Nedavna najava štrajkova prosvjetnih radnika u osam županija u BiH, signal je za paljenje crvene lampice u oblasti osnovnog i srednjeg obrazovanja u većem bh. entitetu. Unatoč činjenici prema kojoj je za razliku stanja u drugim sektorima, u obrazovanju sveukupna potrošnja nije prekomjerna niti je izašla iz okvira potrošnje u drugim zemljama. Međutim, ekonomski stručnjaci iz Svjetske banke ističu kako raspodjela potrošnje unutar obrazovnog sektora dostatno utječe na učinkovitost potrošnje.
Financiranje škola
S druge strane, prema istraživanjima koje je prikupila Svjetska banka, učenici u BiH pokazuju slabe rezultate na međunarodnim testiranjima. Čak i uz sadašnju razinu javne potrošnje, učenici bi mogli ostvariti bolje rezultate. Međutim, problem je što je stopa upisa u srednje škole vrlo niska u usporedbi sa susjednim zemljama. Iako je prije nekoliko godina preporučeno uvođenje financiranja škola po učeniku, rezultati su još uvijek mršavi jer je u velikoj mjeri još uvijek zadržan raniji sustav financiranja. Stoga u uputama Svjetske banke za obrazovni sektor eksplicitno se navodi nekoliko stvari koje bi trebale poboljšati stanje u ovom sektoru. Kao prvo, navodi se ograničenje ukupnih izdvajanja za plaće, uvođenje platnih razreda, riješiti pitanje kvaliteta u srednjem obrazovanju u kojem su ukorijenjene niske stope upisa na ovoj razini obrazovanja, kao i uvođenje financiranja škola po učeniku koje bi zamijenilo postojeći sustav financiranja.
Mala odjeljenja
Također, jedna od preporuka odnosi se na uspostavu informacijskog sustava koji bi trebao obuhvatiti karakteristike škole, ukupan broj učenika, nastavnika i odjeljenja, kvalifikacije, te osnovne informacije o učeniku uključujući etničku pripadnost, jezik na kojem prati nastavu, demografske podatke o zajednici te uvođenje nacionalnog testiranja učenika. Veličina odjeljenja je relativno mala u BiH; sveukupno prosječna veličina odjeljenja 8. razreda za matematiku je bila 24 učenika, dok je međunarodni prosjek 29. U BiH, je 48 postotaka učenika upisano u odjeljenje s 1 do 24 učenika, dok je ostatak u odjeljenjima s 25 do 40 učenika. Za usporedbu, međunarodni prosjek je 30 postotaka u odjeljenjima s 1 do 24 učenika, 59 postotaka u odjeljenjima s 25 do 40 učenika, a 11 postotaka u odjeljenjima s više od 40 učenika. Obično u mnogim zemljama učenici u odjeljenjima s 25 do 40 učenika ostvaruju bolja dostignuća od onih u manjim odjeljenjima, ali u BiH ima malo razlike između ostvarenja učenika iz manjih odjeljenja (454 boda) i onih iz većih odjeljenja (458). Nastavnici matematike su manje kvalificirani u odnosu na druge zemlje; 91 postotak učenika uče nastavnici s višom školom, dok samo devet postotaka učenika uče nastavnici s fakultetskim obrazovanjem. Prema međunarodnom prosjeku, 12 postotaka učenika uče nastavnici s post-diplomskim obrazovanjem, 57 postotaka nastavnici s fakultetskom diplomom, a samo 18 postotaka nastavnici s višom školom. Dio razloga za veliki omjer slabije kvalificiranih nastavnika je njihova dob; 50 postotaka učenika uče nastavnici koji su stariji od 50 godina, u usporedbi s međunarodnim prosjekom od 23 postotaka. A samo 6 postotaka učenika uče nastavnici koji imaju 29 ili manje godina starosti, navodi se u analizi Svjetske banke.