Federalno ministarstvo zdravstva je u suradnji sa Stomatološkom komorom Federacije BiH objavilo preporuke za rad stomatoloških ordinacija koje su prošli tjedan ponovno otvorile svoja vrata.
Obzirom da je profesija stomatologa i kompletnog osoblja stomatološke ordinacije jedna od najrizičnijih za vrijeme pandemije COVID-19 virusa, novi protokoli rada se moraju usvojiti i poštivati kako bi se prijenos ove infekcije sveo na minimum pri radu s pacijentima, piše Klix.ba.
Protokol uključuje zakazivanje pacijenata, epidemiološku anamnezu i trijažu pacijenata, dolazak pacijenata u ordinaciju, ponašanje pacijenata u čekaonici, individualnu zaštitu stomatologa i osoblja, tijek rada s pacijentima i dezinfekciju ordinacije prije dolaska novog pacijenta.
Zakazivanje pacijenta
Obvezna je telefonska provjera svakog pacijenta dan prije njegovog dolaska u ordinaciju.
Preporuča se da se epidemiološka anamneza pacijenata prvi put obavi telefonskim putem, a ona uključuje slijedeća pitanja:
• Jeste li u posljednjih 14 dana ili danas imali povišenu tjelesnu temperaturu, druge
respiratorne simptome (kašalj, kihanje, gubitak okusa i mirisa), opću slabost, bolove u mišićima, dijareju?
• Jeste li u posljednjih 14 dana imali kontakt s osobama koje su zaražene sa COVID-19?
• Jeste li u posljednjih 14 dana imali kontakt s osobama koje su u karanteni i samoizolaciji
zbog zaraze COVID-19?
• Jeste li putovali u zadnjih mjesec dana?
Ukoliko je na sva postavljena pita odgovor "ne" pacijent se može naručiti, s tim da se ostavi dovoljno vremena za rad kako ne bi došlo do stvaranja gužvi u čekaonicama. Obvezno je uzeti adresu i broj telefona pacijenta i zamoliti ga da dođe sam bez pratnje. Ukoliko se radi o pacijentima koji moraju imati pratnju (djeca, starije osobe, invalidi itd) neka to bude u pratnji jedne osobe. Također, pacijentima se sugerira da u ordinaciju dolaze sa zaštitnom maskom.
Ukoliko je odgovor "da" i ukoliko se radi o pozitivnom odgovoru samo na jedno od navedenih pitanja potrebno je odgoditi dolazak pacijenta.
Trijaža pacijenata
Odgoditi sve rutinske zahvate koji stvaraju aerosol i širenje kapljične infekcije i koji nisu hitni.(npr. provođenje dentalne higijene, otklanjanje naslaga zubnog kamenca). Prednost dati hitnim stanjima. Sve stomatološke tretmane koji zahtijevaju dugotrajan rad u aerosolu treba odgoditi.
Dolazak pacijenta u ordinaciju
Ispred ulaza u ordinaciju postaviti dezobarijeru čija će se spužva natopiti s ndezificijensima na bazi klora gdje će pacijent dezinficirati svoju obuću prije ulaska u ordinaciju. Umjesto ovoga moguće je pacijentu osigurati i jednokratne navlake koje navlači prije ulaska u ordinaciju, a nakon tretmana i pri izlasku iz ordinacije će ih odlagati u posebno obilježenu kantu. Poželjno je na ulazna vrata napisati upute ponašanja prilikom ulaska u stomatološku ordinaciju.
Ponovo prikupiti anamnezu koja mora sadržavati upitnik pitanja s početka protokola. Izmjeriti temperaturu bezskontaktnim senzorom. Ukoliko tjelesna temperatura pacijenta iznosi više od 37.3 stupnja odgoditi termin pacijentu i uputiti u epidemiološku službu i
odgovarajuću bolnicu.
Ponašanje pacijenta u čekaonici
Iz čekaonice skloniti suvišne predmete stolice, časopise, igre, letke itd.
Obvezno izbjeći preklapanje termina pacijenata. Ukoliko se dogodi da u ordinaciju dođe nenajavljen pacijent, zamoliti ga da pričeka izvan ordinacije. Razmaknuti stolice u čekaonici na udaljenost minimalno jedan metar, ili preko staviti traku što upozorava pacijenta na međusobni razmak.
Ukoliko je pacijent došao u pratnji, zamoliti pratnju da napusti ordinaciju do završetka termina pacijenta. Redovito dezinficirati površine i predmete s kojima je pacijent bio u kontaktu u čekaonici (ručke, utičnice, kvake, vješalice na koje je pacijent ostavio svoje stvari, POS uređaji) s dezinficijensima koji sadrže minimalno 70% alkohola ili 0.1% hipoklorita.
Individualna zaštita stomatologa i osoblja
1. Nošenje kirurških maski s filterom FFP2 ili FFP3 maskama (preporučene od strane WHO kod epidemija i kod zaraženih osoba). Uporaba kirurške maske dokumentirano smanjuje rizik od nastanka infekcije.
2. Maske ne skidati tijekom rada i boravka u stomatološkoj ordinaciji (nedovoljno poznat podatak o vremenu zadržavanja virusa u aerosolu). Oprez kod manipulacije s maskom prilikom njezinog stavljanja i skidanja radi kontaminacije. Pratiti upute proizvođača.
