'MORATORIJ NA POTROŠNJU'

Šef H&M-a: Eko-trend s pogubnim društvenim posljedicama

31.10.2019.
u 09:45

Industrija brze (jeftine) mode na žestokom udaru klimatski osviještene mlade generacije koju je nadahnula mlada švedska aktivistica Greta Thunberg

Industrija brze mode našla se pred novim velikim izazovom. Izvršni direktor diva brze mode Hennes & Mauritza (H&M) Karl-Johan Persson upozorio je da bi rastući sram potrošača mogao imati pogubne društvene posljedice. Riječ je o trendu što ga je pokrenula mlada švedska aktivistica Greta Thunberg koja odbija putovati zrakoplovom zbog brige za okoliš. No sada se briga za klimu proširila i na druga područja, uključujući i modnu industriju.

Za jednokratnu uporabu

Brza moda počiva na jeftinoj proizvodnji trendovske odjeće po pristupačnim cijenama, što dovodi do brzog mijenjanja i odbacivanja artikala, a to se onda negativno odražava i na okoliš. Praksa proizvodnje jeftine odjeće u masovnim količinama za praktički jednokratnu upotrebu odnedavno se našla na udaru klimatski osviještene generacije mladih, koja je industriju brze mode nagnala na razmišljanje o alternativnim poslovnim modelima.

Kako javlja Bloomberg, Perssona brine što novi pokret nastoji zabraniti određeno ponašanje. “Traži se da prestanemo raditi određene stvari, da prestanemo letjeti i trošiti”, upozorio je Persson u jednom intervjuu i dodao kako to može neznatno utjecati na okoliš, ali i imati pogubne društvene posljedice.

Persson u rastućem pokretu koji je nadahnula mlada švedska aktivistica vidi stvarnu društvenu prijetnju, pokušavajući uspostaviti ravnotežu između različitih društvenih interesa. Pitanje klime je, kako kaže, “iznimno važno”, ali naglašava i važnost borbe protiv siromaštva.

H&M, modna industrija vrijedna 2,5 milijarde dolara, sve je češće izložena kritikama zbog zagađenja i kršenja radničkih prava u zemljama u razvoju, u kojima se najčešće proizvodi odjeća koja se prodaje na H&M-ovim policama. Nevladine organizacije upozoravaju na neodrživo stanje u tekstilnim tvornicama koje proizvode za H&M, dok klimatski aktivisti izvještavaju o klimatski škodljivoj praksi modne industrije, koja uključuje i korištenje neodrživih materijala i tkanina, otrovnih boja za obradu i plastike za pakiranje.

Ekonomska komisija UN-a problem vidi u tome što potrošači žive u vrijeme brze mode, koja je prouzročila krizu okoliša i društvenu krizu jer je industrija odjeće odgovorna za 10 posto globalne emisije plinova i troši više energije od zrakoplovstva i pomorskog prijevoza zajedno.

Bloombergov analitičar maloprodaje Charles Allen naglašava pak da jeftina moda potiče potrošače da kupuju sve više i češće i da bacaju proizvode koji su još uvijek nosivi, ali da sada nova generacija kupaca želi proizvode onih proizvođača koji im pomažu donijeti dobre odluke u pogledu očuvanju okoliša.

Sto posto održive tkanine

Iz H&M-a objašnjavaju da se 70 posto utjecaja modne industrije na okoliš događa u proizvodnom procesu, obećavajući da će u idućem razdoblju smanjiti emisije štetnih plinova i da će do 2040. godine ta kompanija biti “klimatski pozitivna”, dok su se u Zari, koja je suočena s istim problemom, obvezali da će do 2025. u potpunosti prijeći na 100 posto održive tkanine.

Iz H&M-a poručuju da je ta kompanija najveći svjetski korisnik organskog i recikliranog pamuka, te da su počeli eksperimentirati i s proizvodnjom na nekonvencionalnim tkaninama, poput starih ribarskih mreža i kore citrusa, koje je lako reciklirati, potičući usto i korištenje obnovljive energije. Prema Perssonovom mišljenju, takve su stvari, poput ekoloških inovacija i novih materijala u proizvodnji, daleko bolji način za borbu protiv klimatskih promjena od “moratorija na potrošnju”.

 

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije