Nakon dvije odgode zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta, njemačka tvrtka Isar Aerospace za danas je najavila novi pokušaj lansiranja njihove rakete Spektrum. Ako sve prođe prema planu i bez novih odgoda, Spektrum će postati prva orbitalna raketa lansirana is kontinentalne Europe, a hoće li u tome uspjeti saznat ćemo između 12,30 i 15,30 jer je tijekom tog razdoblja planirano lansiranje.
Isar Aerospace osnovana je 2018. godine s ciljem razvoja raketa za prijevoz malih i srednjih satelita u svemir, a iz ove tvrtke često naglašavaju i svoju ulogu u zadržavanju europske neovisnosti na tržištu lansiranja raketa jer, kao što je poznato, europske kompanije danas se oslanjaju na američki SpaceX, odnosno na lansiranja iz svemirske baze u Francuskoj Gvajani.
Nakon što su u veljači dovršili testiranja oba dijela Spectruma, uključujući i testove motora na oba dijela rakete, čekali su još samo dozvolu norveške vladine agencije za zrakoplovstvo. Dozvolu za lansiranje iz svemirske luke Andøya na sjeveru Norveške dobili su 17. ožujka i od tada im jedini problem predstavljaju vremenski uvjeti, piše NASA Space Flight, prenosi Zimo.
Countdown begins for the first test flight of Spectrum. Subject to weather, safety and range infrastructure, the launch window opens 12:30pm – 03:30pm CEST.
— Isar Aerospace (@isaraerospace) March 30, 2025
Public livestream via: https://t.co/4Cke8xRQDc#goingfullspectrum
Photo: Isar Aerospace | Robin Brillert, Wingmen Media pic.twitter.com/i3kY8DAaVY
Hoće li ih poslužiti vrijeme?
Iz kompanije naglašavaju kako je ovo probni let te će se svi integrirani sustavi letjelice prvi puta testirati kao jedinstveni sustav. Primarni plan jest skupiti što više podataka o raketi i letu koji bi se mogli iskoristiti za daljnji razvoj i ispravljanje potencijalnih grešaka, kako bi u budućnosti raketa mogla bez problema prevoziti satelite i drugu opremu u svemir.
Raketa Spectrum visoka je 28 metara te se, kao i SpaceX-ov Falcon, sastoji od dva dijela. Prvi dio sastoji se od 9 motora Aquila koji kao pogonsko gorivo koristi propan i tekući kisik, dok drugi dio koji se tijekom leta odvaja sadrži jedan Aquila motor s većom mlaznicom, a koji je napravljen kako bi podržavao višestruka ponovna pokretanja motora u orbiti.
Kapacitet nosivosti tereta u niskoj Zemljinoj orbiti iznosi 1000 kg, a kako je riječ testiranju, raketa danas neće prevoziti nikakav teret.
Ako testovi prođu uspješno i raketa položi test, Isar Aerospace može razmišljati o budućnosti jer već imaju narudžbe za prvi prijevoz tereta s Norveškom svemirskom agencijom s kojom su dogovorili prijevoz satelita u orbitu. Prema tom ugovoru, lansiranje je planirano za - 2028. godinu. Do tada ima još dosta vremena, testiranja i razvoja, no prvi korak prema ispunjenju tog komercijalnog ugovora ova bi kompanija trebala napraviti danas, s testnim letom koji bi mogao ući u povijest kao, dakle, prvo lansiranje orbitalne raketa s područja kontinentalne Europe.