Ovaj jubilej povod je da se osvrnemo na razdoblje iza Vas. Činjenica je da se mostarski Sajam u ovih 15 godina etablirao kao najznačajniji sajam u BiH?
Drago nam je što su mostarski Sajam prepoznali ljudi iz svih krajeva svijeta i označili ga kao nezabilazno mjesto na svjetskoj karti sajmova. Ova gospodarska manifestacija plod je sustavnog i planskog rada, koji kontinuirano provodimo godinama. U ovih petnaest godina iza nas postali smo najznačajnija gospodarska izložba u našoj zemlji i punopravni član međunarodnih udruženja sajmova. Na sajmu je potpisano na stotine poslovnih ugovora, od kojih su neki bili od velike važnosti za ovu zemlju. Činjenica da smo jedini veliki sajam u ovoj regiji Hercegovine uvelike doprinosi želji gospodarstvenika da dođu na naš sajam.
Sajam svake godine ima zemlju partnera, a ove godine to je Republika Hrvatska. Zbog čega?
Republika Hrvatska je strateški gospodarski partner BiH i od velike je važnosti da u trenutku kad su na pragu ulaska u EU dogovorimo nastavak gospodarske suradnje pod novim okolnostima. Domaći gospodarstvenici moraju se pripremiti za to, a najbolji način je izravnom komunikacijom sa svojim partnerima. Robna razmjena još uvijek je debelo na strani Hrvatske, ali manifestacije kao što je mostarski Sajam upravo su dobra prigoda da se taj trgovinski deficit smanji. Sajam je odlična prigoda za domaće tvrtke da svoj nastup iskoriste za plasman svojih proizvoda na tržište susjedne zemlje, a time i na ogromno tržište EU-a.
Očekuje se da će ceremoniji otvorenja Sajma u utorak, 27. ožujka nazočiti visoka izaslanstva iz obje zemlje. Možete li nam otkriti tko sve dolazi na sajam?
Kao i svake godine, pozvali smo sve visoke uzvanike iz svih razina vlasti BiH, članove diplomatskog zbora te predstavnike gospodarskih udruženja, ali i osoba iz svih sfera društva. Ceremonija otvorenja uvijek je veliki događaj i ne sumnjamo da će tako biti i ovaj put. Naravno, očekujemo dolazak i najvišeg izaslanstva zemlje partnera Republike Hrvatske. O protokolarnim detaljima, iz razumljivih razloga, još je rano govoriti, to uvijek ostavljamo za pred sami početak.
Koje su zemlje uz Hrvatsku, potvrdile sudjelovanje na Sajmu?
To su zemlje koje tradicionalno nastupaju na mostarskom Sajmu a, neke od njih, kao što su Austrija, Srbija, Italija, i Mađarska, bile su nam i zemlje partneri. U većoj mjeri na sajmu će biti zastupljeni Kraljevina Španjolska, zatim Turska, a po prvi put na sajmu će se predstaviti izlagači iz Tajlanda i afričke države Mali. To je ono na što smo posebno ponosni, da nam se vjerni klijenti rado vraćaju, a da istodobno novi dolaze. To se zove povjerenje.
Sajam u Mostaru postao je prepoznatljiv i po podsajamskim manifestacijama. Možete li nam ukratko kazati što nas ove godine očekuje po tom pitanju?
Organiziramo Sajam turizma, u sklopu kojeg se promovira domaće vino i vinogradarstvo te sve prirodne ljepote naše zemlje, kao i kulturno-povijesno naslijeđe. Od samih početaka smo sebi dali zadaću da radimo na promicanju i njegovanju proizvoda našeg podneblja s kojima se ponosimo, a to su, uz ostalo, sorte vina žilavka i blatina. I ove godine pripremili smo priznanja najboljim vinarima. Tu je i druga prepoznatljiva podsajamska manifestacija Sajam knjige i grafičke industrije. I za taj sajam iz godine u godinu raste zanimanje. Uz sve to, za vrijeme sajma svakodnevno će se odvijati i bogati kulturno-zabavni program za sve uzraste.
