Gradnja jednog od najkompleksnijih i najvećih objekata na koridoru Vc, a čijim će završetkom biti završena i autocesta kroz Federaciju BiH, uskoro bi mogla početi, piše Večernji list BiH. Kako su istaknuli iz Javnog poduzeća Autoceste FBiH, izrada projektne dokumentacije za tunel Prenj trenutačno je u fazi završetka idejnog projekta na osnovi kojeg će se i pokrenuti natječajna procedura za ugovaranje radova po modelu “žuti FIDIC”.
Zaduženja i izgradnja
- Procijenjena vrijednost građenja prema trenutačno dostupnoj projektnoj dokumentaciji iznosi 550 milijuna eura s pripremnim radovima, a planirani rok za završetak kompletnog projekta izgradnje tunela je 78 mjeseci - navodi se u odgovoru v. d. direktora JP Autoceste Federacije BiH Denisa Lasića na jedno od zastupničkih pitanja postavljeno nedavno na sjednici Zastupničkog doma Federacije BiH, a koje se tiče početka radova na izgradnji tunela Prenj. Lasić je naglasio kako su u svrhu osiguranja potrebnih financijskih sredstava Europska investicijska banka i Europska banka za obnovu i razvoj JP Autoceste FBiH dostavili mandatno pismo, odnosno pisma namjere o spremnosti za sudjelovanje u financiranju projekata izgradnje dionice autoceste od Ovčara do Mostara sjevera, uključujući i tunel Prenj. Iz JP Autoceste Federacije BiH podsjetili su da je Vlada FBiH u listopadu 2021. godine zaključcima podržala inicijativu o zaduženja u iznosu od 300 mil. eura kod EIB-a i 300 mil. eura kod EBRD-a. Vijeće ministara također je usvojilo navedene inicijative. Tunel Prenj će biti jedna od najznačajnijih dionica koridora Vc koji podrazumijeva povezanost juga i sjevera Bosne i Hercegovine autocestom. Po svom završetku tunel Prenj će biti na dionici autoceste između Konjica i Mostara te će predstavljati najduži tunel na koridoru Vc, deveti najduži tunel u Europi i 30. najduži tunel u svijetu. Preciznije, njegova dužina će iznositi 10,9 kilometara.
Kako su ranije istaknuli iz JP Autoceste FBiH, imat će dvije tunelske cijevi i veliki broj poprečnih veza između cijevi, inteligentni sustav upravljanja prometom, reguliranu separatnu odvodnju stijenske vode i vode s prometnice, opsežno osvjetljenje i signalizaciju. Ovo će biti prvi tunel u Bosni i Hercegovini i okruženju duži od šest kilometara. - Tunel Prenj prolazi kroz planinski masiv s velikim nadslojem iznad tunela od jedan kilometar, tako da su u dubini tog stijenskog masiva mogući određeni geološki problemi u obliku podzemnih voda, čak i jezera, spilja i kaverni koji mogu prouzročiti značajne probleme. Zbog dužine tunela velika pozornost bit će posvećena ventilaciji - obrazložili su iz JP Autoceste FBiH.
Putovanje i povezanost
Na samom gradilištu će, prema ranijim informacijama, biti angažirano 300 radnika, a značajan broj će ih raditi na pripremnim i pratećim djelatnostima, kao što su dostava materijala, prefabrikata i opreme potrebne za izgradnju i opremanje. Koliki će biti značaj tunela Prenj, pokazuje i to da će putovanje između Sarajeva i Mostara trajati sat vremena umjesto dosadašnjih do 120 minuta. Završetkom samog koridora Vc povezat će se Budimpešta, Osijek, Doboj, Zenica, Sarajevo, Mostar i autocesta A1 (Dalmatina) u Hrvatskoj. Koridor Vc bit će povezan s Mediteranskim koridorom kojim su povezani Hrvatska, Mađarska, Slovenija, Austrija, Italija, Francuska i Španjolska. Ranije su iz JP Autoceste FBiH istaknuli kako je planirani rok za potpisivanje ugovora o izgradnji tunela Prenj rujan ove godine, a rok za završetak projekta je kolovoz 2030. godine.