problem pravila 90/180

Vozači iz BiH razočarani: Brzo dostignemo limit od 90 dana, ne možemo tako raditi, imamo obitelji, troškove

Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL
Vozači iz BiH razočarani: Brzo dostignemo limit od 90 dana, ne možemo tako raditi, imamo obitelji, troškove
22.10.2024.
u 08:01
- Mi brzo dostignemo limit od 90 dana, jer svaka tura traje sedam dana. Svaki put kreneš, a ne znaš hoćeš li biti vraćen. To znači da pola godine možemo raditi, a pola odmarati - kaže Dizdarević
Pogledaj originalni članak

Primjena pravila prema kojem vozači iz BiH na prostoru EU mogu boraviti najduže 90 dana tijekom pola godine vodi ka kolapsu transportne industrije. Zbog pravila 90/180 od 1. siječnja evidentirana su 124 slučaja zabrane ulaska u EU, uz troškove po osnovu prekršaja od 120.000 eura, piše Avaz.

- S pravilom 90/180 vozači će praktično moći raditi šest mjeseci u godini, pa ćemo imati još veći odljev. Neće nam imati tko voziti robu i putnike. Već danas u prijevozu putnika u Banjoj Luci, ali i svim većim gradovima, rade umirovljenici - kaže Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prijevoznika RS.

- Na osnovu naših procjena, prijeti nam odlazak gotovo 8.000 vozača s dugogodišnjem iskustvom, profesionalaca, kao i dizanje cijene transporta za 25 posto - kazao je prof. dr. Velibor Peulić iz Konzorcija „Logistika BiH“. On dodaje da su državljani BiH već među najvećim investitorima u Sloveniji, gdje je među 50 vodećih prijevozničkih kompanija njih 10 s osnivačima iz BiH.

Mehridžan Dizdarević iz Cazina vozač je već 12 godina, ali zbog ovog pravila ozbiljno razmišlja da se prestane baviti ovim poslom.  

- Mi brzo dostignemo limit od 90 dana, jer svaka tura traje sedam dana. Svaki put kreneš, a ne znaš hoćeš li biti vraćen. To znači da pola godine možemo raditi, a pola odmarati, a mi ne možemo tako, jer imamo obitelji, troškove, moramo živjeti. Ja sam već jednom dobio zabranu. Odvoji te na granici, pa se osjećaš neprijatno, jer ljudi prolaze i mogu pomisliti da si neki kriminalac. Posebno će biti problem kad počne primjena novog sustava prelaska granice - kaže Dizdarević za Avaz.

Armin Šakonjić, osnivač i direktor tvrtke BHL iz Cazina, pojašnjava da je uzrok problema u Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju BiH s EU iz 2008. godine, pri čemu je kabinsko osoblje na brodovima i avionima izuzeto od ovakvih pravila, a na vozače tada nitko nije mislio.

- Problemi su intenzivirani u posljednjih šest mjeseci i sad nam naplate kaznu od 500 eura, drugi put 1.500 eura i dobijemo zabranu od dva, tri ili više mjeseci. Vozači se osjećaju neugodno, privedu ih, slikaju kao najveće kriminalce, drže ih u pritvoru 24 sata, pa neki to ne žele raditi. Borili smo se do zadnjeg, ali smo morali naći alternativu, pa smo registrirali tvrtke u Hrvatskoj i Sloveniji. Gotovo 90 posto naših voznih jedinica još je u BiH, ali ne znam do kada. Samo za gorivo mi trošimo 7,5 milijuna KM godišnje, pa mi nije jasno kako nikoga nije briga što taj novac sada treba ići u proračune neke druge zemlje - kaže Šakonjić.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.