Načelnik općine Tomislavgrad Ivan Vukadin u intervjuu za Večernji list govori o projektima koji su realizirani u ovoj općini u proteklom razdoblju. Jedan od najvećih svakako je vjetropark Mesihovina, koji je nedavno pušten u pogon i koji električnom energijom može napajati oko 27.500 kućanstava. Osvrnuo se i na cestu spasa Blidinje -Tomislavgrad i razloge zbog kojih još nije završena.
Nedavno je u Tomislavgradu otvoren najveći vjetropark u BiH. Koliko je ovaj projekt važan za samu općinu?
- U pravu ste, 14. ožujka ove godine u pogon je puštena vjetroelektrana Mesihovina s 22 vjetroagregata, ukupne instalirane snage 50,6 MW, koja će godišnje proizvoditi oko 165,17 GWh i opskrbljivati električnom energijom oko 27.500 kućanstava. Ponosni smo na činjenicu da je upravo na području naše općine izgrađen ovakav energetski pogon, prvi u BiH, koji će, uz korištenje energije vjetra i s novom tehnologijom, proizvoditi električnu energiju bez utjecaja na okoliš. Ugovorom o međusobnoj suradnji koji smo s investitorom Elektroprivredom HZ HB potpisali još 2009. godine, Općina Tomislavgrad će već ovoga mjeseca početi primati ugovorenu naknadu u visini od 1% mjesečnog prihoda od iznosa dobivenog za ukupno proizvedenu i prodanu električnu energiju s pogona VE Mesihovina. Uz ovaj ugovor o međusobnoj suradnji s Općinom Tomislavgrad, EP HZ HB ima potpisan i ugovor o koncesiji s Vladom HBŽ-a po kojem naknada iznosi 1,5 posto od proizvedene i prodane električne energije. Taj iznos se dijeli između proračuna Vlade HNŽ-a i Općine na čijem teritoriju se nalazi dobivena koncesija, u ovom slučaju općina Tomislavgrad, u omjeru 30 posto Županija, 70 posto Općina, sukladno županijskom Zakonu o koncesijama.
Koliko će se novca godišnje dodatno sliti u općinski proračun na osnovi Vrila i Mesihovine?
- Iako smo radili analize, ne želim špekulirati o iznosima, s obzirom na to da se tek ovog mjeseca očekuje prva mjesečna naknada od proizvedene i prodane električne energije s pogona VE Mesihovina. O naknadi CHE Vrilo pogotovo je teško govoriti, niti želim, jer nije počela ni izgradnja ovoga još većega energetskog pogona, koja bi tek trebala uslijediti.
Ranije ste govorili kako su još neki investitori zainteresirani za gradnju vjetroparkova. Koliko bi ih trebalo biti izgrađeno i u kojim su fazama?
- Kao što rekoh, VE Mesihovina u pogonu je već mjesec i pol dana. Poduzeće F. L. Wind u fazi je izgradnje vjetroelektrane na Jelovači koja bi trebala imati 18 vjetroagregata i do kraja godine bi i ona trebala biti puštena u pogon. Još dva koncesionara dobro su odmakla u prikupljanju svih potrebnih odobrenja, no veliki je problem što su trenutačno popunjene kvote priključenja na mrežu.
U ovom mandatu radili ste puno infrastrukturnih projekata. Što je konkretno napravljeno i koja je vrijednost tih radova?
- Kad ste već treći mandat ili skoro deset godina na čelu jedne općine, površinom među većim općinama na području BiH (966 km², op. a.), puno toga je napravljeno i urađeno. E, sad, o kolikom se točno iznosu radi, kazat ću samo kako je godišnji proračun naše općine u prosjeku oko 12 milijuna maraka. Pomnožite to s brojem godina, prođite našom općinom i uvjerit ćete se da smo radili, da još uvijek radimo i ubuduće ćemo.
Cesta spasa Blidinje - Tomislavgrad još nije završena. Zašto? Kad se očekuje završetak?
