zakonski riješiti uporabu

Ulice pune romobila, zakoni još nisu doneseni, koristi ih kako tko želi

Foto: Igor Soban/PIXSELL
romobil
Foto: Igor Soban/PIXSELL
romobil
20.07.2021.
u 21:08
Romobili su mnogo jeftinije prijevozno sredstvo od automobila, a jednostavniji za korištenje osobito u gradskim gužvama. Neki mogu dosegnuti brzinu i od 70 kilometara na sat.
Pogledaj originalni članak

Sve je učestalija upotreba romobila na ulicama bosanskohercegovačkih gradova, a nisu rijetke ni nesreće u kojima su sudionici upravo vozači romobila. Međutim, zakonskih rješenja u Bosni i Hercegovini kada je u pitanju uporaba romobila kao prijevoznog sredstva još nema, nema ni naznaka da bi uskoro tako nešto moglo biti doneseno na razini Federacije, dok se u Republici Srpskoj u okviru Nacrta zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na putevima posebno tretira ovo pitanje i čeka se usvajanje ovog zakona.

Kako je za Faktor kazala Sandra Kovačević Đurđević iz Ministarstva prometa i veza Republike Srpske, Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na putevima Republike Srpske usvojen je na sjednici Narodne skupštine Republike Srpske.

- Nacrtom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na putevima Republike Srpske uređen je promet električnih trotineta i drugih sličnih uređaja koji se sve više koriste na javnim površinama, a što za posljedicu ima povećanje konfliktnih situacija u prometu s ovim sudionicima prometa. Zakonom je propisano da je lako lično električno vozilo, kao što je električni trotinet, električni skatebord, haverbord, segvej i slično, vozilo na točkovima koje se djelomično ili potpuno koristi kao motorno vozilo za prijevoz jedne osobe na javnoj, odnosno privatnoj površini i koje se između ostalog kreće maksimalnom brzinom do 25 kilometara na sat – kazala je Kovačević Đurđević.

- Ova vozila razvrstavaju se u četiri klase: klasa 1 - vozila maksimalne konstruktivne brzine do 6 kilometara na sat, bez sustava samobalansiranja i sjedišta, klasa 2 - vozila maksimalne konstruktivne brzine do 25 kilometara na sat, bez sustava samobalansiranja i sjedišta, klasa 3 - vozila maksimalne konstruktivne brzine do 6 kilometara na sat sa sustavon samobalansiranja i sjedištem ili bez sjedišta, te klasa 4 - vozila maksimalne konstruktivne brzine do 25 kilometara na sat sa sustavom samobalansiranja i sjedištem ili bez sjedišta, pojasnila je. 

U odgovoru iz Ministarstva navodi se kako je predviđeno za one koji voze trotinete ili romobile prve i treće klase trebaju imati identifikacijsku potvrdu za lako osobno električno vozilo s kojim se kreću, dok osoba koja ima električno vozilo druge i četvrte klase treba imati identifikacijsku potvrdu za električno vozilo kojim se kreće, da ima više od 14 godina, zatim potvrdu o poznavanju propisa o sigurnosti prometa na putevima, koju izdaje Zavod za obrazovanje odraslih u skladu sa propisima koji uređuju oblast sigurnosti prometa ili vozačku dozvolu kojom se dokazuje pravo upravljanja vozilom bilo koje kategorije i za vrijeme vožnje nosi na glavi zakopčanu zaštitnu kacigu.

Nacrt zakona predviđa da ta električna vozila trebaju biti obvezno opremljena ograničivačem brzine kojim se osigurava da se ne prelazi maksimalna konstruktivna brzina, prednjim i zadnjim katadiopterom, s tim da su vozila klase 2 i klase 4 obvezno opremljena prednjim i zadnjim svjetlom za osvjetljavanje puta i uređajem za davanje zvučnih signala.

- U tijeku je pribavljanje potrebnih mišljenja na Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na putevima Republike Srpske koji će se uputiti u daljnju proceduru prema Vladi Republike Srpske i Narodnoj skupštini Republike Srpske – zaključuje Kovačević Đurđević.

Ministar unutarnjih poslova Sarajevske županije Admir Katica pojasnio je hoće li se donositi neka zakonska rješenja po uzoru na zemlje regije i svijeta.

- S aspekta rada MUP-a SŽ, vrlo je važno da svi sudionici u prometu poštuju prometne propise i da ne ugrožavaju sigurnost prometa. Prema stvarnom stanju, uporaba romobila kao prijevoznog sredstva nije regulirana bilo kakvim propisom u BiH, a niti u SŽ. Definitivno ću aktuelizirati ovo pitanje i tražiti od nadležnih organa da se regulira uporaba romobila s obzirom da je takva regulacija neophodna kako bi se odvijala upotreba romobila kao prijevoznog sredstva u skladu sa zakonom, a i da bude sigurno za sve sudionike u prometu – kazao je Katica.

Katica ističe kako ne misli da je u nadležnosti MUP-a SŽ regulacija uporabe romobila, ali će "tražiti od nadležnih organa da se to regulira jer uporaba takvih prijevoznih sredstava može biti uzročnik nesigurnosti u prometu".

Ministar unutarnjih poslova ZDŽ Dario Pekić kaže kako se u ovoj županiji još nije razmatralo to pitanje.

- Romobili nisu uvršteni u mopede, tako da nisu obuhvaćeni zakonom, a osobito veći gradovi će morati zbog gužve i sve veće uporabe rješavati to pitanje. Kada se bude radilo na tome, romobili će kao i mopedi morati imati tablicu – kazao je kratko za Faktor ministar Pekić.

Prema riječima glasnogovornice Policije Brčko distrikta Dževide Hukičević, ni na području Brčkog nije riješeno pitanje korištenja romobila u prometu. 

- Čeka se izmjena državnog zakona koji uređuje ovu oblast, s obzirom na to da Brčko distrikt BiH nema svoj zakon. U tijeku je postupak izmjene Zakona o osnovama sigurnosti prometa na putevima u BiH gdje se očekuje da bi u izmjenama bila obuhvaćena i ova oblast – kazala je Hukičević.

Romobili su mnogo jeftinije prijevozno sredstvo od automobila, a jednostavniji za korištenje osobito u gradskim gužvama. Neki mogu dosegnuti brzinu i od 70 kilometara na sat.

Korisnici romobila kažu kako su ekonomično prijevozno sredstvo, praktično za korištenje, lako za odlaganje ili prenos iz mjesta u mjesto.

U susjednoj Hrvatskoj razmatraju uvođenje strogih mjera za korištenje romobila. MUP Hrvatske uputilo je u javnu raspravu prijedlog da se svi romobili koji mogu razviti brzinu veću od 25 kilometara na sat moraju registrirati.

U tom prijedlogu navodi se kako bi električni romobil mogle voziti samo osobe starije od 14 godina, samo po biciklističkoj stazi ili traci, a ukoliko nema staze onda po trotoaru, ali u tom slučaju bi morao ići brzinom pješaka, odnosno maksimalno pet kilometara na sat. Ako se ne bi držao ovih odredbi vozači romobila bi mogli biti kažnjeni sa 500 kuna, odnosno oko 130 KM.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.