Ako se nakon dugog niza godina čekanja usvoji i primijeni prijedlog zakona o prijevozu opasnih tvari, kojim je, između ostalog, predviđeno da svaka cisterna s opasnom tvari, koja uključuje i naftu i naftne prerađevine, nakon prijeđenih 80 km cestom kroz Federaciju BiH plaća ekološku pristojbu, uvoznici i distributeri nafte i naftnih prerađevina prijete poskupljenjem goriva, piše Večernji list BiH. Već više od sedam godina vodi se lobistička borba oko ovog zakona, koji najmanje odgovara naftašima.
Vozači opet na udaru
Ako se takva ekološka pristojba uvede, opet će se cijena goriva prelomiti preko novčanika samih građana BiH, odnosno vozača. To je više puta i najavio Srđan Pešević, predsjednik Naftnog odbora u BiH, koji je na pitanja kako se priprema novo zakonsko rješenje koje se odnosi na prijevoz opasnih tvari i koje, u konačnici, može dovesti do novih poskupljenja goriva ako se uvede ekološka pristojba na prijevoz cestovnim prometom, odgovorio kako je Ministarstvo unutarnjih poslova utemeljilo radnu skupinu koja radi na donošenju tog zakonskog akta. - U radnoj skupini je, u ovom slučaju, i predstavnik Naftnog odbora koji će na sastancima jasno iznijeti naš stav. S obzirom na to da se aktivno radi na tome, ne bih ulazio u same detalje, ali moram apelirati na sve relevantne čimbenike da ne iskoriste i ovaj zakonski akt za usvajanje novih parafiskalnih nameta koji neće imati cilj unaprjeđenje uređenja tržišta i zakonitost poslovanja, već pokrivanje troškova plaća u javnim poduzećima i otplatu ranije podignutih kredita - kaže Pešević. Prema ovom zakonu, traži se da se prijevoz opasnih tvari obavlja željeznicom, a za sve iznad 80 km prijevoza plaćala bi se ekološka pristojba, što bi u konačnici moglo značiti i dodatno blago povećanje cijene goriva. - Radi zaštite života i zdravlja ljudi, životne sredine, materijalnih dobara i sigurnosti prometa, prijevoz opasne tvari klase 2. i 3. na teritoriju FBiH do rafinerije i terminala naftnih prerađevina može se obaviti vodenim prijevozom, cjevovodima, željeznicom i cestovnim prometom uz plaćanje sigurnosne ekološke pristojbe, koja će biti definirana posebnim podzakonskim aktom. Od terminala naftnih prerađevina ili rafinerije do krajnjih korisnika, kao što je benzinska crpka, prijevoz će se obaviti cestovnim prometom bez plaćanja sigurnosne ekološke pristojbe na udaljenosti do 80 km, a za veće udaljenosti naknade će se vršiti u skladu s podzakonskim aktom - stoji u članku 5. prijedloga ovog zakona čiji je predlagač MUP FBiH.
Inspekcijski nadzor
Donošenje zakona obveza koja proizlazi iz Sporazuma o pridruživanju BiH EU te je navedeno pitanje potrebno uskladiti sa smjernicama EU-a. To omogućuje državi slobodno kretanje putnika i robe na nediskriminirajućoj osnovi. Za provođenje ovog Zakona u proračunu FBiH potrebno je osigurati novčana sredstva za plaće državnih službenika koji rade na rješavanju zahtjeva za izdavanje odobrenja za prijevoz opasnih tvari i obavljanje poslova inspekcijskog nadzora (ukupno sedam izvršitelja) i ta sredstva već su utvrđena i planirana proračunom Federacije BiH.