Predstavništvo njemačkog gospodarstva u BiH (AHK BiH) provelo je Gospodarsko istraživanje za 2022. prema kojem oko polovina ispitanika smatra da je trenutna gospodarska situacija u BiH loša, ali očekuju da će se poslovna situacija njihove kompanije poboljšati u ovoj u odnosu na prethodnu godinu.
Istraživanje je provedeno proljetos, a sudjelovalo je ukupno 47 srednjih i malih poduzeća. Od toga, 41 posto dolazi iz uslužnog sektora, 21 posto su trgovinska poduzeća, 30 posto je u proizvodnom sektoru, a osam posto u sektoru građevinarstva. Od ispitanika, 67 posto kompanija ima sjedište u Bosni i Hercegovini, a 15 posto u Njemačkoj.
Broj kompanija koje bi ponovno izabrale Bosnu i Hercegovinu kao lokaciju za ulaganje povećao se sa 75 posto u 2021. na 84 posto u ovoj godini. Polovina kompanija koja je sudjelovala u istraživanju očekuje da će investicijska potrošnja ostati ista u ovoj godini, a više od polovine (52 posto) očekuje povećanje broja zaposlenih, objavio je AHK BiH.
Istraživanje je obuhvatilo i gospodarske posljedice ruske invazije na Ukrajinu koje se očituju prije svega u većim cijenama energenata, sirovina i materijala, poremećajima u lancima opskrbe i logistike, manjku sirovina i materijala, padu broja narudžbi određenih proizvoda, padu proizvodnje i gubitku poslovnih partnera.
Polovina poduzeća sudionica smatra da su cijene sirovina najveći faktor rizika za privredni razvoj u narednih dvanaest mjeseci. Za 42 posto poduzeća koja su odgovorila, okvir gospodarske politike i cijene energije su drugi najveći poduzetnički rizik.
Kada je riječ o lancima opskrbe polovina ispitanih kompanija vjeruje da je moguće zamijeniti postojeće dobavljače ili dodati nove u doglednoj budućnosti. Gotovo 80 posto ispitanih tražit će nove dobavljače u EU, središnnjoj i istočnoj Europi.
Polovina anketiranih poduzeća proširuje obuku kod sebe kako bi ublažila posljedice nedostatka kvalificiranih radnika.
Istraživanje pokazuje da 70 posto anketiranih kompanija smatra proces približavanja EU, kao i otvaranje njemačkog tržišta veoma važnim.