čekanje i gužva

Sniženja od 20 do 30% u BiH nisu odraz Crnog petka, ipak, potrošnja je rekordna

Sniženja od 20 do 30% u BiH nisu odraz Crnog petka, ipak, potrošnja je rekordna
27.11.2024.
u 11:21
Crni petak u BiH prošle je godine oborio rekorde potrošnje s obzirom na to da su kupci potrošili više od 372 milijuna maraka samo u tom danu
Pogledaj originalni članak

Crni petak (Black Friday, eng.) ove godine pada na 29. studenoga, posljednji petak u mjesecu, a već danima mnogi najavljuju popuste baš na taj datum (i koji dan prije). Tako, gdje god da se okrenete, vide se reklame o popustima, bilo na internetu, odnosno online trgovinama, ili na billboardima i plakatima na ulicama gradova. Ako je suditi prema prethodnim godinama, i ovog Crnog petka bit će ogromne gužve u tržnim centrima i trgovinama pa, tko krene u pohod na jeftiniji komad odjeće, obuće, tehnike, kućanstva, neka se pripremi za čekanja i gužve. Crni petak obilježava se posljednjeg petka u studenome i osobito je popularan u Americi zbog velikih sniženja svih vrsta artikala - odjeće, obuće, igračaka, kućnih uređaja, namještaja itd. S obzirom na to da je u pitanju kraj godine, ovaj posebni petak prilika je trgovcima da prodaju višak robe po nižim cijenama, što u BiH nije čest slučaj s obzirom na to da mnogi trgovci ne obaraju cijene u značajnom postotku.

Daleko od svjetskog trenda

Crni petak i cijeli idući vikend, za koji se najavljuju “velika” sniženja, koriste se za prodaju određene robe koja nije imala kupca, a sniženja od 20 do 30 posto nisu odraz tog svjetskog trenda, rečeno je iz Udruge potrošača Republike Srpske. Izvršna direktorica Udruge potrošača Murisa Marić rekla je za Srnu da taj trend ovdje nije zaživio onako kao što je to praksa u svijetu, već u većini slučajeva budu neke malo više cijene pa, kada dođe Crni petak, slijedi povratak na stare. - Trgovci pribjegavaju tome da prvo podignu cijene pa ih onda snize na tih 20 posto - istaknula je Marić i dodala da sniženja koja se uvelike najavljuju nisu odraz toga što uopće znači Crni petak.

Objasnila je da se na Zapadu takvo sniženje odnosi na svu robu, a tu spada i cjelokupan asortiman bijele tehnike, što je posebno zanimljivo mladima. - To su novi telefoni, laptopi i sve ono što prati ta sniženja i zašto ljudi negdje na Zapadu čekaju ovo vrijeme - rekla je Marić. Ovdje, kaže ona, nije takva slika, već se snizi cijena odjeće ili određenog broja artikala koji možda ne ostvaruju prodaju kakvu bi željeli trgovci, pa se onda čekaju ovakva sniženja. - Tako ćemo iduće nedjelje imati sniženje koje se koristi da se proda neka roba. Kod nas su stavljeni rasponi tako da je kupac uvijek u nedoumici je li nešto sniženo 20, 30 ili 50 posto. Mislim da najmanje imamo artikala sniženih za 70 posto - rekla je Marić. Da kod nas perilica rublja bude na sniženju za 70 posto, smatra Marić, vjerojatno bi bilo redova bez obzira na platežnu moć. - Međutim, kako je to nekih 10, eventualno 20 posto, to ljudima nije isplativo - zaključila je Marić.

Podaci o prometu

Crni petak u BiH prošle je godine oborio rekorde potrošnje s obzirom na to da su kupci potrošili više od 372 milijuna maraka samo u tom danu. Unatoč izazovima ekonomske situacije, bh. šoping-centri izrazili su optimizam pred prošlogodišnji Crni petak, što se pokazalo dobrom projekcijom. Prošlogodišnjeg Crnog petka porezne uprave Federacije BiH i Republike Srpske zabilježile su veći promet nego ostalim danima u godini. U Federaciji BiH je čak pao i rekord, dok se u RS-u ne mogu pohvaliti rezultatom. Prema podacima Porezne uprave Federacije BiH, 24. studenoga 2023., na Crni petak, u ovom entitetu fiskalne blagajne registrirale su promet od čak 346 milijuna KM, što je rekordan iznos u jednom danu. To je bilo povećanje od 60 posto u usporedbi s prethodnom godinom. Usporedbe radi, sedam dana prije, 17. studenoga, promet u FBiH iznosio je 191 milijun KM. Također, mjesec dana ranije, točnije 27. listopada, promet u FBiH iznosio je 216 milijuna KM, što govori da su građani FBiH ipak više kupovali na Crni petak. Kako su potvrdili iz Porezne uprave FBiH, 25. studenoga 2022. godine registriran je promet od svega 54 milijuna KM, ali treba uzeti u obzir da je tog dana obilježen Dan državnosti BiH i da mnoge prodavaonice i tržni centri nisu radili. No zato je dan prije, 24. studenoga 2022. godine, registriran promet od 216 milijuna KM, a dan poslije Dana državnosti (26. studenoga 2022.) promet u FBiH je iznosio 83 milijuna KM.

Za prošlogodišnji Crni petak u trgovinama diljem RS-a prometovano je malo više od 27 milijuna KM, što je oko sedam milijuna maraka manje u odnosu na godinu prije. - Ukupan evidentirani promet preko fiskalnih blagajni u maloprodaji u Republici Srpskoj na dan 24. studenoga 2023. godine iznosio je 27,032.728 KM, dok je 25. studenoga prošle godine iznosio 34,400.913 KM - rekli su nakon prošlogodišnjeg Crnog petka iz Porezne uprave RS-a. Kad pogledamo 2022. godinu, Crni petak padao je na 25. studenoga, Dan državnosti BiH, kada trgovački centri nisu radili. Stoga je evidentirani promet na taj dan iznosio 54,22 milijuna KM. Kako bismo dobili cjelovitu sliku, dan ranije, ukupni evidentirani promet iznosio je oko 217 milijuna KM, dok je dan poslije promet iznosio 83,07 milijuna KM. Crni petak ili Black Friday, inicijalno američki događaj, postao je globalni fenomen sa značajnom potrošnjom diljem svijeta. Posljednjih nekoliko godina zaživio je i na tržištu BiH, iako to nije ni blizu onim sniženjima koja nudi Zapad. Održava se posljednji petak u studenome i karakteriziraju ga značajni popusti od 10 do 70 posto na različite proizvode. Trgovci koriste različite marketinške strategije kako bi privukli kupce, a online trgovine također sudjeluju, produljujući trajanje popusta. I uz ekonomske pritiske, potražnja za povoljnim ponudama ostaje visoka, čineći ovaj dan ključnim za uštedu. Kritike se javljaju zbog gužvi, dok mnogi planiraju svoje kupnje unaprijed kako bi iskoristili najbolje ponude.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.