Dvije godine nakon prosvjeda prijevoznika i prijetnje blokadom graničnih prijelaza Vijeće ministara BiH utvrdilo je nedavno prijedlog izmjena i dopuna Zakona o međunarodnom i međuentitetskom cestovnom prijevozu. Ovaj zakon već više od 13 godina nije mijenjan, a razloga za to, barem kako tvrde legalni prijevoznici, bilo je napretek, piše Večernji list BiH.
Uređivanje prometa
Izmjene koje su upućene u Parlament tretiraju i problem nelegalnog prijevoza putnika u međunarodnom prometu, uzimajući u obzir poteškoće s kojima se susreću tijela nadležna za inspekcijske poslove kada je u pitanju dokazivanje prekršaja i pokretanje odgovarajućih postupaka.
Ovim propisom uređeni su i način i uvjeti obavljanja prijevoza putnika i tereta vozilima u međunarodnom i međuentitetskom cestovnom prijevozu, poslovi izvangabaritnog prijevoza tereta, inspekcijskog nadzora, carinske kontrole i obveze plaćanja naknade za korištenje cesta. Nacrt zakona, kako kažu u Ministarstvu prometa, sadrži znatna poboljšanja u odnosu na ranije odluke. Jasnije se uređuje oblast licenciranja prijevoznika koji sudjeluju u međunarodnom prijevozu putnika ili tereta.
Definira se način izdavanja licencija prijevoznika i izvoda licencija za vozilo te kvalifikacijske kartice vozača. Do sada je ova oblast bila regulirana podzakonskim aktom, što je često izazivalo različita tumačenja, pa je dolazilo do prolongiranja primjene odredbi. Jasno se propisuje obvezna dokumentacija koju prijevoznik mora posjedovati u vozilu za vrijeme obavljanja međunarodnog prijevoza.
Dodatno se uređuje način i postupak korištenja autobusnih postaja na međunarodnim linijama te određuje zakonodavstvo koje se primjenjuje u pogledu pružanja i korištenja usluga autobusnih postaja uzimajući u obzir ustavne nadležnosti.
Dugotrajnost problema
- Usvajanjem nacrta Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o međunarodnom i međuentitetskom cestovnom prijevozu, zakonodavstvo u oblasti međunarodnog prijevoza bit će prava podrška daljnjem razvoju ove gospodarske grane BiH, posebno u dijelu adekvatnog suzbijanja štetnih pojava u ovoj oblasti, prije svega rada “na crno”, kazao je državni ministar prometa Ismir Jusko.
Prema tvrdnjama registriranih prijevoznika, zbog nedostataka u dosadašnjem zakonu, proračun BiH oštećen je za više od 50 milijuna KM godišnje. Već godinama upozoravaju da su legalni prijevoznici, koji izmiruju sve obveze, dovedeni u težak položaj, naglašavajući da problemi u zakonskoj regulativi traju 15 godina.•