Sredstva od povećanja trošarina na gorivo će biti isključivo korištena za izgradnju autoputeva i za modernizaciju i izgradnju magistralnih cesta u BiH. Entitetske vlade ih neće moći koristiti za bilo koju drugu namjenu ili svrhu osim izgradnje cestovne infrastrukture - izjavio je predsjedatelj Vijeća ministara BiH Denis Zvizdić, gostujući u večerašnjem Dnevniku TV1.
Naglašava da će 10 feninga od trošarina ići za izgradnju autoputeva, a pet feninga za modernizaciju magistralnih cesta.
Nakon što je set zakona o trošarinama nedavno usvojen u Domu naroda Parlamentarne skupštine BiH, Komisija za financije i proračun Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine BiH danas, u prvoj komisijskoj fazi, nije podržala set zakona. Negativno mišljenje Komisije bi Zastupnički dom trebalo da razmatra na sjednici zakazanoj za 10. svibnja.
- Trošarine su prebačene na polje politike, koja onda naravno omogućava široki spektar spinova, različitih pristupa, uglavnom paušalnih ocjena i procjena ciljeva koji će se postići uvajanjem zakona o trošarinama - mišljenja je Zvizdić.
Kaže da je od svih očekivao podršku usvajanju navedenih zakona jer sredstva idu za izgradnju cestovne infrastrukture.
- Više od 73 kilometra će se graditi u Krajini i zato sam očekivao da izaslanici koji dolaze iz Krajine glasaju za trošarine, jer to znači značajno unapređenje cestivne infrastrukture u Krajini. Radit će se više od 13 obilaznica, među kojima su one oko Bugojna, Ključa, Vakufa, Livna, Tuzle, Novog Travnika, Gruda, Kalesije, Cazina, Kiseljaka, Goražda i Odžaka - naveo je Zvizdić.
Rekonstruirat će se i graditi mostovi u Srebreniku, Bihaću, Ključu, Jajcu, Nemili, Olovu, Goraždu...
- Govorimo o izgradnji novih magistralnih cesta, kao što je Stolac-Neum, Karaula 1, više od 30 novih kilometara u području Unsko-sanske županije. Generalno, modernizacija cesta ubrzava protok roba, ljudi i kapitala, te BiH pretvara u atraktivnu zemlju za domaća i strana ulaganja – istakao je Zvizdić.
Po njegovim riječima, početak izgradnje navedenih dionica i još, kako kaže, 13 dionica na trasi Koridora 5-C za koje postoji osigurano 860 milijuna eura, znači pokretanje minimalno 25 kompatibilnih privrednih grana koje su vezane za cestogradnju i otvaranje stotina i tisuća novih radnih mjesta.
Ciklus dešavanja bio bi taj da bi u narednih šest do sedam godina imali investicijski obuhvat viši od milijardu eura.
- Bilo bi moguće izgraditi 150 km autoputa, čime bi autoput, osim jedne dionice od 25 km, bio praktično završen. Time bi se BiH svrstala u zemlje sa kvalitetnom infrastrukturom, što je potrebno ako želimo ubrzani europski razvoj i na optimalan način valorizirati resurse i staviti ih u funkciju ekonomskog razvoja – rekao je Zvizdić.
Bez cestovne infrastrukture, zaključio je, BiH neće biti atraktivna za domaće i strane investicije.
- U ovom trenutku imamo postignute dogovore s međunarodnih financijskim institucijama na razini više od 860 milijuna eura. Da bi ta sredstva bila operativna uvjet je da se usvoje zakoni o trošarinama kao instrument i garancija otplate tih kredita - poručio je Zvizdić u Dnevniku TV1.
Predloženim setom zakona (Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama u BiH, Prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o uplatama na Jedinstveni račun i raspodjeli prihoda i Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o sistemu indirektnog oporezivanja u BiH) predviđa se povećanje trošarina na gorivo za 15 feninga po litru, za izgradnju autocesta i cesta.
Usvajanje tih zakona jedan je i od uvjeta za nastavak aranžmana s Međunarodnim monetarnim fondom (MMF), odnosno to je uvjet da bi BiH uspješno prošla prvi pregled u okviru Proširenog aranžmana i bila joj doznačena tranša u iznosu od oko 155 milijuna KM.