IZ DOBA MONARHIJE

Austrija: Zgradama prijeti urušavanje, hitno ih obnoviti!

sarajevo
VL FOTO
03.06.2011.
u 13:36

Zemaljski muzej u Sarajevu, sarajevska Vijećnica samo su neke od poznatih građevina

O svakoj zgradi, tunelu, cestovnom pravcu, mostu na prostoru BiH koje je prije stotinu i više godina projektirala, gradila i financirala Austrougarska Monarhija, i danas u Beču svojevrsni svojevrsni “dosje” uz pomoć kojeg vlasti današnje Austrije obavještavaju mjerodavne službe u BiH o tome kad istječe certifikat o sigurnosti spomenutih objekata. Pedantni Austrijanci nedavno su iznenadili čelnike Oružanih snaga BiH, koji već duže vrijeme koriste kompleks objekata sagrađenih u razdoblju vladavine Autrougarske Monarhije, pismom u kojem ih izvješćuju da je za nekolicinu tih objekata isteklo jamstvo o sigurnosti te da ih je potrebno temeljito popraviti, naravno, radi budućeg korištenja.

Dozvola stara 100 godina

Jedna od takvih obavijesti iz Beča, na opće iznenađenje, stigla je i u mostarsku vojarnu “Stanislav Baja Kraljević”, zgradu sagrađenu u vrijeme vladavine Franje Josipa u kojoj treba biti smješten povijesno-vojni muzej HVO-a. “Dobili smo obavijest iz Beča”, priča nam jedan od zapovjednika, “da je zgradi istekao certifikat o sigurnosti te da je na njoj potrebno uraditi temeljite sanacijske zahvate radi daljnjeg korištenja.” Zgradu u kojoj će biti smješten budući muzej HVO-a čeka temeljito preuređenje. I ured za urbanizam i prostorno uređenje općine Pale ostao je zatečen kad im je iz glavnoga grada Austrije stigla depeša u kojoj ih obavještavaju da tunel koji je gradila Austrougarska Monarhija zahtjeva temeljitu rekonstrukciju, jer zbog dotrajalosti može doći do njegova urušavanja.

Zakon o gradnji

Arhitekti ističu da razlog takvoj pedantnosti i dugovječnosti austrougarskih građevina treba tražiti u Zakonu o gradnji koji je austrougarski car donio daleke 1880. godine. Uz brojne olakšice koje je spomenuti zakon donio kako bi pospješio gradnju u BiH, po njemu je svaki objekt morao imati građevinsku dozvolu, a izvođači radova su se morali strogo pridržavati preciznih arhitektonskih planova. Tada se, stoji u bečkom arhivu, građevine nisu mogle podizati izravno na ulicama, zakonom je bila propisana širina ulice, visina stropova, debljina zidova, kao i materijali od kojih će zgrade biti građene.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?