Ono što Vaš sajam razlikuje od ostalih i daje mu posebnu težinu jesu i stručne konferencije, tematski okrugli stolovi i radionice?
Svi ovi događaji koje ste pobrojali našemu sajmu daju dodanu vrijednost i prednost u odnosu na druge sajmove. Od tih događaja ovdje bih istaknula konferenciju “Problematika obnovljivih izvora energije u BiH” u organizaciji Končara i mostarskog Sajma, koja će se održati 28. ožujka. Sajam će biti domaćinom i konferencije o izgradnji cestovnog koridora kroz BiH “Koridor Vc – južna zona”, a u organizaciji REDAH-a bit će održan forum pod nazivom “Konkurentnost hercegovačkoga gospodarstva – izazovi europskog tržišta”. Naši partneri iz Italije održavat će prezentacije za svoje potencijalne klijente na svome štandu, kao i Hrvatska obrtnička komora iz Zagreba.
Postoje li neki pokazatelji koliko se, uopće, poslova sklopi na ovom sajmu?
Sklopi se na desetke poslovnih ugovora o suradnji što se mjeri milijunima maraka. Ovaj sajam je od krucijalne važnosti za gospodarstvo cijele države jer promiče strana ulaganja bez kojih nam nema naprijed. Uvijek navodim primjer nama prijateljske zemlje Mađarske, čije su tvrtke ovdje sklopile više od 50 partnerskih ugovora s našim poduzećima.
Što sve posjetitelji i izlagači mogu očekivati u sajamskim danima?
Učinili smo sve da sajam bude bolji i sadržajniji od prethodnih. Želimo našim izlagačima osigurati najbolje poslovno okruženje jer svaka tvrtka ili poduzeće da bi bilo uspješno mora pronaći put do krajnjeg korisnika, kupca. Sajam je najbolje mjesto za to, jer poduzetnicima nudi izravnu komunikaciju s klijentima i poslovnim partnerima “face to face”, koju teško postižete komunikacijom iz ureda bilo telefonom ili računalom. Za uspjeh je potrebno dogovoriti sastanke s kvalitetnim partnerima, dobro odraditi prezentaciju i pobuditi interes kod kupaca i čekati pozitivne ishode.
Koliki je utjecaj politike na razvoj gospodarstva i ovakvih manifestacija? Imate li potporu?
Politika ima veliki utjecaj jer bez ozbiljnog i stabilnog okruženja, koje diktira politika nema niti ulaganja a samim tim niti razvoja gospodarstva. Na žalost, ne možemo se pohvaliti da nam cvjetaju ruže. Potrebno je ulagati puno truda i rada kako bi uhvatili korak sa svijetom. Grad i županija prepoznali su značaj ove manifestacije i relativno smo zadovoljni njihovom potporom, premda bi ona mogla biti daleko snažnija.
Koja su Vaša očekivanja od ovogodišnjeg mostarskog Sajma?
Očekivanja na sajmovima se odnose na upoznavanje kvalitetnih, potencijalnih partnera za budućnost te obnavljanje odnosa s postojećim partnerima. Pozitivna iskustva koja crpimo iz ranijih godina nastojimo prenijeti na buduće sajmove, uz podizanje organizacije na višu razinu. Svake godine vodi me želja da ono što radim bude uspješnije od prethodnog. I to se, hvala Bogu, do sada uvijek ostvarivalo. Ne sumnjam da će tako biti i ove godine.
I za kraj jedno osobno pitanje. Kako je biti žena na čelu velike tvrtke.
Tvrtka Mostarski sajam rijedak je primjer, ne samo u BiH, nego i šire, jer su joj na čelu čak tri žene. Istraživanja pokazuju da su tvrtke na čijem su čelu bile žene u posljednjim godinama krize bolje opstajale. Smatram kako bi visokoobrazovanim ženama trebalo dati više prostora, kako u gospodarstvu, tako i u svim sferama društva. Možda bismo bili uspješniji.