U ovoj godini trebali bi započeti radovi na većem broju poddionica koridora VC kroz Federaciju Bosne i Hercegovine. Razlozi zbog kojih su do sada izgrađena svega 102 kilometra autoceste kroz ovaj bh. entitet su financijski te su Autoceste Federacije BiH u proteklom razdoblju tražile načina da osiguraju sredstva za nastavak radova, piše Večernji list BiH.
Kako bi završili financiranje dijela dionice Sarajevo zapad - Tarčin i Bijača - Zvirovići, kao i dijela prve faze Svilaj - Odžak, JP Autoceste Federacije BiH tijekom prošle godine zadužile su se za 90 milijuna KM, stoji u planu poslovanja za 2018. godinu koji je razmatran nedavno na Vladi Federacije BiH.
Kredit EBRD-a
Od navedenog iznosa 38 milijuna KM podignuto je kod Razvojne banke Federacije BiH, dok se ostatak odnosi na kredite komercijalnih banki. Osim navedenog u prethodnom razdoblju, okončane su aktivnosti na osiguranju kreditnih sredstava kod EBRD-a, i to 80 milijuna eura, za financiranje izgradnje dionice Donja Gračanica (tunel Pečulj) - tunel Zenica (50 milijuna eura) i poddionice Buna - Počitelj (30 milijuna eura). Također, tu je kredit EBRD-a u iznosu od 76 milijuna eura za izgradnju dionice Svilaj - Odžak (druga faza izgradnje 40 milijuna eura) i poddionice Klopče - Donja Gračanica (ulaz u tunel Pečulj - 36 milijuna eura). Kako se navodi u spomenutom planu JP Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine, nastavljene su i aktivnosti na osiguranju kreditnih sredstava kod međunarodnih financijskih institucija te je tako odobren kredit KFAED-a u visini od oko 36 milijuna eura za gradnju poddionice Nemila - Vrandukt, OFID-a u visini od 49 milijuna eura za izgradnju poddionice Vrandukt - Ponirak (tunel Zenica). Tu su i dva zaduženja kod EIB-a, jedan od 50 milijuna eura za izgradnju poddionice Ponirak - Vraca (tunel Zenica) te drugi od 100 milijuna eura za izgradnju poddionice Kvanj - Buna.
Sporazum o zajmu
- Za navedena kreditna zaduženja JP Autoceste je kao krajnji korisnik kreditnih sredstava dao suglasnost na predložene tekstove sporazuma o zajmu, za što je prethodnu suglasnost dalo i Federalno ministarstvo prometa i veza - ističe se u planu poslovanja za ovu godinu. Pokrenuta je i inicijativa za kreditno zaduženje kod EBRD-a u visini od 60 milijuna eura za izgradnju dionice Mostar jug - tunel Kvanj te u visini od 120 milijuna eura za sufinanciranje izgradnje dionice Poprikuše - Nemila i Tarčin - Ivan. Inicijativa je pokrenuta i za zaduženje kod EIB-a u visini od 150 milijuna eura za sufinanciranje izgradnje dionice Poprikuše - Nemila i Tarčin - Ivan. Iz JP Autoceste Federacije BiH podsjećaju kako su sva navedena kreditna zaduženja bila uvjetovana povećanjem trošarina na gorivo.
- Imajući u vidu da je usvojen Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama, ispunjeni su uvjeti za postizanje efektivnosti kreditnih sredstava - stoji u spomenutom planu te se navodi kako je postignuta efektivnost kreditnih sredstava kod EIB-a u visini od 100 milijuna eura za financiranje izgradnje dionice Počitelj - Zvirovići. - Izgradnja II. faze dionice Svilaj - Odžak počela je u drugom tromjesečju 2017., a predfinanciranje je vršeno iz vlastitih sredstava. U tijeku je procedura postizanja efektivnosti odobrenih grant sredstava za sufinanciranje izgradnje dionice Svilaj - Odžak u visini od 17,4 milijuna eura. Uz kreditna sredstva, planirani radovi na izgradnji brzih cesta te dijela autoceste trebali bi biti financirani sredstvima klirinškog duga Ruske Federacije te dobiti javnih poduzeća.•