Jučer je ukinuta odluka o prometovanju vozila prema načelu “par-nepar”. Odlučio je to Operativni stožer Vlade Sarajevske županije za primjenu Plana interventnih mjera u slučajevima prekomjerne zagađenosti zraka u SŽ-u. Zanimljivo je kako je posebni režim prometovanja bio na snazi samo na katolički Božić, a odmah jučer u poslijepodnevnim satima bio je ukinut, piše Večernji list BiH.
Podsjetimo, na području Sarajevske županije od 25. prosinca 2016. godine na snazi je bilo privremeno ograničavanje upotrebe motornih vozila, odnosno uvođenje sustava vožnje po načelu “par-nepar” registracijskih pločica. Na dan Božića na području ove županije dopušten je bio promet samo za vozila s neparnim registracijskim pločicama. Odluka o uvođenju “par-nepar” prometovanja odnosila se i na vozila koja ulaze na područje Sarajevske županije. Naime, kako je objasnio ministar prostornog uređenja, građenja i okoliša Sarajevske županije Čedomir Lukić, odluka se odnosila na sva vozila koja su prometovala na području Sarajevske županije, tako da je nevažno jesu li ulazila ili izlazila. Sustav “par-nepar” odnosio se i na vozila sa stranim registracijskim pločicama.
Paprene kazne
Sarajevo je službeno najzagađeniji grad u državi, a samim tim i na vrhu liste zagađenih glavnih gradova Europe. Stanovništvu se već tjednima savjetuju mjere predostrožnosti s obzirom na to da vrsta zagađenja kojoj svjedočimo stvara ozbiljne zdravstvene probleme. Tijekom zimske sezone u Sarajevskoj županiji često dolazi do prekoračenja dopuštene koncentracije zagađujućih tvari. Međutim, do sada su se mogla čuti samo upozorenja, a nadležna tijela ništa nisu poduzimala, sve do prosinca ove godine. Odlukom o poboljšanju kvalitete zraka definirane su bile i novčane kazne za one koji se ne budu pridržavali pravila. Kazne za pravne osobe koje se ne budu pridržavale odluke o prometovanju vozila po načelu “par-nepar” iznosile bi od 1000 do 5000 KM, dok su fizičke osobe mogle biti kažnjavane novčanom kaznom od 500 do 1000 KM. Jedna od mjera koja je razmatrana je i maksimalno povećanje kapaciteta javnog gradskog prijevoza.
Operativni stožer Vlade SŽ-a nije razmatrao da se građanima omogući besplatan prijevoz u vozilima GRAS-a s obzirom na to da je za takva pitanja nadležna Vlada SŽ-a. Tako je na području SŽ-a od 7 sati 25. prosinca bio dopušten promet samo za vozila s neparnim registracijskim pločicama.
U prijevodu, to znači kako je zabrana vrijedila za sva vozila čija registracijska oznaka završava brojevima 0, 2, 4, 6, 8. Jučer se ponoći zabrana odnosila na vozila čije se registracijske pločice završavaju neparnim brojem, ali je u poslijepodnevnim satima donesena odluka o ukidanju te izvanredne mjere.
Upitan besplatan javni prijevoz
Ta mjera nije se odnosila na vozila policije, Ministarstva obrane, javnog gradskog prijevoza, komunalnih poduzeća i vozila s diplomatskim pločicama te hitnih intervencija (hitna pomoć, Civilna zaštita, vatrogasci), kao i na vozila za opskrbu lijekovima i namirnicama. Nije ovo prvi put u povijesti ovih prostora da se uvodila mjera “par-nepar”. Činjenica je da se nekada u bivšoj državi uvodio “par-nepar”, ali zbog nestašice goriva, a ne zbog zagađenosti zraka.
Podsjetimo, zbog krize koju je prouzročila stalna devalvacija dinara, ali i poskupljenja nafte na tržištu, država je nije mogla uvoziti dovoljno za potrebe stanovništva. Najjednostavniji način uštede bio je prorijediti broj vozila na cestama, pa je 3. svibnja 1979. godine uveden zakon prema kojem su u određene dane mogli voziti samo vlasnici automobila s parnim odnosno neparnim registracijskim pločicama. Stoga je pravilo vožnje nazvano “par-nepar”. Taj “izum”, kojim se nastojalo uštedjeti prijeko potrebno gorivo, pripisuje se komunističkoj političarki i predsjednici Saveznog izvršnog vijeća (SIV-a) u razdoblju od 1982. do 1986. Milki Planinc. Iako rigorozne, ove mjere spriječile su financijski kolaps Jugoslavije i stabilizirale devizne rezerve zemlje.
Vlasti Sarajevske županije trebale su mudrije postupiti u ovom slučaju. Na ovaj način, uvođenjem posebnih mjera na Božić i ukidanjem istih samo dan poslije, teško da će i uz najbolju volju javnosti BiH moći objasniti kako iza svega ipak samo stoji briga za okoliš i strah od prekomjernog zagađenja.