Odlazak radne snage iz BiH u zemlje Europske unije te posljedice koje to sa sobom nosi pitanje je koje je u našoj zemlji aktualizirano već neko vrijeme. Poslodavci u BiH kontinuirano upozoravaju na neusklađenost obrazovanja s tržištem rada, zbog čega ne mogu pronaći kvalificirane radnike, dok s druge strane kvalificirani radnici napuštaju BiH.
Digitalne dozvole
Mnogi vozači odlaze u Europsku uniju gdje su mnogo bolji uvjeti za rad, a i zarade. - Plaća je glavni razlog zbog kojeg ljudi odlaze. Vozač u BiH ne može zaraditi više od 2000 maraka mjesečno, dok je zarada u Njemačkoj, koja je u ožujku objavila da joj treba 30.000 vozača, minimalno oko 5000 eura. Dakle, pet puta veća nego u BiH. U Engleskoj, gdje također vozači iz BiH masovno odlaze, plaće su 5000 funti, što je četiri puta više nego kod nas. Naše kompanije nemaju mogućnost isplaćivati toliki iznos - kazao je za Glas Srpske predsjednik Udruge za unutarnji i međunarodni promet RS-a Nikola Grbić. On tvrdi da iz BiH odlazi i visokoobrazovani kadar kako bi vozio kamione po zapadnim zemljama. Prema njegovim riječima, u protekle četiri godine BiH je napustilo više od 5500 profesionalnih vozača, a uvođenje jedinstvenih digitalnih vozačkih dozvola u idućim mjesecima ubrzat će rast tih brojeva. - Nove vozačke dozvole Srbije dio su jedinstvenog digitalnog sustava i svi vozači koji imaju dvojno državljanstvo masovno odlaze u susjednu zemlju i uzimaju te dozvole s kojima u EU više ne moraju polagati za takozvani kod 95. Ta mogućnost dodatno je povećala odljev vozača jer radnici s vozačkom dozvolom Srbije doslovno počinju raditi dan nakon što odu na Zapad - objašnjava Grbić i dodaje da je i sam prošlog mjeseca izvadio dozvolu u Srbiji te da je procedura jednostavna. Dodao je kako će se BiH, ako se ovako nastavi, u skorije vrijeme suočiti sa situacijom da neće imati tko prevoziti robu i putnike. Već odavno prijevoznici upozoravaju da su prisiljeni zapošljavati vozače koji su u mirovini jer jednostavno mladog kadra nema. U situaciji smo da i u javnom gradskom prijevozu autobuse voze ljudi koji su odavno trebali uživati u zarađenoj mirovini.
Zapošljavaju umirovljenike
Umirovljenici u BiH sve više rade dok su u mirovini. Prema podacima, tako je u veljači u Republici Srpskoj radilo ukupno 6830 umirovljenika, što je gotovo 300 osoba više nego krajem prošle godine. Osim toga, poznato je i kako većina njih radi kao vozači kamiona. U FBiH je mogućnost rada u mirovini tek pokrenuta, ali i tu se javlja veliko zanimanje. S jedne je strane na sve veću potrebu zapošljavanja umirovljenika u BiH utjecao masovni odlazak radno sposobnog stanovništva iz zemlje i nedostatak radne snage, a s druge strane umirovljenici traže izvore dodatne zarade. Iz Udruge prijevoznika za međunarodni i unutarnji promet RS-a otkrili su kako trenutačno na cestama kamione vozi 70 posto umirovljenika, a umirovljenici se zapošljavaju i u građevinskom sektoru. BiH već godinama vapi za profesionalnim vozačima, a takoreći ne postoji tvrtka kojoj ne nedostaju vozači. Taj problem samo se produbljuje jer sve više mladih koji su se obučili za ovu struku radije odlazi u inozemstvo. U BiH trenutačno nema prijevozničke tvrtke kojoj ne nedostaje od pet do 50 profesionalnih vozača, a na cestama je od 30 do 40 posto umirovljenika koji voze, pa možemo zaključiti da je taj kadar i više nego u deficitu. •