"Svaki auto je dobar al' švabo je švabo", česta je rečenica koju ćete čuti u Hrvatskoj kada kupujete novi automobil. Mnogi će reći da je ta izjava samo mit, ali statistika će ih razoružati. Ona kaže da većina Hrvata stvarno vjeruje u tu legendarnu rečenicu.
Hrvatski vozni park nije reprezentativan, barem ne u većini, jer je starost vozila vrlo velika. Naime, prosječna starost automobila u 2022. iznosila je gotovo 14 godina, točnije 13,29. Usporedbe radi, taj prosjek u najrazvijenijim europskim zemljama iznosi oko 7-8 godina.
Da stvar bude gora, riječ je o negativnom trendu, odnosno starost automobila u Hrvatskoj raste iz godine u godinu. Primjerice, 2021. je prosječna starost bila 13,04 godina, a 2020. nešto malo ispod 13 godina. Stoga ne treba čuditi podatak da svaki peti automobil pada na tehničkom pregledu.
Najnovije automobile su Hrvati vozili u predkriznim godinama – 2007. i 2008. godine kada je prosječna starost bila nešto ispod 10 godina. Možda će vas malo šokirati podatak da se 2008. godine prodalo gotovo sto posto više novih automobila nego lani.
Razlog tomu je slabija kupovna moć koja mnoge okreće nemilosrdnom tržištu rabljenih automobila. Da je tome tako govori i podatak da je prošle godine kupljeno 44.476 novih automobila, a uvezeno je 62.035 rabljenih automobila, što je gotovo 50 posto više.
Najčešće marke na hrvatskim cestama
Često u medijima možemo čitati kako raste prodaje novih automobila i koji su modeli najprodavaniji. Tako je 2022. najprodavanija marka bila Volkswagen, a nakon nje slijedila je Škoda, zatim Kia, Opel, a top pet zaokružuje Dacia. Zanimljivosti radi, lani je prodano i 1.578 novih Audija, 1.208 Mercedesa, 1.156 BMW-a, 247 Porschea, 213 Tesli, sedam Bentleya, četiri Lamborghinija, tri Ferrarija, tri Aston Martina te dvije Rimac Nevere i jedan Bugatti.
To su novi automobili koji čine tek mali udjel u ukupnom broju automobila jer, prema podacima iz 2022., hrvatskim cestama prometuje ukupno 1.836.016 osobnih automobila (dok je lani prodano 44.476 novih), otkrili su nam iz Centra za vozila Hrvatske (CVH).
Kada je riječ o markama u prvih deset dominiraju Nijemci. Tako je najzastupljenija marka Volkswagen koja čini 16,58 posto svih automobila u Hrvatskoj, slijedi Renault s 10,25 posto, Opel s 9,91 posto, Peugeot s 6,02 posto i Škoda s 5,72 posto.
Marka vozila | Broj prvih registracija i produženja PD 2022. g. | Postotak od ukupnog broja registriranih |
VOLKSWAGEN | 304473 | 16.58 |
RENAULT | 188175 | 10.25 |
OPEL | 181939 | 9.91 |
PEUGEOT | 110491 | 6.02 |
ŠKODA | 105010 | 5.72 |
AUDI | 86840 | 4.73 |
FORD | 85825 | 4.67 |
CITROEN | 80596 | 4.39 |
BMW | 78408 | 4.27 |
MERCEDES | 77452 | 4.22 |
FIAT | 70527 | 3.84 |
HYUNDAI | 58873 | 3.21 |
TOYOTA | 56347 | 3.07 |
MAZDA | 45673 | 2.49 |
KIA | 38064 | 2.07 |
SUZUKI | 36312 | 1.98 |
SEAT | 32722 | 1.78 |
NISSAN | 30516 | 1.66 |
DACIA | 29098 | 1.58 |
CHEVROLET | 21371 | 1.16 |
HONDA | 18573 | 1.01 |
Najčešći automobili na hrvatskim cestama
Da je Volkswagen najzastupljenija marka na našim cestama i nije neko iznenađenje. No što je sa samim modelima automobila? Kako smo doznali iz CVH-a, i ondje dominira “narodni automobil”.
Volkswagen Golf
O Volkswagen Golfu se ne treba previše trošiti riječi. Automobil koji je postao sinonim za cijelu jednu klasu. Predstavljen 1974. godine do sada je doživio osam generacija, a prva je postala pravi oldtimer.
Volkswagen je 1970-ih želio doći na jugoslavensko tržište pa je, da bi zadovoljio stroge carinske uvjete, otvorio tvornicu TAS u Vogošći pokraj Sarajeva gdje se proizvodio Golf I, a kasnije i Golf II. Golf je pred sobom imao težak zadatak je trebao zamijeniti legendarnu VW Bubu, no u tome je uspio.
Iako je Golf često sinonim za mobilnost u susjednoj BiH, on je najzastupljeniji model u Hrvatskoj. Prema podacima iz 2022. u našoj zemlji je bilo registrirano čak 129.435 Golfova što mu je donijelo uvjerljivo prvo mjesto i titulu najčešćeg automobila u zemlji.