- Glavni razlog zašto ova cesta nije završena nedostatak je financijskih sredstava. Iako smo imali čvrsta obećanja, zbog usložnjene političke situacije u BiH ni do dana današnjega nije bilo dogovora na razini BiH i nije došlo do dogovora o raspodjeli sredstava iz GSM licencije kojima je trebala biti završena ova dionica. Stoga smo se obratili Vladi HBŽ-a koja će kreditnim zaduženjem završiti sigurno ovu cestu ovoga ljeta. Riječ je o preostalim trima nezavršenim (neasfaltiranim) kilometrima ceste, od prijevoja na Klancu do spoja s cestom prema Posušju, na samome Blidinju. Samo za napomenu, početkom ovog mjeseca navršava se punih 26 godina od početka radova na izgradnji tadašnje “ceste spasa”, baš ovim smjerom preko Blidinja, koja je spasila tisuće i tisuće očajnika iz cijele BiH koji su bježali ovuda tražeći spas. Sve do oslobođenja Kupresa u studenome 1994., ova je cesta bila žila kucavica za cijelu BiH, kuda je prolazila sva civilna i vojna pomoć u obrani.
Najviše vode iz Buškog jezera koristi hidroelektrana Orlovac. Koliko Općina Tomislavgrad ima koristi od toga? Odnosno koliku korist HEP ostvaruje, a koliko plaća BiH? Postoje li naznake ispravljanja tog sporazuma?
- Sve do izmjena Zakona o naknadama za korištenje hidroakumulacija 2009. godine, HEP je naknade općinama Tomislavgrad i Livno plaćao za potopljenu površinu u omjeru 67:33 posto u korist Općine Tomislavgrad. Navedenim izmjenama, uz potopljenu površinu, uvršten je i kriterij prikupljene vode te, temeljem toga, naknada se, HEP-ovim proizvoljnim izračunom, isplaćuje u omjeru 58:42 posto. Pred Trgovačkim sudom u Zagrebu 2010. Općina Tomislavgrad pokrenula je tužbu protiv HEP-a kako bi se konačno uredilo ovo pitanje. Parnica je još uvijek u tijeku.
Nedavno su stanovnike Tomislavgrada plašili jezivi klaunovi. Kako komentirate ovu pojavu?
- Morbidno i bolesno. Žao mi je samo osoba koje su ovi bolesnici ili bolesnik (budući da policija nije otkrila nikoga) plašili svojim “nastupima” po cesti. Nadam se ipak kako će istraga dovesti do rezultata kako bi počinitelj(i) bili primjereno kažnjeni.
Općina Tomislavgrad gradi Trg gange i Hajdučke družine. Kako ste došli na tu ideju? Kad bi projekt trebao biti završen?
- Projekt smo prijavili pod imenom “Kulturna ruta bećarca i gange” zajedno s predstavnicima Grada Peternice iz Republike Hrvatske. Znamo što je bećarac u Slavoniji, a što ganga kod nas. Ukupna vrijednost projekta je 4,511.254,27 KM, a koji će EU sufinancirati s 85% ili 3,834.566,13 KM (preostalih 15% sufinanciraju zajednički svi partneri projekta), u skladu s pravilima Interreg-IPA CBC programa Hrvatska - Bosna i Hercegovina - Crna Gora. Ukupna vrijednost ugovora u Tomislavgradu (Trg gange i Hajdučke družine) iznosi 615.006,92 eura. Rok završetka je kraj ove godine.
Koji su još projekti u tijeku, a što je u planu?
- U završnoj smo fazi izgradnje i rekonstrukcije vodovodne i kanalizacijske mreže u Tomislavgradu. Iz ovoga velikog projekta, koji intenzivno provodimo posljednjih pet godina, uz završetak već započetih poslova, ostalo nam je završiti pogon za pročišćavanje otpadnih voda. Nažalost, u tome nas skoro već godinu i pol koči žalba jednoga od ponuditelja. Jer, uzalud nam sam trud svih ovih godina u ovome projektu dok ne završimo i ovaj pogon. Preostaje nam u idućem razdoblju konačno završiti i izgradnju vodovodnoga sustava “Duvanjsko polje”, kojim bi većina žitelja naše općine konačno dobila sigurnu opskrbu pitkom vodom. Jer, iako smo skoro dva desetljeća u 21. stoljeću, još uvijek sva duvanjska naselja nemaju vodovodnu mrežu. Zašto je to tako, ostavljam našim žiteljima na razmišljanje, a na ponos i zahvalu svima u posljednjih dvadesetak godina koji su se uhvatili u koštac s rješavanjem ovoga pitanja. Naravno, uz sve ovo, idu brojni poslovi koje jedna općina radi iz svoga djelokruga.•