Inicijativa za uvođenje državne mature u BiH pokrenuta je još prije nekog vremena, međutim, zaživljavanje ovog projekta na dugu je štapu. Iako su na potrebu za polaganjem ove vrste ispita znanja ukazali i predstavnici određenog broja visokoškolskih ustanova u BiH, među kojima i rektor Sveučilišta u Mostaru Zoran Tomić, nadležne institucije još uvijek ništa konkretno nisu poduzele po tom pitanju, piše Večernji list BiH.
Brojni problemi
Problem je prvenstveno u činjenici što BiH nema državno ministarstvo obrazovanja koje bi se trebalo baviti ovim pitanjem, odnosno donijeti jedinstvenu formulu koja bi se koristila na prostoru FBiH i RS-a, kao što je to slučaj u Republici Hrvatskoj. S druge strane, Ministarstvo obrazovanja FBiH je proglašeno neustavnim, a i da nije, testovi koje bi ono usuglasilo vrijedili bi isključivo za Federaciju BiH, tako da bi se državna matura u BiH mogla eventualno zvati entitetskom i vrijediti u entitetu u kojem se polaže. Svjesni propusta koji nastaju zbog nemogućnosti provedbe spomenutog testiranja, u nekim županijama odlučili su uvesti svoje ispite znanja za završne razrede srednjih škola. Tako u školama u Tuzlanskoj županiji već nekoliko godina učenici završnih razreda osnovnih i srednjih škola pristupaju polaganju eksterne mature, odnosno završnom ispitu znanja. Konačni rezultati ranijih ispita pokazali su određene manjkavosti procesa osnovnog obrazovanja zbog čega se pristupilo izmjenama nastavnih programa. Priča o eksternoj maturi kao pilot-projektu u ovoj županiji počela je prije 13 godina njezinim uvođenjem za učenike završnih razreda srednjih škola. Prije tri godine ona je postala obvezna za učenike gimnazija, dok će od 2020. biti obvezna i za tehničke srednje škole, a rezultati položenih ispita bit će vrednovani prilikom upisa učenika na fakultete. Još uvijek nije poznato u kojem omjeru će se postignuti rezultati uzimati u obzir prilikom upisa na dodiplomski ciklus studija, a katalozi s pitanjima za eksternu maturu učenicima će biti dostupni od rujna ove godine te će oni imati sasvim dovoljno vremena za pripremu. “Tuzlanska županija prva je u BiH prije 13 godina započela eksternu evaluaciju znanja učenika, koja je tijekom svih godina imala svoje uspone, ali i padove.
Brojni problemi
U proteklih četiri ili pet godina imamo nešto lošije rezultate, a to može biti i zbog određenih strožih elemenata koji u uvedeni u proces testiranja, poput nadzornih kamera, testatora koji su znatno ozbiljnije pristupili svom poslu te smo sada dobili validnije rezultate”, kaže ravnatelj Pedagoškog zavoda TŽ-a Nikola Čiča. Sličan projekt od ove godine provodi se i u ZHŽ-u. Naime, Udruga za promicanje znanja i obrazovanja - Edukacijski centar Prizma, u suradnji s Ministarstvom obrazovanja, znanosti, kulture i sporta Zapadnohercegovačke županije, provela je prvo testiranje učenika završnih razreda srednjih škola u ovoj županiji. Riječ je o dobrovoljnom testiranju pomoću kojeg učenici mogu provjeriti koliko znaju, odnosno koliko još trebaju poraditi na sebi kako bi što uspješnije pristupili polaganju prijamnih ispita na fakultetima u BiH ili pak državne mature u RH. Testiranju je pristupilo više od 250 maturanata iz srednjih škola Zapadnohercegovačke županije, a pisali su testove iz hrvatskog jezika, biologije i fizike, matematike, engleskog, njemačkog jezika i kemije. Cilj projekta nije javno prozivanje učenika i objava rezultata testiranja, nego da kroz testiranje učenici sami spoznaju koja je razina njihova znanja i na čemu trebaju raditi kako bi što uspješnije položili prijamni ispit ili državnu maturu, objasnili su nakon završetka testiranja iz Udruge za promicanje znanja i obrazovanja - Edukacijski centar Prizma. Rezultati testiranja pokazali su koliko je ovakav projekt potreban, budući da velik broj učenika sa znanjem pokazanim na ovoj probnoj maturi ne bi mogao zadovoljiti tražena znanja na državnoj maturi u RH ili pak na prijamnim ispitima u BiH. •