Zorana Tomića, dekana Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Mostaru. Nakon drugog izdanja knjige “Odnosi s javnošću - teorija i praksa” (2016.), koju su mediji i stručna javnost nazvali “Biblijom” i “anatomijom”, prof. Tomić javnosti je priložio novo djelo sa specifičnog područja ove profesije.
Fenomen odnosa s javnošću u politici još je uvijek nedovoljno istražen, smatra dr. Tomić. Ako pregledamo suvremenu svjetsku literaturu, vidljivo je kako naslova iz toga područja nema baš puno. Uz nedostatak odgovarajuće literature i istraživanja, problem je i u tome kako točno odrediti što se sve danas podrazumijeva pod političkim odnosima s javnošću. Jedna se skupina autora ograničava samo na odnose s javnošću političkih stranaka, dok dr. Tomić pripada onoj drugoj generaciji teoretičara koji političke odnose s javnošću promatraju znatno šire i u tome segmentu sagledava komunikaciju u državnim tijelima, kao i stranačku komunikaciju.
Sadržaj knjige
Dr. Tomić knjigu je podijelio na šest dijelova i 40 tematskih cjelina. Sadrži više od 900 stranica. Prvo poglavlje je “Uvod u političke odnose s javnošću”, nakon čega slijede “Teorije političkih odnosa s javnošću”. Treći dio knjige nosi naziv “Upravljanje političkom reputacijom (ugledom)” i jedno je od najzanimljivijih dijelova knjige. U ovom dijelu obrađeno je političko vodstvo, tj. politički leadership, zatim političko brendiranje i političko rebrendiranje s naglaskom na političku praksu. Segmentiranje političkoga tijela i političko pozicioniranje također su teme u tome dijelu knjige. Slijedi personalizacija politike i sve više prisutan politički populizam. Kod političkoga populizma dominantno se bavi tehnikama političkoga populizma u političkoj komunikaciji i političkim odnosima s javnošću. U poglavlju “Strateško upravljanje političkom reputacijom” analizira karakteristike idealnoga političara, imidž i ugled te druge teme. Za kvalitetno upravljanje političkom reputacijom važno je spoznati stil komuniciranja, oblikovanje političkih priča, medijsko izvješćivanje, organizirati strateške resurse te unutarnju organizaciju. Zbog svoje važnosti i te teme su sastavni dio knjige.
Prof. Tomić u knjizi koja je predmet višegodišnjeg istraživanja obrađuje teme “Politički odnosi s javnošću i mediji” te “Primjena političkih odnosa s javnošću” u okviru kojih detaljno opisuje odnose s javnošću u političkim strankama, izvršnoj vlasti, zakonodavnim tijelima, izbornim kampanjama, predsjedničke odnose s javnošću i dr. Šesto poglavlje posvećeno je tehnikama i alatima u odnosima s javnošću, što ovu knjigu čini uporabljivom za praktičare političkih odnosa s javnošću. Na kraju knjige je rječnik i bogata suvremena literatura.
Suvremeni pristup
Za pripremu ovoga izdanja prof. Tomić koristio se najnovijom suvremenom domaćom i svjetskom literaturom s područja političkih odnosa s javnošću i srodnih disciplina, tako da se može reći kako je ova knjiga usklađena sa sadržajem i standardima naprednih europskih i svjetskih zemalja.
Knjiga “Politički odnosi s javnošću” prvenstveno je namijenjena studentima. Po svojoj problematici koju obrađuje može se reći da je ponajprije namijenjena studentima drugoga stupnja studiranja, dakle diplomantima. Također, sadržaj knjige bit će koristan i praktičarima u političkim odnosima s javnošću, koji u ovoj knjizi mogu pronaći određeni sadržaj koji će im omogućiti unapređenje njihove prakse. Spoznaje iznesene u njoj korisne su i političarima, pa je stoga knjiga i njima namijenjena. “Politički odnosi s javnošću” mogu pomoći i novinarima, kao i svima drugima koje zanima fenomen odnosa s javnošću u politici.
Recenzent prof. dr. Božo Skoko ističe kako je “profesor Tomić jedan od pionira političke komunikacije u ovom dijelu Europe”. Za dr. sc. Aleksandra Bogdanića dr. Tomić je “lider u akademskom proučavanju odnosa s javnošću”. Prof. dr. sc. Damir Kukić ističe Tomićevo ogromno znanje o ovoj tematici koje je bilo “glavni preduvjet za stvaranje jednog sveobuhvatnog teorijskog pristupa što jest posebna vrijednost ovog rukopisa”. Prof. dr. sc. Ivan Tanta smatra da bi “većina političara s ovih prostora trebala pročitati Tomićevu knjigu, i to prije svega zbog poglavlja koje je naslovljeno ‘Upravljanje političkom reputacijom (ugledom)’”. Dr. sc. Damir Jugo ističe da će ova “iznimno kvalitetno i pregledno strukturirana knjiga zasigurno biti izvor inspiracije mnogim komunikacijskim pothvatima u sferi politike, a studente koji će se njome kao literaturom služiti na brojnim visokim učilištima u jugoistočnoj Europi bez sumnje će dodatno zainteresirati za ovo područje”. I na kraju recenzent prof. dr. Besim Spahić naglašava da se novom knjigom prof. dr. Zoran Tomić potvrdio kao “vodeći znanstvenik na području odnosa s javnošću u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i šire” te time postaje istinski “prosvjetitelj” jedne nove generacije komunikacijskih stručnjaka. Predgovor za knjigu napisao je prof. dr. Nino Raspudić. On upozorava kako će nova generacija političara, kako bi uopće sudjelovala u političkoj igri, nužno morati usvojiti i nova znanja i tehnike. “Upravljanje ugledom” moguće je ako se najprije promisli političko vodstvo kao takvo. Izdavač knjige je Synopsis iz Zagreba i Sarajeva.•