S obzirom na to da je obujam razmjene između BiH i zemalja članica Europske unije prošle godine iznosio rekordne 32,3 milijarde KM, a da je pritom samo s Hrvatskom, kao najznačajnijim vanjskotrgovinskim partnerom BiH, obujam iznosio čak 8 milijardi KM, od iznimnog je značaja nastaviti aktivno raditi na omogućavanju što bolje protočnosti teretnog prometa na graničnim prijelazima. Dopredsjednik Vanjskotrgovinske komore BiH dr. Vjekoslav Vuković naglasio je uz razgovoru za Večernji list kako je za gospodarstvo BiH iznimno bitno riješiti nekoliko ključnih pitanja, počevši od duljine boravka vozača teretnih vozila pa do omogućavanja bolje protočnosti na granici otvaranjem novih graničnih prijelaza za robe.
Protočnost
U tom je kontekstu potvrdio kako će se neka od ovih pitanja razmatati na zajedničkoj sjednici Vlade Republike Hrvatske i Vijeća ministara, poručivši kako mu je iznimno drago što je ova tema našla svoje mjesto među točkama te sjednice. - Vanjskotrgovinska komora i Hrvatska gospodarska komora zalagale su se od prošle godine za rješavanje ovih pitanja - podsjetio je kazavši kako je stanje danas takvo da sve ide u smjeru da se sporazum između BiH i Hrvatske o graničnim prijelazima što prije riješi te da se dobije novi granični prijelaz opremljen fitosanitarnim i veterinarskim nadzorom, a to će najvjerojatnije biti Svilaj.
Pritom se, dodao je Vuković, trude da isti takav status dobije i granični prijelaz Izačić, a radi se i na usklađivanju radnog vremena fitosanitarnih inspekcija s obiju strana granice. Sve navedeno u značajnoj će mjeri poboljšati situaciju kada govorimo o izvozu lako kvarljivih roba na tržišta Europske unije, odnosno doći će do prijeko potrebnog rasterećenja u prometu. U tom kontekstu mnogo toga je urađeno, naveo je Vuković, ukazavši na značaj odnosa s Hrvatskom, s kojom imamo najveću vanjskotrgovinsku razmjenu (više od 4 milijarde eura), a osim toga, radi se o prvoj zemlji schengenskog prostora, prvoj zemlji članici Europske unije i prvoj državi članici NATO saveza.
Gospodarstvenici iz BiH, a napose oni koji se bave proizvodnjom i izvozom poljoprivrednih proizvoda, rješavanjem navedenih pitanja vide mogućnost za ostvarivanje dodatnog rasta, a što će, osim boljih brojeva na kraju fiskalnog razdoblja, dovesti i do mogućnosti za proširenje domaće proizvodnje hrane, ali i zapošljavanje novih radnika koji će u toj vrsti posla vidjeti priliku za osiguranje vlastite budućnosti. Naravno, pitanje bolje protočnosti valja promatrati i u svjetlu novih geopolitičkih prilika, zbog kojih je BiH sada u prilici dodatno naglasiti svoj potencijal kao važnog partnera uspješnim ekonomskim tržištima Europske unije. Upravo ta tržišta žele geografski bliže partnere s kojima će moći jačati vanjsku trgovinu, ali i možda ulagati dodatne napore za realizaciju investicija, pri čemu je najveća odgovornost na BiH, koja mora učiniti jasan napor u smjeru poboljšanja ulagačke klime. Paralelno s ovim pitanjima, Vuković je istaknuo i kako se treba raditi na produljenju boravka vozača iz BiH u schengenskom prostoru, upozorivši kako je stanje danas takvo da se vozači moraju često vraćati, tražiti odobrenja i vize..., a BiH ionako ima manjak broja vozača. - Dogodit će nam se odljev vozača pa će ljudi registrirati tvrtke u Sloveniji i Hrvatskoj i raditi za nas u nekakvom najmu - dodao je. Podsjećamo, na osnovi zajedničkog prijedloga Vanjskotrgovinske komore BiH (VTK BiH) i Gospodarske komore Srbije, Komorski investicijski forum zapadnog Balkana (KIF ZB) uputio je inicijativu Europskoj komisiji za eliminiranje ograničenja ili barem produljenje boravka profesionalnih vozača u Schengen-zoni.
Sadržaj inicijative
U inicijativi se navodi da je to jedno od prioritetnih pitanja jer trenutačno ograničenje boravka vozača od 90 dana u bilo kojem razdoblju unutar 180 dana na teritoriju Europske unije omogućava im da svoj posao obavljaju svega šest mjeseci tijekom godine. U inicijativi se predlaže da se ograničenje boravka profesionalnih vozača od 90 dana produlji ili ukine, što će bitno povećati učinkovitost prometa robe i putnika u Europi i imati pozitivan utjecaj na razvoj ekonomije i turizma.