Ovih dana ne manjkaju predviđanja o tome kako će korona utjecati na naš budući prijevoz s mjesta na mjesto. Preko ulice ili preko oceana, princip obveznog fizičkog razmaka jednako će vrijediti.
Prognoze kao prognoze, mogu se pokazati točnima, ali i ne moraju. S koje god strane promatrate, sigurno je da danas ne biste željeli biti u koži, recimo, proizvođača putničkih zrakoplova.
Proizvođači bicikala, s druge strane, ovih su dana vrlo zadovoljni i sretni ljudi. Skladišta bicikala diljem svijeta su prazna. Doslovno pometena. Budućnost onih koji prave, prodaju ili popravljaju bicikle obojena je ružičastom bojom – prilično se slažu svi oni koji nešto predviđaju.
Čini se da nas je iskustvo s koronom vratilo tamo odakle smo i krenuli, od kotača ili, preciznije, dvaju kotača. Pandemija ne samo da je potvrdila sve ranije prednosti bicikliranja, već je uvela i jednu novu. Kad virusi napadaju, izgleda da je neusporedivo sigurnije biti na biciklu, nego u autobusu ili u tramvaju. Dok vi ovo čitate, vrijedni činovnici i prometni stručnjaci u svjetskim gradovima užurbano smišljaju kako povećati broj ljudi na biciklima. Mali i veliki gradovi snalaze se kako god umiju. Otvaraju privremene staze, planiraju trajne, oduzimaju i zbrajaju centimetre, kroje i prekrajaju postojeću infrastrukturu i pretvaraju je u biciklističku. Nije nikakvo iznenađenje da je u našoj državi slika drugačija, no to nas ni prije nije sprječavalo da se krećemo naprijed. Stoga se ukratko podsjetimo svih prednosti prijevoza na dvama kotačima:
1. Najmanje košta
Činjenica je da se u našim krajevima bicikli još nigdje ne daju besplatno. Ipak, u usporedbi s drugim načinima prijevoza, nije tako nedostižno. Ako se još odlučite za neki jednostavniji model ili rabljeni bicikl, onda ste još i dobro prošli. Nabavite pristojnu kacigu i dobar lokot i kupili ste sebi neovisnost o odlukama naftnih šeika iz OPEC-a.
2. Najzdravije je za nas
Prvo, svaka tjelovježba je bolja od nikakve. Drugo, nisu sve fizičke aktivnosti samo prikrivena fizička mučenja. Neke od njih, poput bicikliranja, mogu čak biti i vrlo ugodne. Između pet sklekova i pola sata vožnje na biciklu, što biste odabrali? Zar se tu ima što birati?
3. Najzdravije je za naše okružje
Čak i ako niste opterećeni razmišljanjima o tome koliki vam je osobni ugljični otisak, dobro je znati da odabirom bicikla ipak pridonosite očuvanju našeg zajedničkog okoliša i boljoj budućnosti svoje djece.
4. Najbolja priprema za stres radnog dana
Prijateljica, doktorica u Berlinu, svako jutro vozi bicikl pola sata do ordinacije u kojoj radi. Jedina je u timu koja biciklom dolazi na posao. Tvrdi da je jedina u timu koja potpuno budna, spremna i raspoložena svako jutro dočeka prvog pacijenta. Mi joj vjerujemo.
5. Najbolji odmor od stresa radnog dana
Radite li na poslovima koji uzrokuju stres (zar nisu svi takvi?), onda vam je poznato stanje dubokog mentalnog umora na kraju radnog dana. Ono kada ste zapravo ni tamo ni ovamo, ni živi ni mrtvi. Kada pomoći može samo neki fizički rad, rutinski, nezahtjevan kao što je to vožnja na biciklu do kuće. Uz oprez, dakako.
6. Najbolji prolaz
Ma kakav god prometni zastoj da se dogodi, bicikl ima veće šanse nastaviti svoj put. To znači da na pitanje koliko vam vremena treba od posla do kuće i obrnuto, jedino što nećete reći jest - OVISI. Ne ovisi, vaša vožnja traje otprilike isto svaki dan, osim ako vi sami ne želite da traje dulje.
6 1/2. Najlakši i besplatni parking
Ako nemate ostavu ili namjensko parkiralište za bicikle, onda je ova prednost ujedno i nedostatak. Budete li svaki dan morali iznositi bicikl iz stana ili iz ureda na ulicu, pa s ulice u stan ili ured, odustat ćete od svega vrlo brzo. Voljeli bismo misliti kako problem parkirališta nije nerješiv i kako će se naši gradovi uskoro i za to pobrinuti.
Ako vas je išta od navedenog motiviralo na povremenu promjenu prijevoznoga sredstva, krenite lagano. Na biciklu ste posebno ranjivi i svi ostali sudionici u gradskom prometu za vas su opasnost. Posebno se čuvajte pješaka-zombija, onih sa slušalicama na ušima.
U slučaju da ste se s biciklom družili poodavno, još dok ste imali školske raspuste, imajte u vidu da to čega se vi sjećate i gradska vožnja biciklom nisu nimalo slične stvari.
Autorica ovih redaka za vrijeme svog boravka u Nizozemskoj došla je do tog zaključka na teži način, kroz seriju manjih i nekoliko većih padova.
Usput je naučila i kako:
a) suprotno pričama, Nizozemci neće ignorirati žene ispružene na stazi, poklopljene vlastitim biciklom
b) nakon što pridignu i ranjenika i bicikl, dobri nizozemski ljudi pomoći će pokupiti sve što se iz vrećica rasulo i otkotrljalo na glavnu cestu
c) ožiljci na nogama stečeni nakon što izađete iz dječje dobi nikada i nimalo ne blijede i d) kaciga čuva glavu, a lokot čuva bicikl. •