Procedura smjene aktualne Vlade FBiH može biti okončana u dva tjedna
Ako ne bude nekih nepredviđenih događanja, Zastupnički dom Parlamenta Federacije BiH će u utorak, 12. veljače, odlučivati o smjeni entitetske Vlade.
Ne očekuju probleme
Datum zasjedanja nije određen slučajno, jer samo dan ranije istječe rok do kojeg se Vlada treba izjasniti o prijedlogu većine zastupnika i izaslanika u Parlamentu FBiH za njenu smjenu. Stranke parlamentarne većine ne očekuju bilo kakve probleme prilikom izglasavanja nepovjerenja Vladi u Zastupničkom domu, budući da postoji više nego dovoljna većina od 56 zastupnika koji podupiru takvu odluku. Uvjereni u pozitivan ishod izjašnjavanja u Zastupničkom domu, iz „četvorke“ već za 13. veljače najavljuju i sjednicu Doma naroda, kako bi odluka o smjeni Vlade bila potvrđena. Entitetski Ustav propisuje da Vlada može biti smijenjena bilo odlukom predsjednika Federacije, uz suglasnost potpredsjednika Federacije, ili izglasavanjem nepovjerenja Vladi većinom glasova u svakom od parlamentarnih domova. Upravo ovu drugu mogućnost trebala bi iskoristiti parlamentarna većina na predstojećim zasjedanjima Zastupničkog i Doma naroda. Nakon toga je odgovornost najprije na predsjedniku Federacije, jer je za očekivati da stranke većine brzo izađu s prijedlogom novog premijera i cijele Vlade. Ustav kaže da predsjednik FBiH uz suglasnost dvojice potpredsjednika imenuje Vladu nakon konzultacija s premijerom ili s kandidatom za tu dužnost. Imenovanje zahtijeva potvrdu većinom glasova zastupnika u Zastupničkom domu. Svako upražnjeno mjesto popunjava se istim postupkom.
Mogućnosti blokade
U ovom procesu postoje dvije mogućnosti blokade. Prva je u Domu naroda, gdje SDA prijeti pozivanjem na zaštitu vitalnog nacionalnog interesa Bošnjaka, za što već prikuplja potporu dvije trećine izaslanika u bošnjačkom klubu. Stranke parlamentarne većine, pak, tvrde da je pozivanje na vitalni nacionalni interes u ovom slučaju neprihvatljivo, jer smjena jedne vlade drugom, bez zadiranja u njezin nacionalni sastav, ne može biti legitiman razlog za korištenje tog ustavnog mehanizma. No, u krajnjem slučaju bi o tome trebao presuditi Ustavni sud FBiH, a to je skoro nemoguće imajući u vidu činjenicu da ovo pravosudno tijelo trenutačno funkcionira sa samo pet sudaca, te da Vijeće za zaštitu vitalnih nacionalnih interesa uopće nema kvorum. Druga mogućnost blokade krije se u rukama predsjednika i dopredsjednika Federacije. I u slučaju da ne uspije planirana blokada u Domu naroda, Živko Budimir i Mirsad Kebo mogu opstruirati i odugovlačiti imenovanje nove vlade. No, u tom slučaju trebaju biti spremni preuzeti i potpunu odgovornost za posljedice. Činjenica je kako se trenutačno ne poštuje volja vladajuće većine, te kako su ugrožene sve demokratske procedure.
Ako ne bude nekih nepredviđenih događanja, Zastupnički dom Parlamenta Federacije BiH će u utorak, 12. veljače, odlučivati o smjeni entitetske Vlade.
Ne očekuju probleme
Datum zasjedanja nije određen slučajno, jer samo dan ranije istječe rok do kojeg se Vlada treba izjasniti o prijedlogu većine zastupnika i izaslanika u Parlamentu FBiH za njenu smjenu. Stranke parlamentarne većine ne očekuju bilo kakve probleme prilikom izglasavanja nepovjerenja Vladi u Zastupničkom domu, budući da postoji više nego dovoljna većina od 56 zastupnika koji podupiru takvu odluku. Uvjereni u pozitivan ishod izjašnjavanja u Zastupničkom domu, iz „četvorke“ već za 13. veljače najavljuju i sjednicu Doma naroda, kako bi odluka o smjeni Vlade bila potvrđena. Entitetski Ustav propisuje da Vlada može biti smijenjena bilo odlukom predsjednika Federacije, uz suglasnost potpredsjednika Federacije, ili izglasavanjem nepovjerenja Vladi većinom glasova u svakom od parlamentarnih domova. Upravo ovu drugu mogućnost trebala bi iskoristiti parlamentarna većina na predstojećim zasjedanjima Zastupničkog i Doma naroda. Nakon toga je odgovornost najprije na predsjedniku Federacije, jer je za očekivati da stranke većine brzo izađu s prijedlogom novog premijera i cijele Vlade. Ustav kaže da predsjednik FBiH uz suglasnost dvojice potpredsjednika imenuje Vladu nakon konzultacija s premijerom ili s kandidatom za tu dužnost. Imenovanje zahtijeva potvrdu većinom glasova zastupnika u Zastupničkom domu. Svako upražnjeno mjesto popunjava se istim postupkom.
Mogućnosti blokade
U ovom procesu postoje dvije mogućnosti blokade. Prva je u Domu naroda, gdje SDA prijeti pozivanjem na zaštitu vitalnog nacionalnog interesa Bošnjaka, za što već prikuplja potporu dvije trećine izaslanika u bošnjačkom klubu. Stranke parlamentarne većine, pak, tvrde da je pozivanje na vitalni nacionalni interes u ovom slučaju neprihvatljivo, jer smjena jedne vlade drugom, bez zadiranja u njezin nacionalni sastav, ne može biti legitiman razlog za korištenje tog ustavnog mehanizma. No, u krajnjem slučaju bi o tome trebao presuditi Ustavni sud FBiH, a to je skoro nemoguće imajući u vidu činjenicu da ovo pravosudno tijelo trenutačno funkcionira sa samo pet sudaca, te da Vijeće za zaštitu vitalnih nacionalnih interesa uopće nema kvorum. Druga mogućnost blokade krije se u rukama predsjednika i dopredsjednika Federacije. I u slučaju da ne uspije planirana blokada u Domu naroda, Živko Budimir i Mirsad Kebo mogu opstruirati i odugovlačiti imenovanje nove vlade. No, u tom slučaju trebaju biti spremni preuzeti i potpunu odgovornost za posljedice. Činjenica je kako se trenutačno ne poštuje volja vladajuće većine, te kako su ugrožene sve demokratske procedure.