Online kupnja, poznata kao e-trgovina ili m-trgovina, rapidno je porasla u posljednja dva desetljeća i postala je dio moderne potrošačke kulture, piše Večernji list BiH.
Željeni proizvod na koji smo nekada trošili sate hodajući po trgovinama i tražeći ga, danas je moguće iz udobnosti vlastitog doma pronaći za samo nekoliko minuta i naručiti ga na kućni prag. No, koliko god praktična i brza bila, moramo imati na umu da online kupnja nije uvijek baš najsigurnija. Iako ovaj popularni oblik kupnje sa sobom nosi razne pogodnosti, tu je i sve više izazova, poput lažnih internetskih trgovina.
Oduzimanje robe i problemi
A kako online kupnja u BiH još uvijek nije zakonski regulirana, nije rijetkost da dolazi i do prijevara, što uvelike doprinosi nepovjerenju u ovaj način kupnje. Budući da gotovo sva roba koja se nalazi na području BiH stiže uglavnom iz uvoza, dio nje ipak ne uspije prijeći granicu, što pokazuju i podaci Uprave za neizravno oporezivanje. - Samo u siječnju i veljači 2024. godine vrijednost oduzetog tekstila iznosila je 579.423 KM, a obuće 320.350 KM - kazali su iz UNO-a BiH za Klix. Kada je riječ o 2023. godini, vrijednost oduzetog tekstila iznosila je 2,852.909 KM. U istom razdoblju oduzeto je obuće u iznosu od 352.710 KM, a bijele tehnike u vrijednosti od 23.775 KM. Iz Porezne uprave BiH za isti su medij kazali da, postupajući po prijavama koje dostavljaju građani, a koje se odnose na nezakonito obavljanje online trgovine, Porezna uprava FBiH provodi obavještajno-istražne radnje na utvrđivanju identiteta osoba koje se bave internetskom trgovinom. - Ako osobe nisu registrirane za obavljanje navedene djelatnosti (trgovina na malo poštom ili na internetu, šifra djelatnosti 47.91), prikupljaju se dodatni podaci u vezi s obujmom ostvarenog prometa te se vrše inspekcijski nadzori, objasnili su za Klix. Da je sve više onih koji na kraju ostaju i bez željenog proizvoda, ali i novca, konstantno upozoravaju i iz udruga za zaštitu potrošača. - Već početkom pandemije koronavirusa online trgovina drastično je rasla. No, educiranost građana itekako je loša, što u konačnici dovodi do velikog broja prijevara prilikom online kupnje. Nasjesti mogu svi, čemu smo bili i svjedoci, od mladih ljudi koji su kupovali mobitele, tenisice, odjeću, računala... - ističu iz udruga za zaštitu potrošača. Dodaju kako preko određenih društvenih mreža, stranica koje su registrirane kao trgovine na daljinu, vrlo često bh. građani budu prevareni. Još je simptomatično to što su to stariji ljudi, koji su manje pokretni.
Na što se žale kupci
Naveli su i nekoliko primjera prijevara. - Jedna gospođa nam se požalila da je kupila Timberland cipele na stranici koja se zove timberlandshoes.com, što ju je navelo da pomisli kako je riječ o distributeru Timberland, ali zapravo se radilo o stranici iza koje ne stoji stvarna tvrtka, dok je sama domena registrirana prije mjesec dana. Imali smo slučaj u kojem je gospođa naručila dio za automobil marke Mercedes, a stigao joj je taj dio za Golf IV. Jedna je naručila crnu kožnu jaknu, a stigla joj je bijela od skaja. Druga je pak naručila klompe za posao, a stigle su joj poderane kućne papuče... Objašnjavaju da su iskustva različita, ali da pravo na zaštitu imaju samo kupci koji kupuju kod ovlaštenih trgovaca. - Ako nema broja telefona, adrese, ako nema obrasca obveznog za odustajanje, ne kupujete kod redovitog trgovca i to je već prvi znak da možda nećete dobiti ono što ste naručili - zaključili su u udrugama za zaštitu potrošača u BiH. •