RASPISAN NATJEČAJ ZA MEGAAERODROM

ZL Trebinje – baza ruskih letjelica ili novi Vučićev propagandni projekt?

Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
04.06.2021.
u 07:15
Vučićeve najave možda i ne bi bile neobične da u radijusu od 50-ak kilometara već ne postoje čak četiri međunarodne zračne luke! I to u Mostaru u BiH, Dubrovniku u Hrvatskoj te Podgorici i Tivtu u Crnoj Gori
Pogledaj originalni članak

Srpski predsjednik Aleksandar Vučić potvrdio je planove Srbije da izgradi zračnu luku u Trebinju, na teritoriju Republike Srpske. Nakon prekjučerašnjih razgovora s vodstvom Republike Srpske predsjednik Srbije najavio je da će u Trebinju biti izgrađen “moderan aerodrom”, za koji je rekao da će “pobjeđivati konkurenciju”, poručujući da će ta zračna luka povezivati ne samo Hercegovinu nego i znatan dio Crne Gore i još nekih zemalja u regiji (nije precizirao kojih), s Beogradom i drugim europskim centrima.

U blizini već pet aerodroma 

Takve najave možda i ne bi bile neobične da u radijusu od 50-ak kilometara već ne postoje čak četiri međunarodne zračne luke! I to u Mostaru u BiH, Dubrovniku u Hrvatskoj te Podgorici i Tivtu u Crnoj Gori. Najave izazivaju sumnju i zbog činjenice da taj dio Bi H oskudijeva i s osnovnom infrastrukturom poput prometnica, a sada bi trebao dobiti najsuvremeniju zračnu luku. Osim toga, upravo je zračni promet pretrpio najveći udarac tijekom aktualne pandemije, koja je dovela do najvećeg pada u tom sektoru u povijesti, što je ugrozilo investicije i ulaganje u novu infrastrukturu. Očito ne i u Srbiji i Republici Srpskoj iako je zračni promet i na balkanskom prostoru zabilježio ogroman pad.

BiH ima četiri međunarodne zračne luke. Uz glavnu sarajevsku, tu su još i zračne luke u Tuzli, Banjoj Luci i Mostaru. Orijentirane su uglavnom na niskobudžetne operatere, pogotovo zračna luka u Tuzli, dok je mostarska, zbog blizine Međugorja, orijentirana na vjerski turizam. Zbog toga prometni stručnjaci ne vide opravdanost izgradnje nove zračne luke u Trebinju. Spominje se i Bihać koji već ima sportsko-poslovnu zračnu luku, a u planu je izgradnja velikog međunarodnog aerodroma u tom gradu u zapadnoj Bosni, iako za njega nema ni ekonomske i prometne logike.

U slučaju Trebinja nameće se identičan zaključak, s obzirom na to da je riječ o gradu i regiji sa skromnim demografskim, gospodarskim i turističkim potencijalima. Izgradnja velebnog aerodroma na mjestu koje je 30-ak kilometara udaljeno od Čilipa, 50-ak od Mostara i Tivta, a stotinjak kilometara od Podgorice sumnjiva je s prometnog i ekonomskog stajališta, a valja imati na umu da i u 40-ak kilometara udaljenom Nikšiću postoji aerodrom koji nema redovite komercijalne letove. Pa ipak, natječaj za novu zračnu luku u Trebinju već je raspisan, a odabrana je i lokacija, kod mjesta Taleža, 14 kilometara od zapadno od Trebinja. Riječ je o zajedničkom projektu Srbije i Republike Srpske. Aerodrom financira Srbija, koja će njime i upravljati, a u proračunu Srbije već je osiguran 41 milijun eura za izgradnju nove zračne luke.

Ukupna vrijednost projekta je 150 milijuna eura iako će aerodrom, ako se izgradi sve što se planira izgraditi, stajati puno više od planiranog iznosa. Kako je za planiranu izgradnju novog aerodroma teško pronaći razumno ekonomsko i prometno opravdanje, pri čemu valja imati na umu da bi se prema planovima trebalo raditi o zračnoj luci koja će se po opremljenosti moći mjeriti s beogradskim, zagrebačkim i ljubljanskim i koji će moći primiti i najveće zrakoplove, pojavila se i teza kako je riječ o objektu koji se gradi ponajprije u vojne svrhe, pa čak i špekulacija da bi budući aerodrom mogao udomiti eskadrilu srpskih ili čak ruskih borbenih letjelica, po sličnom modelu kao i u Nišu, gdje je na tamošnjem vojnom aerodromu ugošćen tzv. srpsko-ruski humanitarni centar, iako je zapravo riječ o svojevrsnoj ruskoj vojnoj bazi na tlu Srbije.

Ulaganja se nisu isplatila 

To je, međutim, malo vjerojatno. Ipak, stacioniranje ruskih snaga na teritoriju Republike Srpske teško je zamislivo budući da je BiH još uvijek pod međunarodnim političkim protektoratom i vojnom paskom NATO-a, premda je broj međunarodnih snaga u toj zemlji u međuvremenu sveden na minimum. Srbija je u zadnjih 10-ak godina na svome teritoriju obnovila ili izgradila najmanje pet aerodroma, među kojima su i Ponikve i Kraljevo. No oni nisu opravdali visoka ulaganja niti su privukli niskobudžetne operatere, a u Srbiji ne postoje subvencije letova na lokalnim linijama kao u Hrvatskoj.

Srbijanski stručnjak odlično upućen u ovu problematiku, a koji je želio ostati neimenovan, kazao nam je da su planovi o izgradnji nove zračne luke u Trebinju potpuna besmislica.

– Aerodrom u Varaždinu sada je opremljen bolje nego što će Trebinje ikad biti, a nikome u Varaždinu ne pada na pamet najavljivati komercijalne letove – rezolutan je naš sugovornik koji ne vjeruje ni da su Rusi previše zainteresirani za vojno prisustvo u Trebinju, zaključujući da je vjerojatno riječ o još jednom Vučićevu propagandnom projektu.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.