Zbog ogromnih razlika u stavovima o formiranju nove parlamentarne većine na državnoj i federalnoj razini, političari sve češće spominju mogućnost raspisivanja prijevremenih izbora u zemlji.
Izborni zakon
Međutim, Ustav i Izborni zakon BiH skoro da uopće ne reguliraju oblast raspisivanja prijevremenih, odnosno izvanrednih izbora. U 14. poglavlju Izbornog zakona u samo četiri članka precizira se način održavanja ponovnih, odgođenih i prijevremenih izbora, pri čemu se na prijevremene izbore odnosi tek jedan članak.
-U slučaju da neki izabrani organ bude raspušten sukladno odgovarajućem ustavu, Središnje izborno povjerenstvo BiH provodi prijevremene izbore, na način i po postupku utvrđenim ovim zakonom za provedbu redovith izbora. Mandat organa koji je izabran na prijevremenim izborima prestaje na dan kada bi prestao mandat raspuštenog organa za koji su održani prijevremeni izbori, da taj organ nije bio raspušten, navodi se u spomenutom članku Izbornog zakona BiH. Daytonski Ustav se još manje bavi ovom tematikom i tek na nekoliko mjesta usputno se spominje raspisivanje prijevremenih izbora i uopće ne objašnjava pod kojim okolnostima je moguće raspustiti državni parlament, poglavito u situaciji kada još nije niti konstituiran u cijelosti. Čini se da bi znatno lakše bilo raspisati prijevremene izbore na federalnoj razini. U entitetskom Ustavu je takva mogućnost predviđena u dvije situacije. Prva je u slučaju da Vlada FBiH ne uspije usvojiti proračun prije početka proračunske godine. Tada je predsjednik Federacije, uz suglasnost dopredsjednika, dužan raspustiti federalnu Vladu i Parlament, te zahtijevati raspisivanje prijevremenih izbora. Druga mogućnost podrazumijeva političku suglasnost, odnosno ocjenu predsjednika i dopredsjednika Federacije da parlamentarni domovi nisu u mogućnosti donijeti odgovarajuće zakone.
Nema tko odlučiti
Po oba ova osnova raspisivanje prijevremenih izbora bilo bi moguće već danas. U postdaytonskoj BiH nekoliko puta je s različitih adresa inicirano raspisivanje prijevremenih izbora, ali bez konkretnog rezultata. NS Radom za boljitak je u prošlom sazivu državnog parlamenta tražio usvajanje odluke o raspisivanju prijevremenih izbora, ali takav prijedlog nije naišao na potporu većine zastupnika. Ovaj put bi se većina možda i okupila, ali je problem što ni sam Parlament BiH nije u cijelosti konstituiran, pa faktično nema tko ni donijeti odluku o njegovu raspuštanju i održavanju prijevremenih izbora.
ALTERNATIVA
Ne postigne li se dogovor u BiH, mogući su i prijevremeni izbori
Ustav i Izborni zakon BiH skoro da uopće ne reguliraju oblast raspisivanja prijevremenih, odnosno izvanrednih izbora
Još nema komentara
Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.