Opel Astra
Drugi kompakt iz Njemačke je i na drugom mjestu sa 79.123 primjeraka na našim cestama. Opel Astra predstavljena je 1991. kada je zamijenila legendarnog Kadetta. U prodaji je trenutno njegova šesta generacija, a da je riječ o stvarno raznovrsnom modelu govori i podatak da se prije prodavala i kao limuzina, karavan, kabriolet i coupet. Kako je ova klasa automobila sve manje popularna u novije vrijeme, tako današnju Astru možete kupiti tek kao kompakt i kao karavan.
Renault Clio
Među najčešće modele smjestio se i gradski model – Renault Clio. Sa 70.175 “živućih” primjeraka u Hrvatskoj jedini je ne-Nijemac u top pet društvu. Clio je s nama na tržištu već punih 33 godine, pa njegova masovnost ne treba čuditi. Godine 1990. ovaj je model zamijenio popularni Renault 5. Clio nije samo popularan u Hrvatskoj nego i u Europi drži titulu jednog od najprodavanijih modela. Da je tome tako dokaz je da je, uz Golfa, jedini automobil koji je dvaput odnio nagradu Europskog automobila godine – 1991. i 2006.
U prodaji je trenutno peta generacija, a Renault je za kraj godine najavio i šesti model.
Volkswagen Passat
Na četvrtom mjestu se smjestio automobil od kojeg ćemo se uskoro morati oprostiti. Passat je s 61.355 komada jedina limuzina (u pravom smislu riječi) u deset najčešćih automobila na hrvatskim cestama. Osim što je bio popularan kod direktora, načelnika, ministara i dugih, Passat su voljeli i radnici.
Predstavljen je 1973. i od tada je sinonim za prostrani obiteljski automobil. Danas gledamo odlazak njegove osme generacije, a kako su najavili iz Volkswagena, devete neće ni biti. Passat sukladno vremenu dobiva zamjenu u obliku električnog ID.7.
Opel Corsa
Pet najčešćih automobila završavamo s još jednim gradskim automobilom. Riječ je o Opel Corsi s 54.805 primjeraka koji se voze hrvatskim cestama. Riječ je također o “starcu” jer se proizvodi od 1982. godine. Koliko je riječ o popularnom modelu dovoljno govori podatak da ih je već do 2007. prodano 18 milijuna komada.
Do danas je Corsa prošla kroz šest generacija te je postala jedan od najčešćih izbora Hrvata.
Rang | Marka | Model | Broj vozila 2022. |
1 | VOLKSWAGEN | GOLF | 129435 |
2 | OPEL | ASTRA | 79123 |
3 | RENAULT | CLIO | 70175 |
4 | VOLKSWAGEN | PASSAT | 61355 |
5 | OPEL | CORSA | 54805 |
6 | VOLKSWAGEN | POLO | 51722 |
7 | ŠKODA | OCTAVIA | 49608 |
8 | RENAULT | MEGANE | 45136 |
9 | FIAT | PUNTO | 40266 |
10 | FORD | FOCUS | 34065 |
11 | ŠKODA | FABIA | 31456 |
12 | BMW | SERIJA 3 | 31305 |
13 | AUDI | A4 | 30289 |
14 | FORD | FIESTA | 23310 |
15 | CITROEN | C3 | 21594 |
16 | PEUGEOT | 206 | 21516 |
17 | AUDI | A3 | 21270 |
18 | TOYOTA | YARIS | 19191 |
19 | MERCEDES | KLASA C | 17916 |
20 | RENAULT | TWINGO | 17853 |
21 | PEUGEOT | 308 | 15725 |
22 | MERCEDES | KLASA A | 14297 |
23 | PEUGEOT | 307 | 13972 |
24 | MAZDA | 3 | 13727 |
25 | MERCEDES | KLASA E | 13708 |
26 | HYUNDAI | I30 | 13413 |
27 | BMW | SERIJA 1 | 13359 |
28 | SEAT | IBIZA | 13274 |
29 | NISSAN | QASHQAI | 13062 |
30 | BMW | SERIJA 5 | 12996 |
31 | PEUGEOT | 207 | 12854 |
32 | DACIA | SANDERO | 12609 |
33 | AUDI | A6 | 12473 |
34 | CITROEN | C4 | 12272 |
35 | SUZUKI | SX4 | 11462 |
36 | RENAULT | SCENIC | 10401 |
37 | SUZUKI | VITARA | 10129 |
38 | KIA | CEE’D | 10076 |
Kada pogledamo listu najčešćih automobila, a koje uključuje samo vozila s preko 10.000 registriranih primjeraka, vidimo da dominiraju europski proizvođači, a najviše Nijemci i Francuzi.
Izuzev njih, u top 10 našli su se još češka Škoda, talijanski Fiat Punto i “američki” Ford Focus. U 20 najčešćih modela već se mogu naći neki luksuzniji primjerci poput BMW-a serije 3, Audija A4 i Mercedesa C Klase.