strategija upravljanja javnim investicijama

Šest ključnih stupova trebalo bi osigurati učinkovito upravljanje javnim sredstvima

Šest ključnih stupova trebalo bi osigurati učinkovito upravljanje javnim sredstvima
26.04.2021.
u 20:07
Pogledaj originalni članak

Vlada Federacije BiH pripremila je strategiju upravljanja javnim financijama od 2021. do 2025. godine, koja polazi od toga da je upravo upravljanje javnim financijama ključni stup funkcioniranja javne uprave u Federaciji, piše Večernji list BiH.

Prioritetne reforme

Učinkovito, efektivno i transparentno upravljanje javnim sredstvima podrazumijeva postojanje i dobro upravljanje nizom procesa i sustava koji doprinose tom cilju.

- Svaki segment upravljanja javnim financijama ima svoj značaj za svakodnevni rad javne uprave, a dolazi do posebnog izražaja u kriznim situacijama kada dostatnost javnih prihoda, efektivno upravljanje dugom i učinkovita upotreba sredstava na rashodovnoj stani proračuna dolaze do posebnog izražaja, navodi se u dokumentu s kojim će biti upoznat i entitetski Parlament.

Kroz ovu strategiju obrađuje se svaki segment upravljanja javnim financijama, od prikupljanja javnih prihoda, upravljanja rashodima, javnim dugom, javnim investicijama, do unutarnje kontrole i vanjske revizije, s namjerom da se provedu značajne reforme u nekim oblastima i uvedu poboljšanja u drugim.

Iz Vlade navode kako je strategija reforme upravljanja javnim financijama FBiH od 2021. do 2025. izrađena imajući u vidu poseban značaj daljnjeg jačanja ove oblasti za daljnji ekonomski napredak unutar FBiH te kako bi pružila snažan oslonac za reforme koje se planiraju provoditi u drugim sektorima, kao i da bude u mogućnosti odgovoriti zahtjevima koje proces pridruživanja EU postavlja pred čitavu Bosnu i Hercegovinu.

Strategija je organizirana u šest stupova koji pokrivaju sve ključne funkcije sustava upravljanja javnim financijama. Tako Federacija BiH planira uvođenje novih fiskalnih pravila o zaduživanju i jamstvima, unapređenje izrade projekcija prihoda i rashoda, kao i jačanje fiskalne koordinacije unutar FBiH kroz jačanje tijela za fiskalnu koordinaciju FBiH.

Drugi stup postavlja osnovu za daljnji rast javnih prihoda i ekonomski razvoj FBiH - od novina u zakonskom okviru (oporezivanje dohotka, igara na sreću i imovine), planira se niz aktivnosti koje bi trebale poboljšati rad Porezne uprave i omogućiti bolje usluge obveznicima javnih prihoda, kao i smanjenje fiskalnoga opterećenja i suzbijanje “sive ekonomije”. Uz to, planira se i unapređenje sustava raspodjele prihoda u FBiH.

U pogledu planiranja proračuna prioritetne reforme odnose se na izmjenu i dopunu zakonskog okvira (zakonskih i podzakonskih akata) kojom se uvode fiskalna pravila, uspostavlja programsko budžetiranje i unapređenje planiranja u cilju boljeg povezivanja sektorskih strategija sa srednjoročnim financijskim planiranjem. Poseban fokus stavljen je na kapitalno budžetiranje unapređenjem procedura procjene, utvrđivanja prioriteta i odabira projekata javnih investicija, kao i izvješćivanjem o provedbi kapitalnih projekata. Prioritet je uključivanje izvanproračunskih fondova i direkcija za ceste u relevantne proračune u FBiH.

Utjecaj revizije

U segmentu izvršenja proračuna, reformske oblasti uključuju bolju kontrolu nad obvezama, rješavanje neizmirenih obveza unutar FBiH i jačanje informacijskih sustava riznice. U oblasti upravljanja dugom prioriteti se odnose na jačanje kapaciteta za upravljanje dugom i provedbu novog IT sustava za upravljanje dugom.

Prema strategiji, razvoj javnih unutarnjih financijskih kontrola u FBiH u razdoblju od 2021. do 2027. zasnivat će se na sljedećim prioritetima: unapređenje upravljanja rizicima u ključnim procesima jačanjem financijskoga upravljanja i kontrole te unapređenje operativne funkcije unutarnje revizije kojom se ostvaruje dodatna vrijednost. Uz unutarnju kontrolu i unutarnju reviziju, jačat će se i komplementarna funkcija proračunske inspekcije.

Predviđen je daljnji razvoj funkcije vanjske revizije i jačanje revizorskih kapaciteta, kako ljudskih tako i tehničkih. Usporedno, naglasak je na jačanju svijesti o utjecaju vanjske revizije kroz strateški pristup komunikacijama kojim se treba ostvariti dvojaki cilj upoznavanja nadležnih parlamentarnih aktera o ulozi, odgovornosti i načinu rada VRI te potrebi njegova ustavnog utemeljenja. U cilju ostvarivanja učinaka i utjecaja revizije, predviđene su mjere kojima će se osnažiti mehanizmi za praćenje provođenja preporuka. Za svaki od ovih šest stupova definirani su odgovarajući ciljevi i rezultati koji se trebaju ostvariti kroz više mjera s pripadajućim aktivnostima.•

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.