Sve i da Europska unija želi iz svojih pretpristupnih fondova dati novac za različite projekte, Federacija BiH ga ne može dobiti jer nema još jasno razrađenu razvojnu strategiju. Kako u budućnosti novac EU-a ne bi zaobilazio ovaj prostor, Vlada FBiH traži da se u oba doma federalnog Parlamenta što žurnije usvoji Zakona o razvojnom planiranju i upravljanju FBiH kojim bi se, kako piše u dokumentu u čijem smo posjedu, “stvorile zakonske pretpostavke za ubrzaniji i ujednačeniji socijalni iekonomski razvoj ovog eniteta”. Stvaranje primjerenog i harmoniziranog sustava razvojnog planiranja i upravljanja razvojem uključivalo bi sve razine vlasti u FBiH.
Privlačenje novca
Nepostojanje zaokruženog i koordiniranog sustava razvojnog planiranja i upravljanja dovodi do neučinkovite realizacije projekata od vitalnog značaja za kvalitetu života i blagostanje građana, poput zapošljavanja, ekonomskog rasta, razvoja malih i srednjih poduzeća, ruralnog razvoja i poljoprivrede, razvoja ljudskih resursa i obrazovanja, te zaštite i upravljanja okolišem. Koliko se kasni u privlačenju novca iz EU najbolje govori činjenica da je za izradu Strategije ekonomskog razvoja Federacije BiH novac dan još 2007. godine, ali je tek ovih dana ta strategije dobila svoje konture. Osam godina i više od 1,6 milijuna maraka proračunskog novca utrpano je u izradu Strategije ekonomskog razvoja Federacije BiH. Izrada ove strategije, odlukom federalne Vlade, definirana je još 27. lipnja 2007. godine. Ministarstvo trgovine FBiH određeno je za koordinatora za izradu cjelovitog dokumenta navedene strategije, a za nositelje su određeni Federalno ministarstvo energetike, rudarstva i industrije, Federalno ministarstvo razvoja, poduzetništva i obrta, Federalno ministarstvo trgovine i Federalno ministarstvo okoliša i turizma.
Među ključnim uzrocima neučinkovitosti razvojnog planiranja i realizacije razvojnih politika u Federaciji je nedostatak jasno definirane vizije i pravnog okvira kojim bi se utvrdili svrha, postupci, dužnosti i odgovornosti u ciklusu razvojnog planiranja i upravljanja razvojem. “Posljedice navedenog se ogledaju u nekoherentnosti u izradi strateških dokumenata na svim razinama vlasti u FBiH. U konačnici, to je rezultiralo usporenim i neodrživim društveno-ekonomskom razvojem Federacije BiH .
Strategija za održivost
Nedostatak ovakvog sustava se negativno odražava i na sposobnost Federacije da učinkovito odgovori na složene zahtjeve EU u postupku europskih integracija, kao i nedovoljno iskorištavanje pretpristupne financijske potpore EU”, ističu predlagatelji ovog zakona koji trebaju prihvatiti kako su se potpisivanjem i ratifikacijom Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju s EU, BiH i sve razine vlasti u njoj obvezale da će raditi na izradi razvojne strategije, što je jedan od ključnih preduvjeta za stvaranjem koordinacijskog mehanizma u području razvojnog planiranja i upravljanja razvojem. Službeni Bruxelles ne želi davati novac za bilo kakve projekte u BiH bez uspostavljanje potrebnog učinkovitog mehanizma koordinacije između različitih razina vlasti radi preuzimanja, provođenja i primjene zakonodavstva EU i učinkovitijeg korištenja pretpristupnih fondova. Ovim se utvrđuje strategija razvoja županija i jedinica lokalne samouprave, koji se također mogu prijaviti sa svojim projektima za pretpristupne fondove EU.
“Za proračunsko razdoblje 2014. - 2020. godine najprije treba usvojiti IPA regulativu, međutim, vjerojatno ćemo imati na raspolaganju oko 620 milijuna eura. Sve to, naravno, ako ispunimo preduvjet koji se odnosi na mehanizam koordinacije i donošenje i usvajanje sektorskih strategija”, izjavila je Nevenka Savić, direktorica Direkcije za europske integracije Bosne i Hercegovine.