Na internetu se danas može kupiti gotovo sve. Kućanski aparati, dijelovi za automobile, proizvodi za ljepotu i zdravlje često se nude po povoljnim cijenama. No, jesmo li dovoljno oprezni i znamo li što zapravo kupujemo putem interneta?
Reklame za ukrase za dom, odjeću i obuću, razne aparate i suplemente za zdraviji život svakodnevno preplavljuju korisnike društvenih mreža diljem svijeta. Oglašavanje je prisutno 24 sata dnevno, često bez ikakve kontrole. Iako su cijene primamljive, internetska kupovina za mnoge je građane nepredvidiva. „Nikad ne možete biti sigurni kakav će proizvod stići na vašu adresu,“ ističu kupci.
Stručnjaci upozoravaju kako je jedan od glavnih razloga za to agresivan marketing. Komunikacijski stručnjak Petar Tanta objašnjava da su u pozadini oglašavanja ogromni budžeti: „Govori se o milijardama dolara koje se troše na oglašavanje. Nude vam jako povoljne cijene i dodatne popuste te vas uvjeravaju da vam ti proizvodi trebaju za svakodnevni život. Tako polako počnete naručivati sve više i više... a na kraju imate puno beskorisnih stvari.“, javlja BHRT.
Osim nepredvidivosti proizvoda, problem je i njihova zdravstvena ispravnost. Europska unija nedavno je pokrenula istragu protiv jedne od vodećih internetskih kompanija zbog otkrivanja prekomjernih količina žive u sandalama, kancerogenog dioksana u lakovima za nokte i kiseline za omekšavanje plastike u obući.
Stručnjaci upozoravaju i na sigurnost osobnih podataka te mogućnost financijskih prijevara. Dragan Jošić iz Udruge za zaštitu potrošača „Reakcija“ savjetuje oprez prilikom kupovine: „Potrošači trebaju čitati recenzije i istražiti trgovca prije narudžbe. Preporučujem plaćanje pouzećem, a ako to nije moguće, korištenje dopunjivih platnih kartica. Također, nikad ne ostavljajte osjetljive podatke poput matičnih brojeva ili brojeva kartica.“
Dodatnu pažnju valja obratiti na sigurnost web stranica. Profesor Elektrotehničkog fakulteta u Sarajevu Saša Mrdović ističe kako treba provjeriti adresu web trgovine: „Pratite ima li oznaka https i mali katanac koji označava sigurnost stranice. Također, provjerite završni dio adrese, primjerice Amazon.com ili Google.com, a ne stranice koje u nazivu imaju slične, ali nepoznate dodatke.“
U Bosni i Hercegovini, Asocijacija za internetsku trgovinu „eComm“ razvila je sustav „markica povjerenja“, koji omogućuje potrošačima lakše prepoznavanje sigurnih trgovaca. „Markicu dobivaju trgovci koji su prošli validaciju i ispunili zakonske obveze vezane uz zaštitu potrošača. To kupcima jamči sigurnost te kvalitetno korisničko iskustvo,“ pojašnjava Elvis Pivić iz ove Asocijacije.
Potrošači svoja prava mogu ostvariti isključivo kod registriranih i ovlaštenih trgovaca, uključujući povrat artikla i novca. Stručnjaci upozoravaju da, ako ponuda zvuči predobro da bi bila istinita, vjerojatno i nije. Internet kupovina pruža brojne mogućnosti, ali zahtijeva dodatnu dozu opreza.