Kada smo pomislili da je za mnoge omiljeno prijevozno sredstvo iz djetinjstva - romobil otišlo u zaborav, oni su ponovno preplavili ulice. Iako je mala razlika u izgledu onih prije dvadesetak godina i sadašnjih romobila, u jednoj stvari ipak se bitno razlikuju, a to je brzina, piše Večernji list BiH.
Današnji romobili zahvaljujući električnom pogonu razvijaju velike brzine te su samim time postali i znatno opasniji, kako za one koji njima upravljaju tako i za ostale sudionike u prometu. Romobil, naime, više nije igračka, već sve češće prijevozno sredstvo odraslih te bi trebao biti uvršten u zakone, a njegovo korištenje pravno regulirano.
Prisjetimo se događaja u sarajevskom naselju Otoka, gdje je lakše ozlijeđena pješakinja nakon što ju je ženska osoba udarila električnim romobilom. Taj slučaj doveo je u nedoumicu policiju treba li ga tretirati kao prometnu nesreću. Vještak prometne struke tom je prilikom kazao kako se slučaj neće moći tretirati kao prometna nesreća, već kao događaj jer električnog romobila nema u zakonu.
Na društvenim mrežama ovoga ljeta pojavila se snimka muškarca koji u noćnim satima u Sarajevu vozi električni romobil znatno većom brzinom od predviđene. Snimka prikazuje muškarca na električnom romobilu koji se vozi gradskom ulicom brzinom od 70 km na sat i pri tome čak pretječe automobile.
Problem neodgovornih vozača električnih romobila sve je veći, a zakona koji regulira korištenje još uvijek nema. Ipak, u RS-u romobile više neće moći voziti tko želi i kuda želi.
Naime, Vlada RS-a utvrdila je prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama u ovom entitetu, kojim se regulira vožnja električnih romobila. Izmjenama i dopunama ovoga zakona prvi put u RS-a, ali i BiH, reguliran je promet lakih osobnih električnih vozila, kao što su električni romobil, električni skateboard, hoverboard i slična vozila. Ta vozila razvrstavaju se u četiri klase. Električni romobili po pločniku se mogu kretati brzinom do 6 km/h, a za svaku bržu vožnju mora se koristiti prometnica.
Građani koji koriste lako osobno električno vozilo obvezno će morati posjedovati identifikacijsku potvrdu, ali za sada nije utvrđeno gdje će se potvrde izdavati. Prema ranijim informacijama, izgled, način i postupak izdavanja identifikacijske potvrde za el. vozilo te koliko će ona stajati bit će uređeni posebnim pravilnikom.
El. vozila koja se kreću do 25 km/h ubuduće će morati poštovati pravila koja vrijede i za bicikliste, što znači vožnju biciklističkim stazama ili prometnicom. Takvo vozilo ne mogu koristiti osobe mlađe od 14 godina. Vozači će morati posjedovati i potvrdu o poznavanju propisa o sigurnosti prometa na cestama ili vozačku dozvolu kojom se dokazuje pravo upravljanja vozilom bilo koje kategorije. Obvezno je nositi zakopčanu zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje.
Za razliku od RS-a, na državnoj, federalnoj, kao ni na županijskoj razini to pitanje još uvijek nije regulirano iako odavno postoji potreba za tim. SŽ je pokretao inicijative po pitanju izmjena županijskoga Zakona o sigurnosti prometa, međutim, nisu urodile plodom. U Distriktu Brčko čekaju izmjenu državnog zakona koji uređuje tu oblast s obzirom na to da Distrikt nema svoj zakon.•