- Obustavio sam primjenu zakona do odluke Ustavnog suda i proširujem zabranu raspolaganja državnom imovinom. Ovom odlukom jasno se daje do znanja da samo država BiH može raspolagati državnom imovinom odnosno uređivati način raspolaganja državnom imovinom - izjavio je visoki predstavnik u BiH Christian Schmidt prije stupanja na snagu odluke vlasti Republike Srpske, čime je dao do znanja da je međunarodna zajednica odlučila robusnije voditi politiku u BiH, ali i da će nastaviti inzistirati na korištenju važne poluge - Ustavnoga suda BiH i njegovih odluka, piše Večernji list BiH.
Sve to spada u područje poštivanja pravne države, na čemu inzistiraju zapadni diplomati.
Komunike PIC-a
No, takva vrsta "principijelnosti", međutim, ne postoji u svim slučajevima. Osim kada postoje političke procjene ili pak dovoljan pritisak javnosti da se pojedini procesi usmjere u određenome smjeru. Jedna odluka Ustavnoga suda BiH godinama stoji neispunjena, a u međuvremenu je ova najviša sudska institucija u zemlji donijela čak i odluku o brisanju pojedinih odredbi prijepornoga zakona koji se tiče distribucije mandata pojedinog naroda i ostalih iz deset županija. Ali i najvažnije rečenice da se iz svake županije bira po jedan izaslanik iz reda konstitutivnih naroda ako je takav izabran u županijsku skupštinu. Upravo takva odredba koje više nema u zakonu omogućuje izbor lažnih Hrvata poput Edima Fejzića ili pak Anela Šahinovića, ali i onih koji su izbor volje bošnjačkoga naroda.
Da ta presuda u predmetu "Ljubić" nije provedena, potvrdio je formalno i šef aktualnog visokog predstavnika Christiana Schmidta, Vijeće za provedbu mira (PIC) u svojemu komunikeu u prosincu 2017. godine.
- Poduzeti konkretne korake kako bi se omogućilo neometano odvijanje općih izbora 2018. godine i realizacija rezultata ovih izbora. Kao neposredan prioritet, odluka Ustavnog suda BiH od 1. prosinca 2016. godine (predmet "Ljubić"), koja se konkretno odnosi na izbor izaslanika u Dom naroda Federacije BiH, mora se provesti, a ne dodatno problematizirati tako da se kombinira s političkim zahtjevima. Upravni odbor PIC-a također podržava napore za usklađivanje izbornog sustava s odlukama Europskog suda za ljudska prava - stoji u zaključcima PIC-a. U međuvremenu se ništa nije promijenilo.
Tim je zaključkom potaknuta i potreba izmjene Izbornog zakona koji se tiče održavanja izbora u Mostaru, što se u konačnici postiglo. Sada se postavlja pitanje, s obzirom na aktualno stanje stvari, treba li Schmidt iskoristiti bonnske ovlasti te donijeti sporne odredbe Izbornoga zakona, odnosno prolongirati izbore dok se ne izmijene pravila. Istina je da postoji odredba u Izbornome zakonu koja daje Središnjem izbornom povjerenstvu mogućnost "usklađivanja" distribucije mandata oko Doma naroda s obzirom na promjene u odnosu na provedeni popis pučanstva. No, to je jedino moguće ako postoji osnovica, odnosno odredbe u Izbornome zakonu koje jasno određuju iz koje se županije bira određeni broj Hrvata, Bošnjaka i Srba odnosno ostalih. Što, međutim, sada apsolutno nije slučaj.
SIP politička poluga
Ostavljanje mogućnosti da aktualni saziv SIP-a, koji je imenovan bez provedenog natječaja te od politički angažiranih osoba, određuje po kojim će se propisima izabrati izaslanici, otvara prostor za dodatne prijepore. Političke i nacionalne. Koliko je problematično ostavljanje prostora za različita tumačenja počesto politikantska odluka Ustavnoga suda, pokazuju ocjene dijela međunarodne administracije koji je neslavno okončao mandat u BiH da je presuda "Ljubić" provedena.
Upravo je to uporišna točka hrvatskih političkih predstavnika da se izbori ne mogu do kraja provesti s izborom izaslanika za federalni Dom naroda. Ako je to slučaj, onda se ne može izabrati ni novi predsjednik FBiH odnosno dva dopredsjednika te Vlada FBiH. Dom naroda, međutim, ne funkcionira izdvojeno samo u ovome entitetu jer ima poveznicu i s izborom izaslanika za državni Dom naroda u koji se biraju izaslanici Hrvata i Bošnjaka. Federalni Dom naroda ima ulogu i kod ulaganja vitalnoga interesa hrvatskog ili pak bošnjačkog člana Predsjedništva BiH.