Potraga za vozačima u Bosni i Hercegovini posljednjih godinu dana konstantno raste, a koliko je situacija alarmantna, najbolje pokazuje primjer nekih tvrtki, posebno u manjem bh. entitetu, koje su da ne bi ukinule autobusne linije, na posao vratile umirovljene vozače, piše Verčernji list BiH. Međutim, ni vraćanje umirovljenika u posljednje vrijeme ne pomaže. Naime, tvrtke diljem BiH, a posebno na sjeveru zemlje te u Hercegovini, počele su ukidati pojedine linije, za sada prema udaljenijim selima iz kojih se stanovništvo iseljava. Masovan odlazak kvalificiranih vozača, koji za višestruko veće plaće krstare europskim metropolama, uzeo je danak.
Vozači krive prijevoznike
Prema iskazanim potrebama poslodavaca u okviru istraživanja koje je proveo Federalni zavod za zapošljavanje i županijske službe za zapošljavanje, najtraženija zanimanja u 2019. su vozači, krojači, obućari, zavarivači... U proteklih godinu dana BiH je napustilo više od 20.000 osoba, a samo posredstvom Agencije za rad i zapošljavanje BiH prošle godine na rad su otišle 10.774 osobe. Od toga, 851 osoba otišla je na rad u Njemačku kao njegovatelj, a ostatak je otišao na rad u Sloveniju, i to 23% zavarivača, zatim 22,8% vozača, 6,5% zidara, 4% bravara te ostala zanimanja u građevinskom sektoru. I dok se prijevoznici žale kako vozača nema, vozači kažu da su za nastalu situaciju krivi isključivo poslodavci. - Radili smo doslovno svih 30 ili 31 dan u mjesecu. Kad sam otišao šefu i zatražio jedan dan u tjednu slobodan jer je ovako nemoguće funkcionirati, rekao mi je: “Ja imam ugovore i rokove, ne može”. Rekao sam: “U redu” i vratio ključeve i kamion. Za kratko vrijeme pred tvrtkom su mu bili parkirani gotovo svi kamioni, jedan po jedan vozač je napuštao, uglavnom su pronalazili poslove vani - ispričao nam je jedan od vozača koji se sprema otići u Njemačku.
Plaće premale
Situacija je zabrinjavajuća već odavno, a sada je postala alarmantna. Poslodavci već odavno upozoravaju na ovaj problem navodeći kako uskoro neće imati tko prevoziti robu. Ipak, ovakvo nešto bilo je i za očekivati. Prosječna plaća vozača kamiona u BiH je 834 marke, a oni koji voze izvan granica mogu zaraditi nekoliko stotina maraka veću plaću, ovisno o ruti. U Srbiji je prosječna plaća 800 eura, dok je u Hrvatskoj mnogo veća i pojedini nude plaću do 1200 eura. U drugim zemljama EU-a plaća prelazi 1500 eura.•