3. Nositi zaštitnu odjeću. Kute trebaju biti dugih rukava, a preporučljivo je koristiti i jednokratne kute. Kute je moguće koristiti više puta jednostavnim pranjem na 60-90°C.
4. Brada smanjuje ili potpuno kompromitira uporabu maski.
5. Poseban oprez potreban za zaštitu očiju. Oči trebaju biti pokrivene ili zaštitnim naočalama koje imaju bočno zatvaranje ili zaštitnim vizirom.
6. Naočale i viziri trebaju nakon uporabe biti dezinficirani sredstvima koja sadržavaju 70% alkohol.
7. Vodonepropusne jednokratne kute ili zaštitna odijela skafanderi jednokratni su obvezni u radu sa zaraženim pacijentom.
8. Obvezna je zaštita kose kirurškom kapom ili jednokratnom kirurškom kapom.
9. Sva radna odjeća nakon tretmana smatra se kontaminiranom te ju je potrebno s oprezom skinuti i baciti u poseban otpad.
10. Nakon skidanja maske i zaštitne odjeće obvezno oprati i dezinficirati ruke antiseptikom.
Izbjegavati dodirivanje rukama lica, očiju, nosa i usta tijekom rada.
Tijek rada s pacijentima
1. Prije rada na pacijentu oprati ruke dezinficijensom prije stavljanja rukavica i nakon skidanja rukavica te ih dodatno dezinficirati antiseptikom.
2. Zaštititi lice vizirom, nositi zaštitne maske po mogućnosti s filterom, FFP2 ili FFP3 jer dokazano bolje pristaju uz lice i korijen nosa.
3. Unaprijed pripremiti na radnoj površini sve što će biti potrebno za vrijeme stomatološkog tretmana kako bi se izbjegli suvišni kontakti s preostalim površinama unutar ordinacije. Preporuča se koristiti jednokratne komprese.
4. Prije početka tretmana pacijentu dati da promućka u ustima nerazrijeđeni antiseptik na bazi:
• 1% vodikov peroksid
• 1% povidon jodid
Otopine na bazi klorheksidina opisane su kao metoda bez učinka.
5. Preporučljivo koristiti mikromotor umjesto turbine kako bi se smanjio aerosol.
6. Preporučljivo korištenje tehnike rada “4 ruke” (uz asistiranje stomatološke sestre tijekom rada) i dvostruke aspiracije (SISALJKA + SAUGER) zbog smanjenja aerosola.
7. Korištenje koferdama i sisaljke (saugera) većeg volumena prilikom rada pokazalo se kao preventivna mjera koja znatno smanjuje rizik zaraze stomatologa, te je preporučljiv.
8. Smanjiti uporabu “pustera” na najmanju moguću mjeru kako bi se izbjeglo raspršivanje čestica iz usta pacijenta i aerosol.
9. Ukoliko se pacijentu uzimaju otisci, te otiske nakon vađenja iz usta odmah dezinficirati i staviti u jednokratnu vrećicu i odložiti na posebno mjesto.
10. Izbjeći Intraoralno rendgensko snimanje koje može potaknuti izlučivanje pljuvačke i kašalj - ekstraoralnosnimanje, ortopantomograma i CBCT su alternative tijekom pandemije COVID-19.
11. Kod hitnih stanja kao što su frakture zuba, luksacije ili avulzije:
• Ukoliko je potrebno uraditi ekstrkaciju zuba, poželjno je koristiti resorbirajuće konce
• Kod pacijenata s kontuzijom mekog tkiva i lica potrebno je obaviti čišćenje rane i šivanje
• Preporuča se lagano ispiranje rane i korištenje sisaljke/saugera,kako bismo smanjili prskanje i raspršivanje aerosola
• Sve raditi sa zaštitnom opremom
12. Helio lampe i ostale uređaje koji se koriste više puta tijekom dana na različitim pacijentima poželjno je umotavati u jednokratne folije koje se nakon uporabe bacaju, i prije korištenja na drugom pacijentu potrebno ih je dezinficirati 70% rastvorom alkohola i ponovno umotati u foliju.
Dezinfekcija ordinacije prije dolaska novog pacijenta
Nakon završenog zahvata, obvezno skinuti kontaminiranu uniformu i odložiti u poseban otpad. Kompletno radno mjesto, stomatološku stolicu, terapeutsku stolicu, radne ormariće, heliolampe i ostale korištene uređaje potrebno je dezinficirati s dezinficijensima na bazi 70% alkohola.
Prostoriju je potrebno prozračiti prije dolaska novog pacijenta i poželjno je koristiti UV lampu, ali bez prisustva osoblja u toj prostoriji. Također obratiti pažnju na sve površine (šteke, vješalice, POS uređaji) s kojima je pacijent mogao doći u kontakt te ih dezinficirati sa 70% alkoholom, prije dolaska novog pacijenta. Također je preporučljivo da se ostale površine s kojima dolazi u kontakt osoblje ordinacije kao tastature, miš itd., također tijekom dana prebrišu tj. dezinficiraju. Preporuča se pod ordinacije prebrisati dva puta tijekom dana.