Izgradnja novih prometnica u cilju izlaska iz prometne blokade, ulaganje u poljoprivrednu proizvodnju, navodnjavanje hercegovačkog krša, gradnja uljare za masline - sve su ovo gospodarski projekti koji se trenutačno ili provode ili će se provoditi na prostoru jugoistoka Hercegovine, a koji za cilj, na strateškoj razini, imaju opstanak i ostanak stanovnika jugoistočne Hercegovine na svojim ognjištima, pa tako i Hrvata, koji su najbrojniji narod na tom području, piše Večernji list BiH.
Poznato je kako je prometna infrastruktura preduvjet napretka u svim gospodarskim granama, a projekti na kojima se trenutačno radi na širem području općina Neum, Ravno i Stolac daju prostor za optimizam te otvaraju vrata za nove perspektive razvoja, počevši od poljoprivrede pa do turizma. Najizazovniji, a dugoročno i najisplativiji projekt izgradnja je brze ceste Stolac - Neum koji je zapravo u završnoj fazi realizacije.
Uskoro će biti završeno 26 od ukupno 36 kilometara, dok se asfaltiranje preostalih deset kilometara projekta vrijednog 72 milijuna maraka očekuje u veljači 2022. godine.
Poslovne zone
Dragan Jurković, načelnik općine Neum, kaže kako će ova prometnica imati izuzetno veliki utjecaj jer će Neum napokon povezati s unutrašnjosti BiH nakon desetljeća izoliranosti, a samim time otvorit će se i mogućnosti gospodarskog razvoja. Kaže kako se, osim turizma, treba usmjeriti i na proizvodne djelatnosti realnog sektora, a na području općine Neum planirane su i dvije poslovne zone u koje konkretnim mjerama žele privući investitore.
Cesta bi trebala značiti mnogo i u kontekstu revitalizacije neumskog zaleđa, i to kroz razvoj ruralnoga turizma, ali i poljoprivrede. U kontekstu sela Ravno, najveći potencijali leže u obradi Popova polja, a ono je u strateškim dokumentima označeno kao područje na kojem bi trebalo intenzivirati proizvodnju povrća i voća.
Načelnik općine Ravno Andrija Šimunović posebno ističe važnost prometnice Neum - Stolac i za prostor općine Ravno, kazavši kako je sada prioritet spojiti se na tu prometnicu od Ravnog preko Trnčine do Hutova objasnivši kako je za rekonstrukciju ostalo oko 18 kilometara. Šimunović je posebno naglasio kako se radi o prirodnoj vezi prema dolini Neretve te najbržoj vezi do buduće autoceste.
Šimunović navodi kako su ti projekti od velikog infrastrukturnog i prometnog značaja, a što je preduvjet svih drugih aktivnosti, počevši od turizma do poljoprivrede. “Da bismo taj cilj ostvarili, potrebne su kvalitetne prometnice”, istaknuo je Šimunović.
Kada je pak riječ o Stocu, pretpostavke snažnijeg gospodarskog razvoja, osim u turističkom smislu, leže i u pogledu isplativije poljoprivredne proizvodnje, a pritom treba ukazati na projekt dovođenja vode na Dubravsku visoravan, što sa sobom nosi mogućnost da se veći broj obitelji bavi obradom zemlje.
Izgradnja vodovoda
Stjepan Bošković, načelnik općine Stolac, ističe kako se nakon 30 godina ostvario san na Dubravskoj visoravni, a to je da pitka voda dolazi do svakog kućasntva. “To je prostor u trokutu Čapljina - Stolac - Mostar i naš zajednički projekt te se nadamo kako će do kraja 2021. godine cijela visoravan bila pokrivena ovim sustavom”, naglasio je Bošković.
Ukazao je također na važnost cestovne komunikacije Mostar - Stolac - Neum, uz nadu kako će se u skoroj budućnosti na istu komunikaciju spojiti cesta Ravno, čime bi se realizirao prsten modernog cestovnog koridora koji će uvelike doprinijeti razvoju toga kraja.•