Često čujemo kako kriza ujedno simbolizira promjenu i kako ništa neće biti isto. Pa je tako pandemija koronavirusa preko noći promijenila navike ljudi i dovela je do naglog skoka online prodaje u BiH, jer je to pojedinim trgovcima bio jedini način poslovanja. Međutim, kako su mjere uvedene zbog pandemije počele popuštati, pojedini kupci počeli su se vraćati starim navikama, dok su drugi nastavili kupovati preko interneta.
Provedeno istraživanje
Stručnjaci predviđaju da će ovaj trend prodaje dobiti na snazi i da će dovesti do gašenja manjeg broja radnih mjesta, posebno u maloprodaji, dok će s druge strane rezultirati boljim i plaćenijim zanimanjima. OLX.ba, platforma za online trgovinu, provela je istraživanje o ponašanju kupaca i trgovaca i očekivanoj stvarnosti nakon krize. Odgovori pokazuju da je još rano prognozirati učinke krize na biznis. Međutim, može se nagovijestiti rast online poslovanja, manji utjecaj lokacije na poslovanje, a veća uloga dostave, više regionalno rašireno poslovanje te brzina, kreativnost i izravan odnos. Većina butika odlučila je proteklih mjeseci prodavati odjeću i obuću preko interneta, ali ne samo oni, s online prodajom počele su i trgovine. Daver Vranić, sarajevski poduzetnik, bio je iznenađen uspjehom online prodaje tijekom prvih mjeseci pandemije. Zato je i zatvorio jednu poslovnicu, fokusirao se na web-trgovinu. “Mi tek sad polako učimo iz ove situacije što je ono što ćemo moći zadržati od starog načina poslovanja, koje poslovnice će ostati rentabilne, koje ćemo prebaciti na online platforme. Naše tržište još je konzervativno kada je o tome riječ, ali je sigurno da je pandemija ubrzala taj proces”, rekao je Vranić za N1.
Brza prilagodba
Jedna od kompanija koja se odlučila na online prodaju jest i trgovački lanac “Tropik”. “Uslijed smanjenja broja kupaca zbog ograničenja radnog vremena i kretanja i kada se situacija s pandemijom počela brzo razvijati i zahtijevati brzu reakciju, mi smo se, u skladu s tim, uspjeli brzo organizirati i pokrenuti našu internet-trgovinu. Tako smo kupcima pružili mogućnost da sve ono što inače kupuju u trgovinama nabave i online, bez potrebe da izlaze iz kuća, te jednostavan i siguran način kupnje kada im je to bilo najpotrebnije”, kazali su za Glas Srpske u Tropiku i dodali kako je određeni broj kupaca prepoznao online kupnju kao brži i jednostavniji način kupnje i kako su za kratko vrijeme dobili redovite kupce. Direktor Unije udruga poslodavaca RS-a Saša Aćić tvrdi da će u godinama pred nama online prodaja doživjeti ekspanziju i na našim prostorima.
- Radi se o trendovima na koje nemamo utjecaja i mi ćemo se prilagođavati kako kao potrošači tako i kao radnici i poslodavci. Svakako da će biti i negativnih učinaka na broj radnih mjesta u trgovini i u ostalim oblastima, ali ipak digitalizaciju treba gledati kao prigodu u kojoj će se pojaviti mnogo više boljih i plaćenijih radnih mjesta”, kazao je.•