U odnosu na 2019. godinu, kompanija BH-Gas ostvarila je rekordni, gotovo nestvarni rast dobiti u prošloj godini. Naime, u prošloj godini, kada su sve djelatnosti bilježile strmoglavi pad, BH-Gas ostvario je dobit od 10,4 milijuna maraka. Samo godinu dana ranije ova kompanija u vlasništvu države jedva je bila iznad površine s ostvarena 1,3 milijuna maraka. Nakon ovakvog povijesno dobrog rezultata i s najavama da bi se slično moglo ponoviti i u 2021. godini, s čela BH-Gasa sklonjen je Jasmin Salkić koji je preduhitrio odluku Federacije BiH te je sam podnio ostavku. Kako su objasnili iz nadležnog Ministarstva energetike, industrije i rudarstva, razlog za smjenu ležao je i u toj činjenici ostvarene dobiti. Ali su objasnili kako će dobit ići u pokrivanje razlike veće cijene plina koju će BiH plaćati zbog poremećaja i promjene plinske opskrbe. Cijenu će platiti i projekt plinovoda s Hrvatskom koji je sada prekrižen, piše Večernji list BiH.
Rijetke su, ali nije nemoguće da kompanije u većinskom državnom vlasništvu dobro posluju i ostvaruju dobit, o čemu svjedoče poduzeća koja grade autoceste i bave se telekomunikacijama, a u društvo pet najvećih javnih poduzeća “uvukao” se i BH-Gas koji je zahvaljujući dobrome gospodarenju čak i u godini koronakrize bilježio nevjerojatan rast dobiti. Na vrhu ove piramide nalazi se javno poduzeće Autoceste Federacije BiH, koje je bilo uspješnije od nekoliko pratitelja zajedno. U 2019. godini dobit kompanije iznosila je 133,7 milijuna KM, da bi u godini koronakrize tek neznatno skliznula i iznosila je 131,76 milijuna KM. Zanimljivo je kako je javno poduzeće za upravljanje autocestama prijavilo gotovo dvostruko veći profit od najbližih pratitelja.
Šira društvena korist
Takvo što je i očekivano s obzirom na to da je riječ o kompaniji čije su investicije najveće u posljednjem desetljeću. Trenutačno se radi na sedam gradilišta na koridoru Vc - od središnje Bosne do juga Hercegovine. Najvažnije i najzahtjevnije su izgradnja tunela Prenj, dionice Mostar sjever - Mostar jug, dionice od Doboja, preko Medakova do Žepča, a koje će se realizirati u predstojećem razdoblju. Za ovu kompaniju ostale su još samo dvije značajnije dionice, a to su Ovčari - tunel Prenj i dionica tunel Prenj - Mostar sjever. Ove dvije dionice trebale bi biti završene kad i tunel Prenj jer se taj tunel ne bi mogao koristiti bez njih. Ova kompanija investitor je za ukupno 138 mostova, vijadukta i 44 tunela. No, nisu to jedine operacije koje izvode Autoceste Federacije BiH. Planirana je gradnja i brzih cesta kojima bi se središnjem dijelu zemlje približili stanovnici Zapadnohercegovačke županija, Unsko-sanske, ali i Bosansko-podrinjske županije. U tom je planu izgradnja brze ceste od Mostara, preko Širokog Brijega do granice s Hrvatskom te brze ceste Lašva - Travnik - Jajce. Druga javna kompanija s ostvarenom dobiti je BH Telecom. U odnosu na pretpandemijsku godinu, dobit BH Telecoma pala je za više od tri milijuna maraka, no svejedno je imala dobit od 47,1 milijun maraka. Prema podacima iz financijskoga izvješća, poslovni prihodi ovog telekom operatora, koji je u većinskom vlasništvu Vlade Federacije BiH, u 2020. iznosili su oko 440,65 milijuna KM te su bili manji za 20,71 milijun KM. Zanimljivo je da je, unatoč lošijim poslovnim rezultatima, kapital BH Telecoma porastao u 2020. za 4,56 milijuna KM i iznosio je 1,015 milijuna KM. Ovu kompaniju, kao i sve u vlasništvu države, najviše opterećuje broj zaposlenih, odnosno prekobrojnih djelatnika. Na kraju 2020. godine u kompaniji je bilo više od 3200 zaposlenih. Iako je riječ o poduzeću koje ima najveći promet, Elektroprivreda BiH nije se našla među pet vodećih kompanija po dobiti zbog problema koje ima unutar konzorcija u koji su ubrojeni i rudnici, a koji su odreda gubitaši. Procjenjuje se kako su porezne obveze, dugovanja dobavljačima te poslovni gubici rudnika premašili iznos od 1,5 milijardi KM. To značajno otežava poslovanje EP BiH. Promatrajući ukupno BiH, treće javno poduzeće po dobiti su Putevi Republike Srpske.
Utjecaj pandemije
Ova kompanija imala je značajan pad u pandemijskim uvjetima u prošloj godini u odnosu na godinu dana ranije. Naime, dobit je iznosila 30,3 milijuna KM u prošloj, što je čak 14 milijuna KM manje nego što je to bio slučaj u 2019. Za razliku od Federacije Bosne i Hercegovine, zanimljivo je kako se Javno poduzeće Autoputevi Republike Srpske nalazi iza Puteva RS-a po ostvarenoj dobiti. Dobit ove kompanije u pretpandemijskoj 2019. godini iznosila je gotovo 37 milijuna maraka. U prošloj godini ostvarena dobit ovoga javnog poduzeća iz Republike Srpske skliznula je za gotovo 12 milijuna KM i iznosila je 25,4 milijuna KM. •