S dužinom većom od deset kilometara te geografskom pozicijom koja će uključivati probijanje planinskog masiva Prenja, ovaj strateški infrastrukturni projekt, osim što će biti najizazovniji iz kuta građevinske struke, otvorit će potpuno nove perspektive ekonomskom razvoju BiH, koja će njegovim dovršetkom, uz istodobno okončanje radova na drugim dionicama, biti u potpunosti povezana s europskim prometnim koridorima, na sjeveru s koridorom X, a na jugu s Jadransko-jonskom autocestom. Iz Javnog poduzeća Autoceste Federacije BiH za Večernji list objašnjavaju kako je riječ o realiziranju projekta na potezu Ovčari – ulaz u tunel Prenj, tunel Prenj, tunel Prenj - Mostar sjever, tj. trenutačno aktualnog projekta “Tunel Prenj” koji je, prije svega, najduža i najsloženija građevina na cijeloj dionici autoceste od Konjica do Mostara. Dužina desne tunelske cijevi je 10,165 km, dok je lijeve 10,160 kilometara.
Druga faza
Kažu kako, uzimajući u obzir složenost i zahtjevnost navedene dionice za izgradnju, natječajni proces za odabir izvođača radova na predmetnoj dionici je u drugoj, završnoj fazi natječajne procedure. Tijek natječajnog procesa definiran je, podsjećaju iz ovog javnog poduzeća, planom nabava za predmetnu dionicu i usuglašen je i odobren od banke, vodećeg IFI-ja. Navedenim planom rok za dodjelu ugovora za izvođača radova je prosinac tekuće godine, no iz JP Autoceste za Vecernji.ba objašnjavaju i kako su podaci podložni promjeni, a to ovisi o tijeku evaluacije i brzine odgovora kreditora i ponuđača ili eventualnih dodatnih zahtjeva od ponuđača u procesu evaluacijskog procesa, što JPAC ne može predvidjeti ni spriječiti, nego provoditi proces u skladu s procedurama i pravilima banke. Upitali smo ih i koliko bi dugo trebala trajati aktivnost gradnje, a procjena je kako bi se tunel Prenj gradio šest godina, točnije rok za završetak ovog projekta planiran je za prosinac 2030. godine. Ključna karakteristika tunela Prenj njegova je dužina od 10,15 km, prema kojoj spada u dugačke tunele i podliježe primjeni svih propisanih mjera sigurnosti u tunelima, prema smjernici 2004/54/EC. Tunel Prenj će se graditi uz poštivanje svih sigurnosnih standarda propisanih smjernicom EU-a, odnosno s većim profilom i pregradama. Planirana je izgradnja i potpuno opremanje obiju cijevi za promet. Cestovni tuneli, a osobito dugački tuneli na autocestama, predstavljaju veoma složene građevine s izrazito naglašenim geotehničkim i građevinskim radovima uz znatan obujam i vrijednost elektrotehničkih, strojarskih i radova ostalih struka (prometna oprema, informacijske i komunikacijske tehnologije i dr.). Iz JP Autoceste su se za Večernjak osvrnuli i na ono što predstavlja veliki izazov uslijed prirode izgradnje ovakvih objekata pa su tako glavna nepoznanica i najveći rizik stvarni uvjeti geološke sredine u kojoj se probija tunel. To se ni opsežnim i skupim prethodnim geološkim istraživanjima ne može adekvatno i sveobuhvatno unaprijed definirati i tako smanjiti rizik. Tunel Prenj je zasigurno generacijski projekt, objekt koji će svojim gabaritima biti najduži tunel u BiH te deveti u Europi, ali projekt koji će u svakodnevnom životu donijeti niz koristi za sve putnike i poslovnu zajednicu, u značajnoj mjeri skraćujući vrijeme putovanja između dvaju gospodarski snažnih središta, Mostara i Sarajeva. Tunel Prenj će zbog svoje složenosti, koja je posljedica iznimno zahtjevnog terena na kojemu će se graditi, biti i tehnički najsofisticiraniji objekt na cjelokupnom koridoru Vc, ali i vjerojatno u povijesti građevinarstva na ovim prostorima, a otvorit će mogućnost da struka pokaže ono najbolje što zna. Tunel je lociran u središnjem masivu planine Prenj i s dužinom od 10,15 kilometara (sa svim pristupima oko 12 kilometara) bit će deveti najduži cestovni tunel u Europi, a prvi je ovakav tunel u Bosni i Hercegovini koji prelazi granicu od šest kilometara.
Važnost projekta
U pogledu pogodnosti koje se mogu očekivati u kontekstu prometne uvezanosti i protoka ljudi i roba, sigurnosti i učinkovitosti, izgradnjom tunela Prenj vrijeme putovanja na relaciji Sarajevo – Mostar skratit će se s dosadašnja dva sata na nešto manje od jednog sata, što u konačnici dovodi do skraćenja puta za 31 km i značajno ubrzava prijevoz ljudi, roba i usluga. •