Tvrtka "GS - Tvornica mašina Travnik" nalazi se nedaleko od centra Travnika. Luksuzna bicikla proizvedena u ovoj tvornici prodaju se po cijeni od nekoliko tisuća eura u cijelom svijetu. No, to je samo dio poslovnog uspjeha ove tvrtke.
Malo mjesto, veliki tvornički kompleks i još veća priča o uspjehu "GS - Tvornice mašina Travnik". Ovdje proizvedeni kosturi bicikala plijene pažnju na ulicama svjetskih metropola - od Los Angelesa, do Berlina, javlja N1.
Boju i dizajn svakog dijela osobno kupci biraju online, tako personalizirajući vlastiti luksuzni dvotočkaš za koji će dati nekoliko tisuća eura. A onda se svi dijelovi sklapaju u Njemačkoj. No to nije sve...
Od 2015. godine, GS TMT proizvodi i električna bicikla. Prvi model košta oko 2.500 eura.
Godišnje prodaju oko 300 ovakvih. Ipak, najbolje tek dolazi. Puni entuzijazma, inžinjeri najavljuju novi električni model, "Ruffian", nazvan po rasi snažnoga konja.
Luksuzna bicikla su samo jedno poglavlje uspješne priče. Donose tek 5 posto profita koji je prošle godine iznosio 22 milijuna. To otkriva Snježana Kopruner, direktorica tvrtke Zadranka koja je živjela u Njemačkoj i čije su se poslovne kockice posložile u Travniku.
"Najveći kupac nam je tvrtka 'Grob', koja radi transfer linije za automobilsku industriju. Njima isporučujemo oko šest milijuna eura različitih takvih komponenti. Imamo tvrtku 'Knorbremse', gdje su dijelovi za njemačku željeznicu...", kazala je za N1 Snježana Kopruner, direktorica "GS TMT-a".
A "bosanskih dijelova" ima i u vlaku koji kroz La Manche putuje od Pariza do Londona.
"Mi smo jedina tvrtka u BiH koja ima standard za zavarene konstrukcije za Deutsche Bahn. To su konstrukcije koje su odgovorne, jer životi ljudi koji se voze u tim vlakovima ovise o dijelovima koje mi ovdje zavarujemo", kaže Kopruner.
Takvom zadatku dorasle su ruke Vahidina Kadrića - najboljeg zavarivača u Bosni i Hercegovini.
"U Tuzli je 2014. bilo natjecanje. Nas trojica kolega smo otišli na natjecanje. Uzeli smo prvu nagradu u BiH - ekipno. A ja sam u individualnoj konkurenciji prvak države. Zavarujemo ramove za najbrži vlak u Europi. To je maksimalno odgovoran posao; svaki zavarivač se ispituje i snima. Znači, greške nisu dopuštene", ističe Vahidin Kadrić, zavarivač.
Tvrtka broji oko 300 ljudi - šest puta više 2004. godine, kada je privatiziran dio predratnog industrijskog giganta Bratstvo Novi Travnik. Profit - 27 puta veći. No najvažniji su uposlenici, ističe direktorica.
Nedaleko od tvorničkog kompleksa, svu oni sade krompir i maline koji kasnije jedu u tvorničkoj menzi. Dok iscrtavaju nove poslovne planove, nadaju se da će kompletnu proizvodnju preseliti u Bosnu i Hercegovinu. Jedina prepreka u tome, za sada je kvalificirana radna snaga.