Donosimo razloge koji produljuju rok ostvarenja mirovine u FBiH

Mirovinu u roku od 30 dana teško ostvaruju oni koji su radili u inozemstvu

Umirovljenici
VL FOTO
06.08.2023.
u 16:11

Iako je rok za ostvarenje mirovine u Federaciji BiH najviše trideset dana od predavanja zahtjeva, veliki broj onih koji ispune uvjete za umirovljenje do prve isplate čekaju dva, tri mjeseca, a nekada se cijela procedura odulji i do godinu dana ili više. Pozornost na taj problem nedavno je svojim zastupničkim pitanjem skrenula federalna zastupnica Edita Mazić.

Ona je od Federalnog zavoda MIO zatražila odgovor zašto se ne poštuje zakonski rok za rješavanje zahtjeva za mirovine. Iz Zavoda su objasnili da su razlozi zbog kojih dolazi do ovih situacija različiti. - Nadležne službe Zavoda u postupku donošenja odluka o ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja vrlo često nailaze na sporne situacije koje nisu u nadležnosti ovog Zavoda, a bez čijeg prethodnog rješavanja nije moguće odlučiti o ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja, kao što su neuplaćeni doprinosi za mirovinsko i invalidsko osiguranje od poslodavaca za razna razdoblja osiguranja; ostvareni staž kod inozemnih nositelja osiguranja; pribavljanje nalaza, ocjene i mišljenja Instituta za medicinsko vještačenje zdravstvenog osiguranja u predmetima ostvarivanja prava po osnovi invalidnosti osiguranika; dokazivanje staža ostvarenog kod inozemnih nositelja osiguranja, odnosno pribavljanja potvrda o stažu od nositelja osiguranja u skladu s međunarodnim ugovorima; dokazivanje staža osiguranja koji nije evidentiran u bazi matične evidencije ovog Zavoda u skladu s člankom 99. Zakona o MIO; zatim pogrešno evidentirani podaci o stažu osiguranja od poslodavaca, kao i nedostavljanje potrebne dokumentacije osiguranika i slično - navodi se u odgovoru Zavoda MIO Federacije BiH. Nadalje navode kako u tim situacijama službenici Zavoda koji zaprimaju zahtjeve osiguranika, kao i voditelji upravnog postupka odmah, bez odgađanja, obavještavaju podnositelja zahtjeva o potrebi poduzimanja potrebnih aktivnosti kako bi se zakonske obveze izmirile (nedostajući doprinosi za mirovinsko i invalidsko osiguranje) te kako bi se potrebni podaci uredno i pravilno evidentirali u bazi podataka matične evidencije ovog Zavoda, a sve u cilju donošenja pravilnog i zakonitog rješenja.

Poslodavci i postupak

Podsjećaju da je poznata činjenica kako tisućama osiguranika nisu u potpunosti uplaćeni doprinosi za mirovinsko i invalidsko osiguranje te da osiguranici vode sudske sporove, kako s trenutačnim poslodavcima tako i s poslodavcima kod kojih su ranije bili prijavljeni na obvezno osiguranje. - U takvim situacijama nadležna služba Zavoda ne može donijeti odluku u zakonom propisanom roku dok se ne riješi prethodno pitanje, koje nije u nadležnosti Federalnog zavoda za mirovinsko i invalidsko osiguranje. Napominjemo da stručne službe Zavoda, shodno citiranim zakonskim odredbama, osiguranicima pružaju svu potrebno pravnu pomoć kako bi se pravodobno otklonile sve smetnje za okončanje upravnog postupka.

Po zahtjevima koji se odnose na priznavanje prava iz invalidskog osiguranja, prethodno je potrebno pribaviti nalaz, ocjenu i mišljenja stručnog tijela medicinskog vještačenja, što također utječe i na samo trajanje upravnog postupka.

Ocjena nadležnosti

Objašnjenja radi, nakon što stručno tijelo medicinskog vještačenja izvrši ocjenu radne sposobnosti osiguranika i ovom Zavodu dostavi nalaz, ocjenu i mišljenje, nadležna služba Zavoda donosi odluku u skladu sa zakonom, a ako osiguranik izjavi žalbu na donesenu odluku, predmet se ponovno dostavlja Institutu za medicinsko vještačenje radi ponovne ocjene radne sposobnosti pred drugostupanjskim povjerenstvom Instituta, što također utječe na trajanje upravnog postupka - objasnili su iz Zavoda MIO.

Navode i kako je u predmetima u kojima su osiguranici, uz mirovinski staž ostvaren u Bosni i Hercegovini, ostvarili i staž u drugim državama (evidentiran kod inozemnih nositelja osiguranja), potrebno je u skladu s međunarodnim ugovorima pribaviti sve nužne podatke i dokumentaciju od inozemnih nositelja osiguranja, a što utječe na trajanje upravnog postupka (u većini slučajeva postupak traje mjesecima).

- U naprijed opisanim situacijama nalaze se na tisuće podnositelja zahtjeva te trajanje postupka po njihovima zahtjevima, zbog navedenih razloga, traje mjesecima, a u određenim slučajevima i godinama.

Osim toga, ističemo i slučajeve u kojima osiguranici i korisnici prava podnose tužbe protiv odluka ovog Zavoda kod nadležnih sudova, a imajući u vidu da sporovi pred sudovima traju i po nekoliko godina, navedena činjenica utječe i na trajanje postupka u navedenim slučajevima - zaključili su iz Zavoda MIO. •

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije