Dok je pandemija koronavirusa i u BiH prilično promijenila navike potrošača koji su se, prije svega, radi sigurnosti okrenuli online kupovini, dotle je sve veći broj onih koji domaće platforme za dostavljanje smatraju popularnim aparatom za uštedu vremena.
Iako brojni bh. građani online kupuju najviše odjeću i obuću te elektroniku i razne predmete za domaćinstvo, ipak, sve je više onih koji svoje dnevne ili tjedne nabavke prehrambenih namirnica obavljaju putem raznih platformi.
Na to je jednim dijelom utjecalo i uvođenje neradne nedjelje, odnosno ograničen rad trgovinama posljednjeg dana u tjednu u brojnim bh. gradovima.
- Potrošačke navike su, definitivno, promijenjene od korone. Dakle, sve više ljudi se odlučuje na taj vid trgovine, posebno kada se radi o mlađim osobama, a i stariji se pomalo sve više pridružuju tom, takoreći, trendu. Generalno, svake godine se povećava udio online trgovine u odnosu na tradicionalne načine i to se ne smije smatrati nikakvom negativnom pojavom, budući da to svima donosi određene olakšice - kaže za Avaz Marin Bago iz Udruženja za unapređenje kvalitete življenja „Futura“.
I dok su brojni trgovački lanci omogućili servis kućne dostave preko pojedinih aplikacija i uz nekoliko „klikova“ je dostupno gotovo sve, postavlja se pitanje može li trend online kupovine ugroziti male trgovine.
- Naravno da nije baš sve pogodno za online trgovinu, a i brojni potrošači su vjerni svojim navikama da opipaju određeni artikl, posebno kada se radi o voću i povrću. Međutim, vjerujem da će to biti budućnost i u BiH, isto kao na Zapadu. Dakle, mnoge stvari ćemo kupovati online, što je trgovcima zgodnije jer smanjuju troškove, a i potrošačima kojima se to donese na kućna vrata - ističe Bago.
U zapadnoj Europi je nakon pandemije zaživio trend tzv. dark store trgovina u maloprodaji. Riječ je o trgovinama zatvorenog tipa koje služe isključivo za online kupovinu. U pravilu rade najčešće do ponoći, a svoje proizvode dostavljaju u roku od pola sata. Taj trend prisutan je i u susjednoj Hrvatskoj.