Pomoćnica ombudsmena za zaštitu potrošača BiH Ljubica Čolović navela je da poštivanje prava potrošača u BiH, a i u svijetu, nije zadovoljavajuće i da se ta prava krše u brojnim segmentima.
- U prilog tome govore brojne žalbe i obraćanja potrošača Instituciji ombudsmena. Broj žalbi je približno isti ili u blagom porastu u odnosu na 2016. godinu, što je u svakom slučaju značajan indikator kršenja prava potrošača od proizvođača, pružatelja usluga, trgovaca i ostalih sudionika. Međutim, broj žalbi u 2016. godini mora se uzeti uvjetno, pošto je nastavljena praksa podnošenja žalbi i njihovog registriranja, koje obuhvaćaju veću grupu građana –izjavila je Čolović, navodeći primjere kolektivne žalbe korisnika vodoopskrbe iz Sarajevske županije, zatim žalbe potrošača u vezi s novim modelom naplate RTV takse putem računa za električnu energiju (podnositelji žalbe su potrošači samo jednog dijela Federacije BiH, koji koriste električnu energiju isporučenu od Elektroprivrede BiH), itd.
Pri tome, pojasnila je Čolović, registrirani predmeti često su složeni i imaju višestruke ozljede kršenja prava, što u svakom slučaju dodatno potvrđuje stupanj ugroženosti prava potrošača.
Povodom 15. ožujka, Svjetskog dana potrošača, Čolović je za Fenu navela da se zaprimljene žalbe odnose na sve segmente važne za potrošače na domaćem tržištu roba i usluga. Međutim, najveći dio žalbi odnosi se na sektore ekonomskih usluga od općeg interesa, trgovine, te financijske usluge.
- S pravom možemo reći da se gotovo sve ekonomske usluge od općeg interesa (komunalne usluge - struja, voda, grijanje, telekomunikacijske usluge, javni prijevoz) odvijaju u monopolskom okruženju i neugovornom okviru s paušalnim načinom obračuna cijene čime je obim štete nanesen ekonomskom interesu potrošača gotovio nemjerljiv. Nemogućnost raskida određenih ugovora npr. o pružanju usluge grijanja, predstavljajum nažalostm eklatantni primjer nepoštivanja osnovnih načela ugovornog i potrošačkog prava. Kako je krug građana koji ove opće usluge koristi najširi i kako one spadaju u esencijalne usluge, tj. usluge od životnog značaja, mišljenja smo da su ti oblici kršenja prava potrošača u BiH najalarmantniji – naglasila je Čolović.
Govoreći o oglašavanju proizvoda i usluga, Čolović je napomenula da se radi o važnom segmentu na bh. tržištu koji je reguliran Zakonom o zaštiti potrošača BiH.
- S obzirom na to da se tržište u BiH ubrzano razvija i postaje sve otvorenije, samim tim su prisutni razni oblici prevarnog oglašavanja koji dovode potrošače u zabludu u pogledu svojstava proizvoda, datuma proizvodnje, količine i kvalitete, geografskog porijekla, vrijednosti proizvoda, garancije…itd. Osim toga, svjedoci smo sve većeg broja neprimjerenog, prevarnog i uvredljivog oglašavanja. Naročito je prisutna pojava prevarnog oglašavanja proizvoda i usluga kojima se želi iskoristiti neiskustvo, neznanje ili odvući pažnja potrošača od važnih sastojaka ponude radi ostvarivanja dobiti trgovaca, odnosno oglašivača – navela je Čolović.
Iako Zakon o zaštiti potrošača i drugi propisi osiguravaju visok stupanj zaštite, kako je dodala, prava potrošača se krše od proizvođača, pružatelja usluga, trgovaca i ostalih sudionika koji se pojavljuju na strani ponude na bh. tržištu. Zakon o zaštiti potrošača je definirao osam osnovnih prava za potrošača, te zajamčio njihovu zaštitu u svim segmentima u kojem djeluje potrošač na tržištu roba i usluga, a zakonom su također definisani i općti principi u ostvarivanju potrošačkih prava.