Živo je ovih dana na tržištu presadnica u dolini Neretve

Rajčica je kraljica povrća, potražnja za lubenicama porasla gotovo 20 posto

Rajčica je kraljica povrća, potražnja za lubenicama porasla gotovo 20 posto
18.02.2024.
u 14:00
Pogledaj originalni članak

Po zanimljive informacije o tome što će se saditi od povrtlarskih kultura, a time i jesti, krenuli smo u čapljinsku tvrtku Adria Histhil u Gabeli. U pogonima uz Neretvu na osnovi narudžbi za sadnim materijalom kreira se iduća sezona, a kako će ona izgledati, govori ing. Ivica Borovac, voditelj prodaje ove čapljinske tvrtke:

Isporuka od 1. travnja

- Po ustaljenoj praksi, posljednjih nekoliko godina dominira potražnja za kalemljenim rajčicama, kako to ljudi vole kazati - roza po sortimentu. Riječ je o sadnicama hibrida čiji su plodovi ružičaste boje, a prate je paprika i krastavac kao rane povrtne kulture koje se sade u veljači i ožujku. Naravno, lubenica i dinja neće izostati, njihova isporuka počet će oko 1. travnja i trajati sve do konca svibnja. Mogu reći da bi, prema potražnji u našoj tvrtki, iduća sezona trebala biti preslika prošle, s tim da je nešto veći naglasak na papriku koja je imala nešto bolju prošlu sezonu u odnosu na prethodnih nekoliko godina. Općenito, rajčica ostaje lider u tom ranom segmentu, a lubenica na otvorenom polju - kaže ing. Borovac sumirajući potražnju za presadom povrtlarskih kultura.

Valja kazati da je ova čapljinska tvrtka vodeći proizvođač sadnog materijala, ne samo u Bosni i Hercegovini nego i znatno šire; do prije šest, sedam godina najzastupljenijih paprika probila se rajčica, koju u dolini Neretve zovu - kavada. Govoreći o prevlasti rajčice, ing. Borovac kaže:

- Rajčica je zadržala primat, mi smo krenuli s pričom oko kalemljenih sadnica zbog otpornosti, više vrijednosti, istrošene zemlje i ostalog kako bismo educirali ljude, s tim da je uvelike ulogu odigralo samo tržište, koje je prihvatilo pink rajčicu kao nešto zanimljivo i ukusno. S tim su se poklopili i trendovi u okolnim zemljama koje su, tako da kažem, prihvatile tu igru. Ljudi su zadovoljni koncepcijom kratkog uzgoja, dva, tri mjeseca, a uz to proizvod se proda po solidnoj cijeni. Povrće je posljednjih godina općenito poskupjelo pa se može reći da je slijedom prilika bilo za očekivati da se taj trend nastavi.

Na pitanje što su domaći povrtlari najviše naručivali, ing. Borovac odgovara:

- Domaći povrtlari su već navikli da zimsko razdoblje, nakon sadnje salata, špinata, odnosno tih zeljastih biljaka, za rani ulazak u sezonu, u veljači, kreću s pink rajčicama, a kako sezona odmiče, pravi se miks. Ali, općenito, rajčica i paprika su lideri sve do ulaska u travanj, kada primat preuzimaju lubenica i dinja. Tu ima nekih značajnih promjena jer se uz dinju u plastenike ubacuje lubenica, što prije nije bio slučaj. U plastenike se u manjoj mjeri sadila dinja, ali sada je i lubenica postala zanimljiva, vidjet ćemo kakvi će rezultati biti. Uglavnom, proizvođači koji žele proizvodnju kroz cijelu godinu idu na papriku, tko želi kraći ciklus pa do ljeta ubaciti neku zelen u rotaciju, da ima tri kulture godišnje, taj ide na rajčicu. E, sad, imamo i miks kupaca koji rade i jedno i drugo, u jedan objekt jedno, u drugi drugo, premda se stvari prilagođavaju jer će u budućnosti naglasak biti na radnoj snazi. Budući da je deficit radne snage, povrtlari jednostavno pokušavaju odraditi što je obiteljski moguće, bez puno ruku sa strane koje treba dodatno platiti - kaže. No, stalno se događaju promjene u povrtlarstvu. Naime, kad je ova tvrtka počela raditi prije 12 godina, najveći trošak bilo je grijanje. Zbog niza toplih zima taj trošak se smanjuje, a povećava trošak radne snage. Kad je riječ o izvozu presadnica, i tu je došlo do zanimljivih promjena. - Imamo stalnu klijentelu koju nastojimo zadržati i to nam ide dobro. Općenito, u zimskom dijelu rajčica je jako dominantna, sadi se u grijane plastenike i staklenike, a naša tržišta su Mađarska i Hrvatska, nešto sitno Moldavija i Srbija. Događaju se značajne promjene po pitanju lubenice. Ove godine u prosjeku imamo povećanje potražnje za presadnicama lubenica na svim okolnih tržištima. Ljetna sezona turizma u Hrvatskoj donijela je da Hercegovina, pa i Bosna, te zemlje vezane uz nas - Srbija, Crna Gora i Makedonija, pa Mađarska u kontinentu, imaju pojačanu sadnju lubenice kao prepoznatog ljetnog proizvoda koji se može prodati. Tu je, u odnosu na prošlu godinu, najveća promjena, potražnja za kalemljenim presadnicama porasla je za 20-ak posto - kaže Borovac.

Poskupljenje do 7 posto

Doznajemo i kako su presadnice u odnosu na prošlu godinu skuplje 5 - 7 posto. Iz ove tvrtke izražavaju zadovoljstvo što se prelaskom na kalemljene presadnice smanjuje upotreba pesticida i insekticida u korist biološke zaštite, što je korak prema organskoj proizvodnji.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.