Austrijska kompanija Leitner, koja je jedan od najvećih svjetskih proizvođača žičara, dostavila je nacrt projekta žičare za Mostar oko koje je inicijativu pokrenula ekipa u novoj Gradskoj upravi, čime bi se obogatilo ponudu u gradu koji ruši sve rekorde u turizmu te pronalazi načine kako popuniti gradsku blagajnu, ekskluzivno portal Večernjeg lista BiH. Zamisao je da se žičarom poveže brdo Hum, koje je središnja uzvisina iznad grada, sa svojevrsnim check pointom, mjestom gdje prolazi najviše turista koji idu prema povijesnoj gradskoj jezgri i starome mostu. Osim što bi to samo po sebi bilo atrakcija, ova investicija, koja se broji u milijunima eura, u slučaju da bude realizirana, omogućila bi ostvarivanje brojnih sadržaja koji nisu nepoznati u drugim sredinama - od izgradnje odmorišta, restorana, zabavnih parkova i drugih sadržaja koji bi onda posljedično zaposlili nove ljude.
"Let" na 400 metara
O ovoj se inicijativi dulje razgovara, a hoće li postati stvarnost, konačnu odluku dat će Gradsko vijeće. No još je dosta posla pred Gradskom upravom. O opravdanosti tog projekta već sada govore iskustva Sarajeva, Dubrovnika, Zagreba, a odnedavna takav projekt realizira i Trebinje. S nekoliko su gradova već razmijenili informacije o iskustvima opravdanosti izgradnje žičare. Marin Čuljak, savjetnik gradonačelnika Marija Kordića, koji je jedan od autora projekata vezanih uz turizam, potvrdio je kako se razmatra više mogućnosti, a jedna od njih je da polazna postaja žičare bude u krugu parkirališta nedaleko od crkve svetoga Petra i Pavla, odnosno Franjevačkoga samostana, gdje autobusima dolazi najveći broj turista u grad na Neretvi.
- Mi smo išli logikom da polazišna točka bude blizu mjesta gdje dolaze turisti. Putovanjem gondolama na Hum savršeno bi se mogla vidjeti panorama Mostara, a napose povijesni dio grada, stara jezgra i Stari most - kaže za Večernji list Čuljak. Austrijska kompanija Leitner, koja je izgradila većinu žičara na skijalištima diljem te države i značajnoga dijela Europe, kao i turističkih centara diljem cijeloga svijeta, dostavila je Mostaru tri ponude s različitim kapacitetima prebacivanja putnika na vrh Huma. Cilj je s otprilike 25 metara nadmorske visine na kojoj se nalazi Mostar prebaciti putnike na uzvisinu od 400 metara, odnosno brdo Hum. - Gradnja žičare ne bi ni na kakav način opteretila gradski proračun. Postoji veliki broj modela kako je moguće realizirati taj projekt. Čak su i tvrtke koje to operativno rade zainteresirane preuzeti dio rizika jer je jako mali - istaknuo je savjetnik gradonačelnika. U Gradskoj upravi postoji raspoloženje da se takav projekt realizira, a nakon donošenja odluke razmatrat će se mogućnosti koje se odnose na visinu investicije, a što onda daje odgovore i na pitanja o veličini gondola, odnosno koliko bi se ljudi tijekom jednoga sata moglo prebaciti na brdo Hum. Tri su opcije na stolu - od 350, 500 odnosno 750 putnika po satu. Savjetnik Čuljak nagovijestio je kako će se kontaktirati i drugi ponuđači za realizaciju ovoga projekta, a najveći plus za njegovu realizaciju je razmjerno brza isplata investicije. - Žičara na toj lokaciji, koja kreće od franjevačke crkve prema vrhu Huma, bila bi turistički vrlo atraktivna i upotpunila bi ponudu Mostara. To je pozitivna tema i o tome imamo brojna pozitivna svjedočanstva. Svi gradovi koji je imaju u bilo kojem formatu imaju ozbiljne financijske prednosti u proračunima. Naravno, sama investicija nije mala, ali kada se uzme sve u obzir, jednostavnom analizom dolazi se do zaključka da je povrat moguć u vrlo kratkom roku - kaže za Večernjak. Čuljak je dodao kako na ove projekte treba gledati isključivo kao na investicije koje bi u doglednoj budućnosti financirale razmjerno skupe projekte poput izgradnje gradske dvorane ili bazena čije će i održavanje biti jednako izazovno.
Potpora drugima
- Moramo promišljati o njihovoj održivosti. Grad jest jedan veliki ekosustav u kojemu pojedini segmenti nisu "održivi". Ali, ako bismo uspjeli napraviti zdrav sustav da, primjerice, žičara za pet godina financira troškove bazena i dvorane - ističe on. Naveo je kako su se u oblasti turizma napravili brojni iskoraci koji već donose prednosti gradu na Neretvi. U samo pola godine otkako je uvedena vinjeta za autobuse Mostar je već uprihodovao 300.000 maraka u gradskom proračunu, a do kraja godine može se očekivati pola milijuna maraka prihoda. Mostar pass, koji bi svakom turistu otvorio brojne dijelove grada, također će biti novi prihod. - Sigurno je da je turizam kao gospodarska grana vrlo ozbiljnog potencijala za Grad Mostar. Imamo UNESCO-ovu baštinu, među rijetkim smo gradovima koji se time mogu pohvaliti. Zato je sve ovo jedna nova dimenzija. Turizam nije kompenzacija za druge djelatnosti. Bolje koristimo potencijale koje imamo. Bili bismo sretni da i u drugim djelatnostima imamo ovakve rezultate - rekao je Čuljak. Rekao je kako će Grad nastaviti podržavati i druge djelatnosti. - Grad ne može preuzeti odgovornost, niti može osnivati kompanije koje bi se bavile industrijom jer to nije naša nadležnost. Ova branša je nešto u čemu Grad može izravno investirati te tako dobiti dodatni prihod za proračun - naveo je. U razvoju turističke ponude očekuje da će Mostar u skoroj budućnosti postati hub za ponudu cijele Hercegovine - od Međugorja, Hutova, Blidinja, Rame, raftinga kod Konjica...