Situaciju s pandemijom koronavirusa iskoristili su “divlji” prijevoznici koji “na crno” voze putnike u zemlje Europske unije, ustvrdili su još ljetos prijevoznici iz BiH. Nelegalni prijevoznici, koji nemaju odgovarajuću licenciju i nisu prijavljeni, tvrde, koriste priliku i rade prijevoz putnika “na crno”, a kao primjer izdvajaju prijevoz kombijem. “Divlji” prijevoznici po društvenim mrežama već godinama nude prijevoz kombijima za različite destinacije, od lokalnih do međunarodnih. Čak i u vrijeme pandemije svoje linije za zemlje EU-a nisu prekidali. Međutim, po svemu sudeći, ovoj pojavi koja je odavno uzela maha uskoro bi se moglo stati ukraj.
Velike kazne
Naime, kako doznaje Capital, Ministarstvo prometa i veza BiH spremilo je izmjene Zakona o međunarodnom i međuentitetskom cestovnom prijevozu kojima će konačno pokušati uvesti red u ovoj oblasti. Uspješno otkrivanje “divljih” prijevoznika do sada se uglavnom zasnivalo na suradnji s putnicima. U procesu dokazivanja morao je postojati dokaz o plaćenoj usluzi, karta kod putnika ili njegova izjava da je platio prijevoz. Često inspektori nisu imali na osnovi čega djelovati pa su im ruke bile vezane. Međutim, novim zakonskim rješenjem dokazivanje bi trebalo biti veoma lakše jer se nadzornim tijelima daju nove ovlasti i smjernice preko kojih će se utvrđivati i sankcionirati nelegalni prijevoznici. Tako će se, primjerice, svatko tko ne posjeduje odobrenje za tu vrstu prijevoza, a više puta mjesečno ide sličnom rutom preko graničnog prijelaza i najmanje jednom tjedno prijeđe granicu u dolasku i odlasku, smatrati nelegalnim prijevoznikom. Također, pozornost će se obraćati i na putnike, gdje će se tražiti veza između njih i vozača kako bi se otklonila sumnja da se prijevoz vrši u nekomercijalne svrhe. U slučaju da se oni ne budu mogli povezati na bilo koji način, postojat će osnova za djelovanje. Vozač bez dozvole za prijevoz putnika bit će kažnjen od dvije do pet tisuća maraka i sve do okončanja postupka bit će isključen iz prometa, što do sada nije bio slučaj.
- Ministarstvo je pripremilo zakon o izmjenama i dopunama Zakona o međunarodnom i međuentitetskom cestovnom prijevozu kojim će se propisati jasno postupanje u slučaju utvrđivanja obavljanja prijevoza suprotno Zakonu te izricanje sankcija za nedopušteno postupanje - kazali su za Capital u Ministarstvu.
Srbija regulirala ovu oblast
Kombi-prijevoznika koji “kupe” putnike na kućnim adresama i prevoze ih do željene adrese u zemlje regije i zapadne Europe posljednjih godina sve je više. Prijevoznici koji rade “na crno” voze putnike za Beograd, Zagreb, Graz, Beč, Munchen i druge gradove po cijenama karte koje su do 30 posto niže, čime predstavljaju nelojalnu konkurenciju legalnim prijevoznicima. Na internetu je moguće pronaći brojne oglase u kojima se nudi prijevoz u inozemstvo i čak imaju redovite linije koje prometuje određenim danima u određenim terminima. - Ileglani prijevoznici redovito prometuju prema susjednim zemljama i u EU, zbog čega mi koji legalno radimo trpimo milijunsku štetu. Oni nerijetko imaju više putnika nego mi, pa čak i kad je cijena karte gotovo ista, jer voze putnike od kućnog praga do željene adrese u inozemstvu - tvrde legalni prijevoznici i dodaju da je dovoljno kupiti solidan kombi i nuditi usluge prijevoza bez ispunjavanja drugih uvjeta i plaćanja obveza državi. Vlada Srbije početkom 2017. uvela je zabranu prijevoza putnika u putničkim vozilima. To su vozila koja imaju manje od devet sjedala. Tom zabranom prijevoz kombijem od vrata do vrata prestao je s radom. Razlog odluke je sigurnost, dok prijevoznici smatraju da su njihovi kombiji sigurniji nego autobusi stari i po nekoliko desetljeća. Nakon izmjena Zakona o međunarodnom i međuentitetskom cestovnom prijevozu Graničnoj policiji BiH dat će se mogućnost da vrši stalnu kontrolu nelegalnih prijevoznika na graničnim prijelazima te će se na taj način u cijelosti riješiti ovaj problem.