Predsjednik Federacije BiH Marinko Čavara kazao je kako ne vidi nikakve posebne koristi za građane FBiH u preseljenju federalnih institucija u Mostar.
Čavara je za Klix.ba kazao kako Vlada FBiH nije bila u stanju završiti preseljenje ureda predsjednika i potpredsjednika FBiH do kraja 2015. godine, a da je on krajem četvrtog mjeseca prihvatio prijedlog Vlade FBiH za premještanje ureda u napuštenu zgradu u kojoj se ranije nalazilo veleposlanstvo Sjedinjenih Američkih Država, odnosno u zgradu poznatiju kao Villa Braun.
Potpredsjednici FBiH Melika Mahmutbegović i Milan Dunović tada nisu prihvatili takvo rješenje jer su, kako kaže, smatrali da je to ispod razine funkcije koju obnašaju s obzirom na to da su na zgradi blindirani prozori, da je jedan dio zgrade u zemlji i da u zgradi ima vlage. U međuvremenu, Mahmutbegović i Dunović promijenili su mišljenje pa su tražili od Vlade FBiH da se i njihovi uredi presele u Villu Braun.
"Rekao sam da ni to nije problem, ali još uvijek nisu završeni uredi. Početkom prosinca tražio sam od Predsjedništva BiH da nam odobri produžen boravak u zgradi Predsjedništva BiH bar u prvoj polovini 2016. godine. Dobio sam uvjerenje od Vlade FBiH da će osigurati premještanje u prvoj polovini godine", kazao je Čavara.
Mnogo se špekuliralo o preseljenju ureda u Villu Braun, a u bh. javnosti stvorio se osjećaj da je baš Čavara insistirao na toj lokaciji. On ističe kako je točno da je on jedini pristao na prijedlog Federalne vlade, a da se u FBiH uvijek obrne situacija u ovisnosti od interesa.
"Ja sam jedini pristao jer mi nisu smetali ni blindirani prozori, ni vlaga, a ni zapušten prostor", rekao je Čavara. Smatra da u cijeloj priči o preseljenju ima i interesa SDP-a BiH ističući da je baš ova politička stranka sugerirala da "tamo netko želi biti okružen blindiranim prozorima i debelim zidom".
"Sasvim je obratno. Vlada SDP-a u platformi 2011/15. godine je od milijun i 200 KM, kolika je bila zakupnina prostora koje su koristile institucije FBiH, povećala zakupninu na četiri milijuna i 95 tisuća KM. Za vrijeme premijera Nermina Nikšića, napravljen je ugovor u visini od dva milijuna i 800 tiosuća KM, a do tada je bilo, sve institucije za milijun i 200. To pokazuje sve čudne okolnosti pod kojima su sklapani ugovori, ali nije moj posao da to istražujem", kazao je Čavara. Dodaje kako je nedopustivo da federalne institucije budu u stranačkim i privatnim prostorijama.
"Karikiram, mnogima je normalno da Vlada FBiH od uspostavljanja Washingtonskog sporazuma bude u stranačkim prostorijama SDP-a. Što bi bilo kada bi predsjednik i potpredsjednici preselili u stranačke prostorije HDZ-a BiH? Mislim da ne bi bilo tretirano na isti način", rekao je Čavara.
Mediji su posljednjih mjeseci dosta pisali i o preseljenju federalnih institucija u Mostar. Predsjednik FBiH smatra da je ovo još jedna od tema kojima se pokušava skrenuti pažnja s važnih tema o kojima se stvarno treba razgovarati u entitetu FBiH. On ne vidi nikakav poseban razlog za preseljenje institucija u Mostar dodajući kako se svi trebaju zabaviti pitanjima provođenja reformske agende i ispunjavanjima uvjeta za pristupanje Europskoj uniji.
"To je ideja za čiju realizaciju treba odmjeriti koliko je pozitivno, a koliko negativno to što bi se dogodilo, te koliko je to interes svih onih koji žive u FBiH", smatra Čavara.
Ističe da bi za takvo nešto bilo potrebno promijeniti Ustav FBiH i niz zakona u vezi sa sjedištem FBiH i glavnog grada FBiH.
"Mislim da je mnogo toga za što nemamo vremena trenutno da se bavimo. Ne vidim neke posebne koristi i posebnog efekta za sve stanovnike FBiH od takve jedne aktivnosti", kazao je Čavara.
Član Predsjedništva BiH Bakir Izetbegović nedavno je izjavio da ne bi bilo loše grupirati županije u entitetu, a njegovu izjavu pozdravio je i Čavara. Smatra da se sve ono što smo dobili Washingtonskim i Daytonskim mirovnim sporazumom pokazalo kao loš efikasan politički sustav koji ne daje rezultata u učinkovitoj ekonomiji, razvoju gospodarstva i efikasnoj javnoj upravi.
"Osnovna reforma je reforma Ustava FBiH. Tako možemo smanjiti broj onih koji troše proračun. Srazmjer onih koji stvaraju i onih koji troše proračun je jako diskutabilan", rekao je Čavara.
Posebno je istaknuo kako se razgranata javna administracija u FBiH mora smanjiti na efikasan način te da uopće nema potrebe da entitet ima deset županija.
"Mi smo ranije predlagali da to bude tri, četiri ili pet županija. Postavlja se pitanje je li potrebna razina FBiH tako da mi možemo postojeći sustav u FBiH od 11 vlada, parlamenata i tako dalje možda smanjiti na četiri ili pet, što može biti vrlo efikasno", dodaje Čavara.
Što se tiče Izbornog zakona, smatra kako je u tom polju neophodna izmjena i to u vezi s omogućavanjem legitimnim predstavnicima konstitutivnih naroda u FBiH da budu izabrani.
"Mislim da je ovaj izborni sustav dosta prevaziđen i da traži određene promjene. Ono što je bilo zamišljeno dobro uvijek u sustavu BiH i mentalitetu stanovnika BiH nađe određene načine kako da se zlorabi ili pogrešno iskoristi", kazao je Čavara.
Smatra da je nužno izvršiti izmjene u smislu kvalitetnog popunjavanja Doma naroda FBiH, podsjećajući kako trenutno imamo situaciju u kojoj Klub Srba u FBiH nije popunjen, a to je, kako kaže, rezultat intervencije visokog predstavnika koji je promijenio Ustav FBiH koristeći 'bonske ovlasti' i djelujući kao ustavodavac.
"Promijenio je Ustav FBiH i od dotadašnjeg uređenja i ravnopravnosti Hrvata i Bošnjaka u FBiH napravio mješavinu kako bi Srbi mogli biti ravnopravni. Međutim, bolna je činjenica da se u BiH nisu svi vratili na svoja ognjišta onako kako smo željeli", rekao je Čavara.
Čavara je rekao i da građani FBiH nisu oduševljeni stanjem u kojem se entitet nalazi, ali da s druge strane mnogi zaboravljaju okolnosti i krize u kojim je djelovala izvršna vlast u protekloj godini.
Ističe da je Vlada Fadila Novalića zatekla teško stanje u FBiH nakon, kako kaže, "neustavne platformaške vlasti".
Na kraju je kazao kako će u 2016. godini nastaviti izvršavati ustavne obveze te kako vjeruje da će vlasti u ovoj godini ispuniti sva očekivanja građana.