Jedan od segmenata prometa koji je definitivno najpogođeniji mjerama koje je prouzročila pandemija koronavirusa svakako je onaj zračni. Još će se dugo zbrajati gubici zrakoplovnih prijevoznika, kako onih putničkih tako još više onih transportnih u “paklenoj” 2020. godini. Putovanja i promet stali su na godinu dana kao ugašeni, nije se putovalo nigdje, a zračne luke zjapile su prazne gomilajući gubitke od kojih će se teško oporavljati u razdoblju koje tek slijedi, piše Večernji list BiH.
Teška prošla godina
Na početku krize izazvane koronavirusom i njegovim nesmiljenim širenjem u ožujku i travnju 2020. svima u zrakoplovnoj industriji bilo je jasno kako je ta godina prekrižena kada je riječ o poslovnim rezultatima, no isto tako su se odmah pojavila predviđanja da će do oporavka doći već krajem godine, a da bi u 2021. samo poneki zračni operator još mogao osjećati posljedice COVID-19. Unatoč tim, mogli bismo sada već kazati, optimističnim predviđanjima, naknadne procjene konzultantskih kuća i zrakoplovnih udruga spominjale su čak 2025. kao prvu godinu u kojoj bi zračni operatori mogli iznova poslovati “normalno”. Međutim, najnoviji podaci koje je objavio Federalni zavod za statistiku o prometu u zračnim lukama za drugo tromjesečje ove godine pokazali su kako je ovaj oporavak i put prema normalnom poslovanju već počeo. Naime, promet zrakoplova u zračnim lukama u FBiH u razdoblju od travnja do lipnja 2021. veći je za čak 217,9 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine. Posebno ohrabruje podatak o prometu putnika u zračnim lukama Federacije koji je u istom tom razdoblju ove godine za nevjerojatnih 631 posto veći u odnosu na to razdoblje prošle godine. S druge strane, ako se promatra promet tereta, on je za samo 34 posto veći nego što je bio slučaj u drugom tromjesečju prošle godine.
Oporavak i napredak
Kako se može vidjeti, ovaj znatno manji prosjek povećanja zračnog prometa može se shvatiti na način da još uvijek zbog posljedica pandemije vlada prava konfuzija u distributivnim prijevoznim centrima. Gužva je i s pošiljkama na koje su mnogi naručitelji čekali dok su brojne države bile na “crnim listama” za realizaciju prijevoza.
Iako su ovi podaci daleko od idealnog poslovanja, ipak pokazuju određenu živost u ovom segmentu prometa i bude nadu u skori oporavak ako ne bude daljnjih većih lockdowna i poremećaja prouzročenih nekim novim pandemijama novih sojeva koronavirusa. Sigurno je kako su prošla godina i početak ove izgledali beznadno za poslovanje zračnih luka u Federaciji BiH, pa se nadajmo da će se ovaj trend porasta prometa nastaviti i dalje. •