Bosna i Hercegovina je među europskim zemljama s najmanje autocesta, a i postojeća mreža magistralnih i regionalnih cesta u vrlo je lošem stanju.
Ništa od obećanja
Iako je upravo cestogradnja jedan od glavnih predizbornih aduta aktualne vlasti u Federaciji BiH, podaci koje je za prošlu godinu prikupio Bosanskohercegovački auto-moto klub (BIHAMK) pokazuju da je u 2013. godini izgrađeno svega 15,5 kilometara novih cesta u ovom entitetu. Taj broj se dobije kada se zbroji pet kilometara izgrađene autoceste na koridoru Vc, odnosno dionici Kravice - Bijača, šest kilometara magistralne ceste Stolac - Neum, koja službeno nije u upotrebi i 4,5 kilometara regionalnih cesta u Unsko-sanskoj županiji. To je sve što se tiče nove cestogradnje u FBiH u prošloj godini.
Osim toga, evidentiran je i početak ili nastavak izgradnje 45,5 kilometara autoceste na dionicama: Svilaj - Odžak (10,7 km), Drivuša - Gorica (3 km), Gorica - Bilješevo (3,5 km), Butila - Vlakovo (3 km), Vlakovo - Tarčin (20,3 km), Zvirovići - Kravice (5 km), kao i izgradnja Sarajevske obilaznice u dužini od 11,5 km (Jošanica- Butila 5,6 km i Butila -Briješće - Stup 4,9 km).
Ne može se Federacija pohvaliti ni mnogo boljim rezultatima kada je u pitanju obnova ili rekonstrukcija postojećih cesta. Prema prikupljenim, ali nepotpunim podacima BIHAMK-a, u protekloj godini izvršena je sanacija ukupno 154,55 km cesta u FBiH. Od toga je saniranih 40,7 km regionalnih i 113,85 km magistralnih cesta. U okviru projekta “Rehabilitacija cesta u FBiH” koji je u razdoblju 2008. - 2013. godina obuhvatio radove na sanaciji ukupno 1350 km magistralnih cesta u FBiH, prošle godine izvršena je rehabilitacija tek 105 km magistralnih cesta.
Vlast u FBiH i projekti
Koliko su skromni rezultati u saniranju cesta u Federaciji najbolje se vidi iz usporedbe spomenutih brojki s ukupnom dužinom cesta u ovom entitetu.
Bez lokalnih cesta, mreža cesta u Federaciji BiH duga je 4644 kilometara, što znači da je prošle godine sanirano manje od četiri posto cestovne mreže. Poznato je da su ceste u lošem stanju i da je sigurno znatno većem broju njih potrebna sanacija.
Aktualna vlast najavljuje dodatne projekte sanacije postojećih i izgradnju novih cesta, uključujući i koridor Vc. Međutim, sadašnji podaci otkrivaju da od ukupne dužine cestovne mreže čak 62 posto otpada na lokalne ceste. Tek nešto više od 20 posto je regionalnih i približno 19 posto magistralnih cesta. Na autoceste otpada skromnih 0,37 posto.