Federacija BiH bi doista već ove jeseni mogla postati veliko gradilište cesta, piše Večernji list BiH. Iako takve najave zvuče kao jeftina predizborna obećanja, činjenice pokazuju kako je, nakon uvođenja dodatnih trošarina, deblokiran pristup kreditnim sredstvima iz inozemstva, a povećan je i iznos sredstava kojima domaće institucije mogu sudjelovati u financiranju takvih projekata.
Možda je i važnije što je pripremljen najveći dio tehničke dokumentacije, obavljena je eksproprijacija zemljišta i stvoreni su drugi preduvjeti za izgradnju mnogih dionica. Aktualna Vlada naslijedila je jedno veliko ništa kada su u pitanju dokumentacija i pripremni radovi bez kojih se gradilišta ne mogu otvoriti.
Naslijedili su i praznu blagajnu za cestogradnju. Samo zadnji ugovor s Europskom bankom za obnovu i razvitak (EBRD) donosi 180 milijuna eura koji će u značajnom mjeri omogućiti nastavak izgradnje koridora Vc u blizini Zenice, u dužini oko 5,1 km između Poprikuše i Nemile (70 milijuna eura), ali i autoceste te tunela kroz Hercegovinu.
Upravo su te dionice, zbog zahtjevnosti i cijene, bile najviše problematizirane. Sada je iz istog izvora dostupan dio sredstva za tunel Ivan u dužini od dva kilometra koji doslovno spaja autocestu u Hercegovini s onom u Bosni. Riječ je o sredstvima od 50 milijuna eura. EBRD kreditira i dionicu autoceste dužine oko 8,7 km između petlje Mostar jug i tunela Kvanj (60 milijuna eura).
Do sada su izgrađena i u upotrebi 102 kilometra koridora, a trenutačno se radovi izvode na poddionicama Svilaj - Odžak, II. faza (10,4 km), Drivuša - Klopče (2,23 km), Klopče - Donja Gračanica (5,8 km), a uvođenje izvođača u posjed i početak radova očekuje se na dijelu Buna - Počitelj (7,2 km). Zadnja spomenuta dionica nastavlja se na dionicu Počitelj - Zvirovići i kao takva dio je dionice autoceste na koridoru Vc Mostar jug - Počitelj.
Radovi bi trebali biti završeni u roku od 18 mjeseci, što znači da bismo već na proljeće 2020. godine južno od Mostara u Hercegovini imali značajnu cjelinu koridora Vc u funkciji. Izgradnja poddionice Počitelj - Zvirovići (Međugorje) nužna je i kako bi se promet s magistralne ceste M17 preusmjerio na autocestu prema Bijači. Tako bi se osigurala puna funkcionalnost izgrađene poddionice Zvirovići - Bijača i povećala njezina isplativost. U završnoj fazi je i priprema nekoliko gradilišta u bosanskom dijelu koridora, koji uključuje i nekoliko zahtjevnih tunela. Doda li se tomu i najavljeni početak izgradnje više brzih cesta kroz FBiH, očito je da ima razloga za optimizam, ali i za žaljenje što je značajno vrijeme za gradnju izgubljeno.