Ombudsman za ljudska prava u BiH u prošloj je godini registrirao 11.981 obraćanje građana, dok je taj broj u ovoj godini nešto veći. U ovoj godini zabilježene su 2264 pisane žalbe, dok je u vezi s pravom na rad i radnim odnosima primljeno 236 žalbi.
Povrede prava
Od ukupnog broja žalbi zaprimljenih u Instituciji ombudsmana BiH u 2016., najviše ih se odnosi upravo na povredu građanskih i političkih prava - ukupno 1718 ili 57,7%. Od toga, najveći broj žalbi odnosi se na sudove - 569, upravu - 358 i pristup informacijama - 291. U Odjelu za ekonomska, socijalna i kulturna prava tijekom prošle godine registrirano je 738 žalbi koje su se odnosile na kršenja ekonomskih te prava iz područja socijalne i kulturne zaštite. Zaprimljeno je i 328 žalbi zbog povreda prava iz radnog odnosa. Ako ovaj broj usporedimo s brojem žalbi iz 2015. - 2966, evidentno je kako se broj obraćanja povećao za 13,89%. Iz ove institucije kazali su nam da se vrlo često susreću sa žalbama u oblasti radnog prava, a koje se razmatraju u okviru dvaju odjela, i to Odjela za ekonomska, socijalna i kulturna prava i Odjela za eliminaciju svih oblika diskriminacije.
Najčešći razlozi
Najčešći razlozi obraćanja građana ombudsmanima su nepravilnosti prilikom provođenja natječajnih postupaka, neprijavljivanje radnika na zavode za MIO, uključujući i neuplaćivanje doprinosa za mirovinsko, socijalno, zdravstveno osiguranje i osiguranje za slučaj nezaposlenosti. Kada je riječ o osobama koje su u radnom odnosu, njihove žalbe se najčešće odnose na premještaj na drugo radno mjesto, uz što podnositelji nerijetko tvrde i da su izloženi mobbingu na radnom mjestu. Iz ove institucije su nam kazali i kako se obraćaju zbog uskraćivanja prava na godišnje odmore, nepravilnosti u vezi s radnim vremenom i sl. Profil građana koji se obraćaju Instituciji ombudsmana je različit i za zaštitu svojih prava, kako iz radnih odnosa tako i za zaštitu od diskriminacije, obraćaju se i niže kvalificirani radnici, kao i visokopozicionirani državni djelatnici. Žalbe u Instituciji ombudsmana registriraju se na temelju pisanoga obraćanja, dok se usmeni kontakti evidentiraju u bazi podataka kao takvi te tom prigodom pravnici Institucije ombudsmana ocjenjuju ima li dovoljno temelja kako bi se stranke uputile podnijeti pisanu žalbu ili se usmjerile prema nadležnom tijelu.•